• Anonym (Konstig fobi)

Märklig fobi

Jag undrar bara ifall jag är ensam om att ha dvärgskräck. Jag är medveten om att det inte är den korrekta benämningen, men när det gäller en fobi så är det den som beskriver den bäst. Är jag ensam om denna irrationella fobi?

Jag pendlar till jobbet och varje morgon så är det en småväxtperson som kliver på några hållplatser efter mig och varje gång ber jag till högre makter att personen inte ska sätta sig bredvid mig. Jag vet att det är helt förkastligt att känna så och det finns ingen rationell förklaring.

Kanske finns det någon som bättre kan sätta ord på det. Jag är verkligen inte rädd för det som är avvikande från normen i andra fall, så detta är verkligen något jag vill komma till rätta med.

Mina närmaste har verkligen kul åt min fobi och skickar frekvent filmklipp med dvärgkastning och "småväxt porr"

• Svar på tråden Märklig fobi
  • Alvi

Ingen fobi har väl någon vettig grund, så din fobi är väl lika illa som min blodådror- och-blodprov-i-armvecket-fobi. Ta kontakt med din vc så kan säkert deras läkare eller psykolog hjälpa dig rätt.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Anonym (Jovars)

Och jag har fobi för gravida och de går sannerligen knappt undvika eller bli botade ifrån.
    Men dvärgfobi kan du nog få hjälp mot-piller eller KBT.

• KlasKristian

Jag festade med en dvärg en gång. Han däckade i ett badkar. Det skulle TS ha sett. Efter den synen är det fan omöjligt att ha dvärgfobi.

Här kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
  • Anonym (:))

Hade en arbetskamrat som bara hade fobi mot duvor. Tyckte det var jättekonstigt, varför just duvor och inte fåglar i allmänhet? Men hon kunde inte gå över torg där det fanns duvor.. Man kan nog ha fobi mot vad som helst. Sök hjälp om det är ett problem för dig.

• Anonym (:))
    Anonym (Jovars) skrev 2011-05-07 00:14:19 följande:
    Och jag har fobi för gravida och de går sannerligen knappt undvika eller bli botade ifrån.
    Undvika - nej.
    Men bota går nog. Det går nog med de flesta fobier...
  • Alvi
    Anonym (Jovars) skrev 2011-05-07 00:14:19 följande:
    Men är du puckad eller bara lite efter??

Det finns småväxta och det finns gravida. Man kan ha fobi för båda antar jag. Varför skulle ena sorten inte gå att bli botad från, om den andra sorten går? Det är ändå ett utseende på människor det handlar om.
  • Anonym (Jovars)
    Alvi skrev 2011-05-07 00:17:39 följande:
    Men är du puckad eller bara lite efter??

Det finns småväxta och det finns gravida. Man kan ha fobi för båda antar jag. Varför skulle ena sorten inte gå att bli botad från, om den andra sorten går? Det är ändå ett utseende på människor det handlar om.
    Varken eller och det hade du ingen anledning att skriva heller! Varför hoppa på nån som mår dåligt av vilket skäl det vara må!? Jag tycker dvärgfobi är småkul,men inte driver jag med TS för det. För TS är ju dvärgar uppenbarligen ett problem och då hjälper det inte om jag ringaktar henne/honom.
    Nej,inte utseende utan innehåll. Den gravida har nåt jag vill ha,men inte fått trots svår och lång kamp. Det ger mig ångest och jag vill bara fly. Sånt går inte bota annat än genom ett eget barn. Det har en psykläkare sagt och han hade stor erfarenhet av problemet. Nu är det inget större problem,jag bara undviker ställen där de finns. Fobi är kanske fel ord,de ger mig panikångest med tunnelseende,hörselbortfall,hjärtklappning,darriga ben,skräckkänsla. Och jag vill inte bli påhoppad för att jag känner så för jag har inte valt att känna så! Ingen väljer att vara rädd för nåt,det bottnar alltid i nån erfarenhet om så bara inlärt beteende,fördomar eller ibland dålig erfarenhet av just det man är rädd för (te.x.hundar).
  • Alvi
    Anonym(Jovars): Okej, dina symtom låter ju passande till en fobi, men du fick det att låta som att du bara hade råkat bli rädd för gravida, så som vem som helst skulle kunna ha skräck för fåglar, maskar eller clowner - och att just din fobi inte skulle kunna gå att bli botad på medan alla andra fobier går.. Du har ju en vettig anledning, till skillnad från vad det väl sägs att en fobi är - något ologiskt som man egentligen inte har fog för.

Ber om ursäkt.
  • Anonym (Konstig fobi)

Jag har en nära anhörig som är just kbt-terapuet och jag kan inte se hur man kan medicinera emot en enskild fobi. Utveckla gärna...
    Kbt går ut på att förändra sitt sätt att tänka i just de situationer när man utsätts för sin rädsla och ja, jag kan hantera det. Det är bara så märkligt att ha just en dvärgfobi.

Jag undrar lite om det är fler som jag och hur de hanterar det. Jag anser inte att jag är en människa som normalt skräms av det som är annorlunda.

• pluvdo

Angående medicin så är det nog att man får ångestdämpande i så fall. Så det är inte "anti-fobi-mot-dvärgar"-medicin utan ångestdämpande eller något bara.

Jag har haft en udda fobi, jag med. Närmare bestämt fobi för missbildade. Inte bara folk som fötts med missbildning, utan även sådana som blivit av med armar och ben och sådär. Jag vet inte vad som triggade igång det, men jag minns från min barndom att vi var på badhus en gång, syrran, mamma och jag, och i duschen såg jag en kvinna med bara en arm. Jag blev så chockad att jag låg och skakade under en handduk i fyra timmar och hade feber. Så fort jag tittade fram från under handduken så såg det ut som att alla saknade armar.

Ett par år senare så hade mamma bjudit hem en enarmad kompis till oss och jag var så rädd för att gå hem att jag höll mig borta så länge som möjligt. När jag väl vågade mig hem så stod jag ute på altanen och grät högt att kvinnan måste lägga en tröja eller något över sin stump så jag kunde komma in och springa upp till sitt rum. Stackars den kvinnan. :( Som tur var så vande jag mig vid hennes stump ett par år senare och jag hoppas att hon inte tog allt för illa upp. Jag var ju ändå bara cirka 10 år gammal.

Nåväl. När jag blev äldre så började jag se på mycket dokumentärer om missbildade och kollade även på bilder på internet och nu ser jag mig själv som ganska botad mot fobin. Ibland kan jag få lite återfall, som exempelvis för ett par år sedan då jag var på ett badhus med mamma. Då fick jag för mig att en kille saknade en fot och övertalade då mamma att simma bort och kolla efter åt mig eftersom jag inte skulle kunna slappna av annars... Men ja... jag får inte den där ångesten och känslan av att bli helt dränerad på kraft längre, som när jag var yngre.

Så, jag tycker bästa sättet att bli botad på är att utsätta sig för det.

• Anonym (också skum fobi)

Hej TS! Förstår att det måste vara jobbigt! Själv lider jag av en fobi som jag aldrig hört att någon annan haft; u-båtar. Jag är helt livrädd för u-båtar, t.o.m bilder på dem. Har ingen aning om varför riktigt, vet bara att så länge jag minns har jag varit skräckslagen inför just u-båtar...

• Anonym (Malin)

Jag har både spindel och social fobi, säkert vanliga, men inte desto mindre stora problem för mig.

Spindlarna letar sig in och folket finns på utsidan, vart kan man gömma sig??

• Anonym (Konstig fobi)

Hittade en lista med specifika fobier. Kanske inte är så konstig Det finns märkligare fobier.

Aerofobi - Flygning Aikmofobi - Knivar Ailurofobi - Katter Akrofobi - Höjder Algofobi - Smärta Androfobi - Män Anthropofobi - Människor Araknofobi - Spindlar Astrafobi - Blixtrar Autofobi - Ensamhet Bacillofobi - Mikrorganismer Bakteriofobi - Bakterier Batrachofobi - Kräldjur Bibliofobi - Böcker Carcinomatofobi - Cancer Coulrofobi - Clowner Cynofobi - Hundar Cyprianofobi - Prostituerade Dendrofobi - Träd Dentofobi - Tandläkare Emetofobi - Kräkning Entomofobi - Insekter Equinofobi - Hästar Ergasiofobi - Arbete Erotofobi - Fysisk kärlek Erytrofobi - Röd färg, rodnad Fobofobi - Fobier Fonofobi - Ljud Fotofobi - Ljus Grafofobi - Skrivningar Gymnofobi - Nakenhet Gynofobi - Kvinnor Harpaxofobi - Rånare Hedonofobi - Nöje Hematofobi - Blod Hippopotomonstrosesquippedaliofobi - Långa ord Hodofobi - Resor Homofobi - Homosexualitet Hoplofobi - Brandbilar Hydrofobi - Vatten Hypnofobi - Sömn Iktyfobi - Fiskar Kainofobi - Nya ting, situationsångest Kakorrafiafobi - Misslyckande Kardiofobi - Hjärtsjukdom Keraunofobi - Åska Klaustrofobi - Slutna utrymmen Koprofobi - Avföring Kromofobi - Färger Linonofobi - Snören Logofobi - Ord Mekanofobi - Maskiner Mykofobi - Svampar Mysofobi - Smuts Nekrofobi - Döden, döda saker Nosofobi - Sjukdomar Nyctofobi - Mörker Ornitofobi - Fåglar Osfresiofobi - Kroppslukt Paraskavedekatriafobi - Datumet fredagen den trettonde Phallofobi - rädsla för en penis Peniafobi - Fattigdom Poinefobi - Bestraffning Pyrofobi - Eld Scholionofobi - Skolor Sitofobi - Mat Skopofobi - Bli iakttagen Spermofobi - Spermier Tafofobi - Bli levande begravd Thanatofobi - Döden, att dö Triskaidekafobi - Talet tretton Xenofobi - Främlingar Zoofobi - Djur

• Anonym (psykolog)

spännande tycker jag men är det ett problem så sök hjälp! det går att bota de allra flesta fobier.

även (jovars) borde nog leta upp en modernare psykiatriker för det är en jävla skillnad på att känna känslor av tex sorg eller ledsnad eller att det är djupt orättvist eller vad man nu känner eller att få tunnelseende och hjärtklappning. det måste vara otroligt jobbigt med tanke på att man ser gravida nästan överallt och givetvis kan man arbeta med det. det kommer fortfarande göra ont men det behöver inte vara en fobi.

för övrigt måste det inte vara irrationellt ursprung för att vara en fobi, men fobin i sig själv är ju irrationell. men det är inte ovanligt att man blir rädd för att flyga efter en hemsk flygupplevelse, gärna i kombination med att man är sårbar på andra sätt (trött, hungrig, nattetid, ensam, stressad, påverkad osv osv)

Svar på tråden Märklig fobi