• Amazina

Huvudvärk varje dag i tre veckor sedan förlossningen :-(

Jag är nybliven 2barns-mamma. Yngsta dottern föddes för tre veckor sedan och äldsta dottern är 2. Allt har funkat bra sedan förlossningen. Ingen syskonavundsjuka, lugn bebis och min 2åring lyder mig t o m bättre nu jämfört med under graviditeten. jag upplever även att jag har mer kraft och energi nu jämfört med när jag var höggravid och har en helt annan ork.

MEN- jag har haft huvudvärk VARJE dag sedan jag kom hem från sjukhuset. Inte hela tiden men av och till lätt värk över tinningarna både dag och natt. Jag har bara behövt ta Panodil en gång. Med andra ord är det ingen stark huvudvärk. Men den finns där och jag är lite oroad över den, för jag är annars ingen "huvudvärksmänniska! Jag har typ ALDRIG huvudvärk annars. Jag har kollat mitt blodtryck och det är "lågt och bra". Har inte heller synstörningar eller yrsel eller så.

Jag antar att jag för tillfället är mer stressad än vad jag vill erkänna. Man sover ju dåligt, hinner knappt äta, dricker väl för lite, konstant liv och ljud i omgivningen mm. Jag har även ett visst duktighetsbehov och städar och städar och håller på. Jag tycker dock att det är kul att städa och ha det fint. Jag tycker inte det är en belastning, snarare avkopplande. Men det blir ju samtidgt "mer att göra". 2-åringen är hemma med mig på dagarna, men vi har privat dagis 2 dagar i veckan ungefär (bor utomlands).

Någon mer som har huvudvärk efter förlossningen?
    Vet någon om det finns något samband mellan hormonomställningar mm och huvudvärk?

• Svar på tråden Huvudvärk varje dag i tre veckor sedan förlossningen :-(
  • lövet2

Hur har du det med blodvärdet? Om man har lite dåligt Hb före förlossningen och sedan förlorar lite extra blod, då kommer huvudvärken som ett brev på posten.
    Annars undrar jag om du hade någon bedövning som kan ge huvudvärk som bieffekt?

• Amazina
    lövet2 skrev 2011-05-07 08:36:33 följande:
    Hur har du det med blodvärdet? Om man har lite dåligt Hb före förlossningen och sedan förlorar lite extra blod, då kommer huvudvärken som ett brev på posten.
    Annars undrar jag om du hade någon bedövning som kan ge huvudvärk som bieffekt?
    Hb dagen efter förlossningen låg på 130 och jag har hela tiden (även nu efter) tagit vitaminer och extra järn. Förlossningen gick undan skulle man kunna säga, så det fanns ingen tid för epidural eller så... 4 minuter på förlossningsrummet och en tablett Buscopan för att underlätta latensfasen typ 3 timmar innan barnet kom ut. Annars inget...
  • lövet2
    Amazina skrev 2011-05-07 08:38:53 följande:
    Hb dagen efter förlossningen låg på 130 och jag har hela tiden (även nu efter) tagit vitaminer och extra järn. Förlossningen gick undan skulle man kunna säga, så det fanns ingen tid för epidural eller så... 4 minuter på förlossningsrummet och en tablett Buscopan för att underlätta latensfasen typ 3 timmar innan barnet kom ut. Annars inget...
    Då skulle det ju kunna vara hormoner i alla fall. De flesta reagerar på amningshormonerna genom att vara friskare än annars och inte ha någon huvudvärk alls, men det finns förstås alltid de som känner av hormonerna på annat sätt. Håller det i sig, så bör du nog i alla fall ringa MVC och höra med barnmorskan om hon ska kolla upp dig lite tidigare än det var tänkt ...
  • gammeltacka

Ont över tinningarna brukar i mitt fall bero på att jag druckit för dåligt.

• Bollen2

Jag hade huvudvärk konstant ett bra tag efter förlossningen. I mitt fall tror jag det berodde på att barnet skrek mycket och att jag sov väldigt dåligt, och lite stress och oro på det så är huvudvärken ganska självklar..

Det blev bättre efter några veckor.

Men det kan ju bero på lågt blodvärde eller att du äter för dåligt eller främst dricker för lite. Ammar du måste du drick mkt mer än vanligt! 

• Saraaa83

Låter som spänningshuvudvärk, om du ammar kanske du sitter i fel ställning? Sen om man är stressad går man ju ofta och drar upp axlarna..

• helenvaupptaget

kolla din sköldkörtel hos doktorn. TSH och T4 bör ses över.

• Amazina
    helenvaupptaget skrev 2011-07-16 00:04:45 följande:
    kolla din sköldkörtel hos doktorn. TSH och T4 bör ses över.
    Varför det, om jag får fråga... Jag hade ju inte ett enda symtom som skulle tyda på hypo- eller hyperthyreos...
  • helenvaupptaget
    Amazina skrev 2011-07-16 23:23:57 följande:
    Varför det, om jag får fråga... Jag hade ju inte ett enda symtom som skulle tyda på hypo- eller hyperthyreos...
    Det kan ta år innana man får symotm, eller så kan det går fort. Det finns nästan ingen med hypo som har samma symtom.
    Min syster hade trötthet.
    Min mamma hade INGA symtom, men var akut sjuk (som upptäcktes av en slump på en koll efter en graviditet, hon låg på sjukhus i över en vecka, trotts att hon mådde bra)
    Min mormor tappade minnet, fattade ingeting. Visste inte vem hon var, vid diagnos.
    Min farmor hade värk.

Jag hade ångest, trötthet och panik samt huvudvärk.
    Min vän hade huvudvärk som enda symtom.
    Min bästa vän hade ledvärk som enda symtom.
    En bekant i england hade yrsel som enda symtom, men fick sedan fler (efter några år)

När man mår dåligt efter en graviditet, avslutat eller avbruten så ska man kolla sina hormoner. Det kan vara hypo, hyper, addisons eller någon annan sjukdom. Det kan vara stress. Men om det är en sjukdom så blir det inte bättre av stresshanternings övningar.

Det är en mycket vanlig hormonsjukdom, som ger ganska indivuella symtom.
  • Lindreas

Jag skulle tippa på att det är spänningshuvudvärk. Tror du har rätt bra koll på det medicinska själv, men det kan ju vara så att musklerna håller på att ställa om sig på en kropp utan jättemage framtill och att du får spännigshuvudvärk av det? Jag märker att när jag burit min grabb för mycket en dag så kommer huvudvärken som på beställning...

Be din karl om massage!

• helenvaupptaget
    Lindreas skrev 2011-07-18 12:56:10 följande:
    Jag skulle tippa på att det är spänningshuvudvärk. Tror du har rätt bra koll på det medicinska själv, men det kan ju vara så att musklerna håller på att ställa om sig på en kropp utan jättemage framtill och att du får spännigshuvudvärk av det? Jag märker att när jag burit min grabb för mycket en dag så kommer huvudvärken som på beställning...

Be din karl om massage!
    Akupunktur är mycket bra mot spänningshuvudvärk.
    Man kan göra övningar med käken, det är ganska effektivt om det är stress som gör att man får ont.
    Magnesium är ganska bra, för man tappar en del magnesium vid stress, förändringar mm. Detta gör att man har svårt att slappna av i musklerna mm.
    Man kan fakstiskt göra mirakel med sin spänningshuvudvärk!
  • Mrs Moneybags

Jag tycker absolut du ska kolla upp det.
    En bekant till mig hade huvudvärk efter sin andra förlossning och blev jättesjuk 5 veckor senare.
    Det var en ovanlig hormonsjukdom som hade brutit ut.
    Hon hade dock stark värk.

• helenvaupptaget
    Mrs Moneybags skrev 2011-07-18 13:07:03 följande:
    Jag tycker absolut du ska kolla upp det.
    En bekant till mig hade huvudvärk efter sin andra förlossning och blev jättesjuk 5 veckor senare.
    Det var en ovanlig hormonsjukdom som hade brutit ut.
    Hon hade dock stark värk.
    Låter som addisons? Jag har förmodligen det men läkaren har missat det, är på flera olika sjukhus för utredning, det pratas för dåligt mellan dom mm. De fynd som görs på ett ställe stannar där mm. Jag har vart nära på att dö flera grr, pga av vanliga saker som graviditet, operation, bihåleinflammation mm.
  • Lindreas
    helenvaupptaget skrev 2011-07-18 13:06:53 följande:
    Akupunktur är mycket bra mot spänningshuvudvärk.
    Man kan göra övningar med käken, det är ganska effektivt om det är stress som gör att man får ont.
    Magnesium är ganska bra, för man tappar en del magnesium vid stress, förändringar mm. Detta gör att man har svårt att slappna av i musklerna mm.
    Man kan fakstiskt göra mirakel med sin spänningshuvudvärk!
    För min del så är jag helt säker på att det är musklerna i nacken och axlarna som helt enkelt är lite för spända, massage, värme och streching brukar fungera bra. För att förebygga så är det klart att det behövs lite mer träning också...
  • helenvaupptaget
    Lindreas skrev 2011-07-18 13:10:10 följande:
    För min del så är jag helt säker på att det är musklerna i nacken och axlarna som helt enkelt är lite för spända, massage, värme och streching brukar fungera bra. För att förebygga så är det klart att det behövs lite mer träning också...
    Ja det är skönt. Jag har testat massage hos en sjukgymnast med.
    Men dom sa till mig länge att mitt var stress/att jag spände mig fel.
    Men nu säger dom, efter fem år, att det inte är det. Men jag har varit nära döden flera grr så nu kan dom inte sätta stämplen stress!

Men jag kom in på vårdcentralen i början av 2007. Blek, svag puls, ångest, yrsel mm. Hon sa:
    Stress och ångest. Hon skrev ut massa medicin.
    Men jag sa:
    Jag sover 20 tim per dygn jag har ångest 24 tim per dygnet. Du tar ett blodprov med normala tester annars går jag ej.
    Hon skratta.. Sen tog dom prover.

Fick ett samtal att jag hade en allvarlig brist, hypotyreos. Jag hade så fruktansvärt dåliga värden att min läkare var chockad. Jag hade mycket blodrist med.

Läkaren misstänkte att jag fått addisons, skrev remiss utan att säga sian misstankar.
    Jag var i en flytt, och posten strejkade lite ovs. Fick inte mina kallelser (som jag inte visste att jag skulle få)
    Bytte vårdcentral och läkaren flyttade till en annan stad i närheten.

Jag beställde hem min journal för ett tag sen och såg detta.
    Ska nu kolla mina binjurar.

Så stress är inte alltid stress, även om det ofta kan vara det,
  • Amazina

Jag vill bara påpeka att denna tråden startades för mer än två månader sedan och att huvudvärken är borta sedan mycket mycket länge. När man bara får sova några timmar var natt och sedan har två barn att ta hand om dagtid blir det lätt så att skallen ömmar. Ingen annan sjukdom finns i sikte. Men tack för alla svar!

• Lindreas
    helenvaupptaget skrev 2011-07-18 13:14:45 följande:
    Ja det är skönt. Jag har testat massage hos en sjukgymnast med.
    Men dom sa till mig länge att mitt var stress/att jag spände mig fel.
    Men nu säger dom, efter fem år, att det inte är det. Men jag har varit nära döden flera grr så nu kan dom inte sätta stämplen stress!

Men jag kom in på vårdcentralen i början av 2007. Blek, svag puls, ångest, yrsel mm. Hon sa:
    Stress och ångest. Hon skrev ut massa medicin.
    Men jag sa:
    Jag sover 20 tim per dygn jag har ångest 24 tim per dygnet. Du tar ett blodprov med normala tester annars går jag ej.
    Hon skratta.. Sen tog dom prover.

Fick ett samtal att jag hade en allvarlig brist, hypotyreos. Jag hade så fruktansvärt dåliga värden att min läkare var chockad. Jag hade mycket blodrist med.

Läkaren misstänkte att jag fått addisons, skrev remiss utan att säga sian misstankar.
    Jag var i en flytt, och posten strejkade lite ovs. Fick inte mina kallelser (som jag inte visste att jag skulle få)
    Bytte vårdcentral och läkaren flyttade till en annan stad i närheten.

Jag beställde hem min journal för ett tag sen och såg detta.
    Ska nu kolla mina binjurar.

Så stress är inte alltid stress, även om det ofta kan vara det,
    Ja, hypotyreos är lurigt, absolut! Det gäller att hitta rätt läkare som är villig att testa.
  • Lindreas
    Amazina skrev 2011-07-18 13:27:50 följande:
    Jag vill bara påpeka att denna tråden startades för mer än två månader sedan och att huvudvärken är borta sedan mycket mycket länge. När man bara får sova några timmar var natt och sedan har två barn att ta hand om dagtid blir det lätt så att skallen ömmar. Ingen annan sjukdom finns i sikte. Men tack för alla svar!
    Haha! Det är ju bra att man kollar datumet först.
Svar på tråden Huvudvärk varje dag i tre veckor sedan förlossningen :-(