Inlägg från: Noun |Visa alla inlägg
  • Noun

Nordisk Mytologi

Pellefanten skrev 2011-05-09 14:29:25 följande:
    !0/10 =) Vore konstigt annars =P
    10/10, konstigt nog ;)
    En bra lögn kan gå från Bagdad till Konstantinopel medan sanningen letar efter sina sandaler.
  • Noun
    Pellefanten skrev 2011-05-09 14:45:59 följande:
    haha ja =P
    Jag gillar de där sagorna. Jag brukar läsa dem för mina barn. Det kanske är därför mitt mellanbarn är rädd för att bada i havet..? ;)
    En bra lögn kan gå från Bagdad till Konstantinopel medan sanningen letar efter sina sandaler.
  • Noun
    Caranlachiel skrev 2011-05-11 11:48:47 följande:
    Vad är Bifrost - ett område utanför Göteborg.

9/10 rätt - tjoho!
    Bifrost är regnbågen, bron mellan Asgård och Jutonheim som vaktas av Heindahl. På Ragnarök ska Heimdahl blåsa i gallarhornet (hette det så?) då Jättarna kommer stormande över Bifrost.
  • Noun
    Pellefanten skrev 2011-05-15 17:07:31 följande:
    Nej så var det i filmen Thor ;)    Bifrost är bron mellan Jorden (midgård) och himlen som slutar i Asgård där heimdal vaktar. Heimdal hade Gjallarhornet, i detta horn skulle han blåsa i när världens undergång "Ragnarök" började.
    Aha. Men jättarna ska ju komma dundrande över bron. Hur hänger det ihop då? Obestämd
Svar på tråden Nordisk Mytologi