Här är en till som gärna hänger på.
Känns som om vi har väldigt mkt glas, glasskålar/glasfat, matsilver och serviser, I alla fall om man jämnför med våran bekantskapskrets.
Arabia Artica som ngr skrev om har vi numera tagit till som vardagsporslin. Mellanservis blev en ny fr Cervera och märket GREAT.
Finporslinet är Rörstrand Swedish Grace - Vit mattallrik, mörkblå assiett och slutligen vit skål som ersätter den djupa tallriken.
Angående glas så har vi många sorter/märken. Orrefors Helkristall Karolina, Intermezzo den med blå droppe, ngr låga glas med rödklöver på (gamla, men har sett att de funnits för ngr år sedan i nytappning).
Bara Orrefors Karolina har jag 12st av.
Sedan så har vi Ittala Pallas dricksglas 12st och 16st celtikglas tror jag de heter. Passar till en Ostbricka/fruktfat och man bara vill ha lite dryck till.
Har ngr glas till, men inte som jag har kompett av el vad det är för märke.
Matsilver hade både mannen och jag, så det har vi 2 uppsättningar av.
Mellan bestick Gense ATTACHE.
Vardagsbestick ärvda, men helt funktionella och man behöver inte vara rädd om dem.
Glömde visst att vi har Kaffeservise Royal Copenhagen Måsen 10st, men vi är inte så många kaffedrickare.
Har även 6st koppar av ett annat märke, kommer inte ihåg det nu.
Dessutom har vi massa annat glas från Orrefors, KostaBoda, Nybro, Sea, Bergdala, Åfors,Johannsfors, Målerås.