• Tessy

Vad har ni för mat på julbordet?

Vi ska fira julafton här hemma hos oss för första gången & jag var lite nyfiken på vad ni andra har för mat!? Vi tänkte ha:

julskinka
    sill
    brunkål
    gravad/rökt lax
    ägghalvor med rom
    bröd
    risgrynsgröt
    potatis
    bröd
    ost
    revbensspjäll
    korv

• Svar på tråden Vad har ni för mat på julbordet?
  • Lola Jämtland

Vi brukar ha:

Hemgjorda köttbullar
    Prinskorv
    Kokt potatis
    Jansson
    Ägghalvor med majjonäs/kaviar
    Ostbomb
    Sill (2 sorter)
    Leverpastej
    Nån korv
    Skinka
    Senap
    Mjukt bröd
    Vanlig ost
    Lax
    Julmust

Kommer inte på nåt mer.......

• Tessy

Oj, jag glömde ju köttbullar & prinskorv (min pappa skulle bli helt skogstokig)! Har du möjligen ett recept på dina hemgjorda köttbullar som du kan dela med dig av?

• Lola Jämtland

Ts

Nja, jag letar själv efter det ultimata receptet.
    Jag brukar köra på ett vanligt från Vår Kokbok men ta i kryddpeppar bla för att få det mer juligt. Har fått tipset i år att byta ut mjölken mot grädde o steka i smör istället för margarin.

• Tessy

Jag köpte en påsk köttbullar från Östermalms saluhall (fint skulle det vara) men de gick att studsa med, så kompakta var de... Min mormor brukar ha riven kokt potatis i sin smet, det blir luftigt. Én fråga till: -Vad ´är en ostbomb? Låter himla gott & onyttigt...

• Silverflarn

Vi har mycket olika sorters sill på vårt julbord. Gravad & kallrökt lax, rökt ål & räkor! + ovan nämnda saker såklart & lite till! Kan tilläggas att man bor i matglada Skåne kanske... När pappa räknade förra julen hade vi närmare 50 rätter tror jag...

• Lola Jämtland

Lät inte som några höjdarköttbullar....

Ostbomb-man blandar philadelphia ost och créme fraiche. Blandar i finhackad rödlök och brer ut allt på ett fat så att den blir rund o fin. Innan man ska servera brer man på ett lager med svart kaviar.
    Sen är det bara att smarra loss på röran o mjukt bröd!

Funkar som förrätt oxå men då klickar man ut det på tex våfflor o toppar med kaviaren.

• Peki

Hej du
    Då var det mat igen

Vi firar jul med mannens släkt och familj och julbordet äter vi vid lunch. Alla gör i ordning och tar med sig saker så på vårt har vi:

* skinka (alla gör sin egen så den vi är hos ställer fram sin)
    * revbensspjäll (farmor)
    * köttbullar (farmor)
    * prinskorv
    * kokt potatis
    * paté
    * Jansson (svärmor eller farmor)
    * ägghalvor med kaviar (svåger)
    * inlagd sill (svärmor)
    * pepparrotssill (min vanliga, jättegod www.svd.se/dynamiskt/recept/did_8413748.asp)
    * senapssill (svåger)
    * röd pesto-sill (svägerska)
    * vörtbröd (jag, tänkte prova det här i år från världens bästa bagare www.sr.se/cgi-bin/P1/program/amnessida.asp&Nyheter=&grupp=2192&artikel=506627)
    * hemgjord senap (jag, tänkte prova den här i år www.multi.fi/~svobbiodlare/Food/recept018.php3)
    * gravad lax (farmor)
    * "Farmors köttsallad" (jag, recept från min farmor. Det är kokt tunga i så det är bara jag och "gamlingarna som äter )
    * ost, korv, knäckebröd, julöl, snaps, etc

Jag funderar på att göra eget knäckebröd i år också. Jag får se om jag orkar

• Sandreli

Julskinka, ugnsgröt, rödbetssallad, senap, diverse finska lådor, typ morotslåda, julmust, bröd....*fundera*

• Tessy

Peki: du är otrolig! Att du orkar!

• Peki

hihi... fast jag gör inte så mycket mer än det jag ändå älskar att göra dvs bakar bröd

Pepparrotssillen är jättelätt att göra och väldigt god så den rekommenderar jag verkligen. Fast jag har i mer av löksorterna och pepparroten än det är i receptet. Man bör inte lägga i sillen förrän några timmar innan servering för det kan lätt bli lite salt annars.

Svar på tråden Vad har ni för mat på julbordet?