Inlägg från: Anonym (Konstig fobi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Konstig fobi)

Märklig fobi

Jag undrar bara ifall jag är ensam om att ha dvärgskräck. Jag är medveten om att det inte är den korrekta benämningen, men när det gäller en fobi så är det den som beskriver den bäst. Är jag ensam om denna irrationella fobi?

Jag pendlar till jobbet och varje morgon så är det en småväxtperson som kliver på några hållplatser efter mig och varje gång ber jag till högre makter att personen inte ska sätta sig bredvid mig. Jag vet att det är helt förkastligt att känna så och det finns ingen rationell förklaring.

Kanske finns det någon som bättre kan sätta ord på det. Jag är verkligen inte rädd för det som är avvikande från normen i andra fall, så detta är verkligen något jag vill komma till rätta med.

Mina närmaste har verkligen kul åt min fobi och skickar frekvent filmklipp med dvärgkastning och "småväxt porr"

• Svar på tråden Märklig fobi
  • Anonym (Konstig fobi)

Jag har en nära anhörig som är just kbt-terapuet och jag kan inte se hur man kan medicinera emot en enskild fobi. Utveckla gärna...
    Kbt går ut på att förändra sitt sätt att tänka i just de situationer när man utsätts för sin rädsla och ja, jag kan hantera det. Det är bara så märkligt att ha just en dvärgfobi.

Jag undrar lite om det är fler som jag och hur de hanterar det. Jag anser inte att jag är en människa som normalt skräms av det som är annorlunda.

• Anonym (Konstig fobi)

Hittade en lista med specifika fobier. Kanske inte är så konstig Det finns märkligare fobier.

Aerofobi - Flygning Aikmofobi - Knivar Ailurofobi - Katter Akrofobi - Höjder Algofobi - Smärta Androfobi - Män Anthropofobi - Människor Araknofobi - Spindlar Astrafobi - Blixtrar Autofobi - Ensamhet Bacillofobi - Mikrorganismer Bakteriofobi - Bakterier Batrachofobi - Kräldjur Bibliofobi - Böcker Carcinomatofobi - Cancer Coulrofobi - Clowner Cynofobi - Hundar Cyprianofobi - Prostituerade Dendrofobi - Träd Dentofobi - Tandläkare Emetofobi - Kräkning Entomofobi - Insekter Equinofobi - Hästar Ergasiofobi - Arbete Erotofobi - Fysisk kärlek Erytrofobi - Röd färg, rodnad Fobofobi - Fobier Fonofobi - Ljud Fotofobi - Ljus Grafofobi - Skrivningar Gymnofobi - Nakenhet Gynofobi - Kvinnor Harpaxofobi - Rånare Hedonofobi - Nöje Hematofobi - Blod Hippopotomonstrosesquippedaliofobi - Långa ord Hodofobi - Resor Homofobi - Homosexualitet Hoplofobi - Brandbilar Hydrofobi - Vatten Hypnofobi - Sömn Iktyfobi - Fiskar Kainofobi - Nya ting, situationsångest Kakorrafiafobi - Misslyckande Kardiofobi - Hjärtsjukdom Keraunofobi - Åska Klaustrofobi - Slutna utrymmen Koprofobi - Avföring Kromofobi - Färger Linonofobi - Snören Logofobi - Ord Mekanofobi - Maskiner Mykofobi - Svampar Mysofobi - Smuts Nekrofobi - Döden, döda saker Nosofobi - Sjukdomar Nyctofobi - Mörker Ornitofobi - Fåglar Osfresiofobi - Kroppslukt Paraskavedekatriafobi - Datumet fredagen den trettonde Phallofobi - rädsla för en penis Peniafobi - Fattigdom Poinefobi - Bestraffning Pyrofobi - Eld Scholionofobi - Skolor Sitofobi - Mat Skopofobi - Bli iakttagen Spermofobi - Spermier Tafofobi - Bli levande begravd Thanatofobi - Döden, att dö Triskaidekafobi - Talet tretton Xenofobi - Främlingar Zoofobi - Djur

Svar på tråden Märklig fobi