• Anonym

Atarax varje dag.

Är det farlig att ta atarax varje dag? Kan man bli beroende? Jag sover så bra när jag tar dom.

• Svar på tråden Atarax varje dag.
  • DreamBitch

Jag äter 150mg/dygn och jag är inte beroende av dom. Tyvärr har jag i princip ingen effekt alls av dom och jag äter dom också för sömnen.

• Anonym (en mamma)

I början när mitt barn fick sin medicin passade vi på att googla Atarax, hamnade på Flashback där var det en som tydligen hade för vana att ta 30-40 Atarax om dagen eller per tillfälle. Vad hen gick på i vanliga fall vet jag inte och om det gav några skador men klarar du dig på en Atarax till kvällen så är det nog ingen fara alls.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-08 22:39:46 följande:
    Jo blir SJUKT trött :P Dricker massa kaffe emellanåt. Men jag har väldigt mycket ångest, och vägrar äta något som jag blir beroende av så det är mitt enda alternativ :)
    Jobbigt. Du har inte provat antidepressiv medicin? Det äter jag och det funkar bra mot min panikångest och tvångssyndrom.

Tack igen för alla svar. Känner mig lugn nu
  • Anonym
    Anonym (en mamma) skrev 2011-05-09 10:50:59 följande:
    I början när mitt barn fick sin medicin passade vi på att googla Atarax, hamnade på Flashback där var det en som tydligen hade för vana att ta 30-40 Atarax om dagen eller per tillfälle. Vad hen gick på i vanliga fall vet jag inte och om det gav några skador men klarar du dig på en Atarax till kvällen så är det nog ingen fara alls.
    Låter ju helt galet att ta så många, snacka om överdosering. Men vet att många där inne tar både det ena och andra och i mängder.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 20:14:13 följande:
    Jobbigt. Du har inte provat antidepressiv medicin? Det äter jag och det funkar bra mot min panikångest och tvångssyndrom.

Tack igen för alla svar. Känner mig lugn nu
    Jo äter sertralin också :) Men vill ha en att ta då jag känner att panikångesten kommer. Ska testa en ny antidepp snart som förhoppningsvis funkar bättre
  • Foreverlove

Som sagt ovan, Atarax är inte beroendeframkallande (fysiskt) men det kan såklart bli så man blir beroende såtillvida att man inte tror sig klara av saker utan dem (alltså ångestframkallande situationer.

Har själv tyvärr fått gå över till Benzodiazepider, dvs Oxacand (sobril) och Imovane. Lugnande respektive insomnings.

Benzo är narkotikaklassad och utsättningen väldigt jobbig (säger de som vet)
    Men i vissa riktigt svåra sjukdomslägen så behövs de. Atarax är som sockerpiller för mig tyvärr

• Anonym (Majken)

Du blir inte beroende, men har du så stora besvär så är antidepressiva bättre.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-06 23:59:02 följande:
    Klart att du kan bli beroende.

Kanske bättre att be din läkare om insomningstabletter?

Nu har du redan fått svar men det här rådet ska du absolut inte lyssna på.

I princip alla insomningstabletter är vanebildade och narkotikaklassade, precis tvärtemot atarax som du lugnt kan fortsätta med.
  • ia54

Vad är beroende?  Om jag inte har Atarax så tar det 1-3 dgr sen mår jag jättedåligt. Jag har fått dom utskrivna för att kunna somna!

• Foreverlove

Propavan kan du fråga din läkare om.
    Det är inte narkotikaklassat och man blir trött efter ett par timmar.
    Ska du lägga dig kl 22 så ta 1 eller 2 kl 20.
    Däremot så blir åtminstone jag, men tror det är vanligt, seg och trött på morgonen och förmiddagen dan efter.
    Men funkar bra och sover som en stock!

Svar på tråden Atarax varje dag.