• Anonym (undrar)

Föräldraledig varannan vecka

Jag och min sambo har planer på att försöka få barn nästa år. Vi diskuterar därför mycket om hur vårt liv kommer se ut med barn. Just nu funderar vi på föräldraledigheten. Vi vill gärna dela den så lika som möjligt men inte på det sättet att jag först är ledig ett visst antal månader och sen han utan vi vill växla om. Varannan vecka funderar vi på. Precis efter förlossningen har vi tänkt att jag ska vara ledig i några veckor i sträck för att kunna återhämta mig också.

Har ni några erfarenheter av att dela upp det på det här viset? Vad ser ni för för- och nackdelar?

Givetvis förutsätter detta att det är ok för våra chefer att vi gör på det här sättet och det tror jag inte ska vara några problem.

• Svar på tråden Föräldraledig varannan vecka
  • Nyfiken gul

vad är det tänkt att du ska göra dom veckor du inte är föräldraledig då?

och hade du tänkt att amma - hur löser ni det då i  så fall om båda inte är hemma samtidigt?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (undrar)
    Nyfiken gul skrev 2011-05-07 14:15:59 följande:
    vad är det tänkt att du ska göra dom veckor du inte är föräldraledig då?

och hade du tänkt att amma - hur löser ni det då i  så fall om båda inte är hemma samtidigt?

Jag ska jobba de veckorna jag inte är föräldraledig och min man ska göra likadant.

Jag kommer av medicinska skäl inte att amma.

• Anonym (Halva veckor)

Jag känner ett par som tog halva veckor. T ex: Han jobbade  hela må-ti + ons fm, hon jobbade ons em + hela to-fre. Hon var dock föräldraledig själv ett tag först, tror det var ca ett halvår.

Amning behöver inte bli ett problem. Om du ska amma, så kan ju din föräldraledige man svänga förbi ditt jobb de tider du ska amma (med barnet såklart!). Eller så kan du pumpa ur. Eller så behöver du inte amma. Det är valfritt att amma.

• Nyfiken gul
    Anonym (undrar) skrev 2011-05-07 14:18:33 följande:

Jag ska jobba de veckorna jag inte är föräldraledig och min man ska göra likadant.

Jag kommer av medicinska skäl inte att amma.

aha.. ja men då ska det väl funka.

Alla gör som dom själva vill och märker ni att det här är något som tilltalar er och er livsstil så why not? 
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Halva veckor) skrev 2011-05-07 14:19:50 följande:
    Jag känner ett par som tog halva veckor. T ex: Han jobbade  hela må-ti + ons fm, hon jobbade ons em + hela to-fre. Hon var dock föräldraledig själv ett tag först, tror det var ca ett halvår.

Amning behöver inte bli ett problem. Om du ska amma, så kan ju din föräldraledige man svänga förbi ditt jobb de tider du ska amma (med barnet såklart!). Eller så kan du pumpa ur. Eller så behöver du inte amma. Det är valfritt att amma.
    Vi funderade också på halva veckor men kom fram till att det nog blir mer gjort på jobbet om vi är där en vecka i taget. Vad bra det känns att vi inte är de enda som tänkt oss en sån här lösning Glad
  • Anonym (undrar)
    Nyfiken gul skrev 2011-05-07 14:21:27 följande:
    aha.. ja men då ska det väl funka.

Alla gör som dom själva vill och märker ni att det här är något som tilltalar er och er livsstil så why not? 
    Vad skönt det känns att du tror det kan funka Glad
  • Nyfiken gul

det enda jag kan fundera över är varför det är så viktigt att börja jobba så fort igen?

jag förstår tanken på att dela ledigheten, men att vara gravid och föda barn är ju dock en jättestor omställning och kan väl jämföras med ett maratonlopp med ångvält.

så det jag funderar på är ju varför det är så bråttom att komma ut från bebistiden? Varför inte ta vara på den så långt det går - för den går inte i repris.  Du har hela livet på dig att jobba, varför redan efter ett par veckor efter förlossningen?

Din ide är helt klart intressant men alla mynt har ju två sidor som sagt.

Det var bara en fundering från min sida.

• Anonym
    Nyfiken gul skrev 2011-05-07 15:12:52 följande:
    det enda jag kan fundera över är varför det är så viktigt att börja jobba så fort igen?

jag förstår tanken på att dela ledigheten, men att vara gravid och föda barn är ju dock en jättestor omställning och kan väl jämföras med ett maratonlopp med ångvält.

så det jag funderar på är ju varför det är så bråttom att komma ut från bebistiden? Varför inte ta vara på den så långt det går - för den går inte i repris.  Du har hela livet på dig att jobba, varför redan efter ett par veckor efter förlossningen?

Jag är inte ts så jag gissar bara.

De kanske är två föräldrar som vill ta vara på den underbara bebistiden, och de kanske inte har ekonomiska möjligheter att vara hemma båda två och leva på enbart den enas föräldrapenning.
  • Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2011-05-07 15:17:18 följande:
    Jag är inte ts så jag gissar bara.

De kanske är två föräldrar som vill ta vara på den underbara bebistiden, och de kanske inte har ekonomiska möjligheter att vara hemma båda två och leva på enbart den enas föräldrapenning.
    Bra gissat Flört
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2011-05-07 15:12:52 följande:

Det är ju redan besvarat, men: TA VARA PÅ BEBISTIDEN? det är ju precis det dom gör. Båda föräldrarna. Om de gör på detta sätt. Varför ska pappa behöva stå tillbaka i början?
Svar på tråden Föräldraledig varannan vecka