• Ensamvandrare

Den stora tråden om glas, porslin & matsilver

Vad använder ni när ni ska duka fint?

Samlar ni på något porslin? Någon glasserie? Vilka bestick är vackrast? Har ni idéer, tankar och allt runt dukningar och vad man kan och bör samla på?

Vackert porslin och glas, om man inte krashar det, är ju en investering för livet och något som kan gå i generationer.

Jag själv samlar på tornedalssilver och arbias arctica-porslin. Mitt nästa steg är att börja samla Orreforsglas, men undarr vilken serie.

Hoppas tråden nu blir lång :)
  • Svar på tråden Den stora tråden om glas, porslin & matsilver
  • puss

jag har kärat ner mig i rörstrands karat.
    underbar!

I will mustardize you
  • Nyfiken gul

här tänker jag häcka.. behöver inspiration på fint porslin.

Duka fint och hela den estetiska bilden med serviettvikning osv kan jag men jag har tyvärr inget fint porslin.

sist hade jag bjudning för 15 personer och då dukade jag med udda porslin - jag körde varannan grå tallrik och varannan fyrkantig blå. Blev jättesnyggt men inte riktigt vad jag hade tänkt mig.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Smultron ett

Hej. Älskar glas!
    Jag är glasblåsare

Köpte precis glas på Indiska med bubblor i.
    De är skammligt billiga!!
    Sånna glas kostar ju minst 200 kr om de är gjorda i sverige.
    Så eg skulle jag inte köpa dem... Men de är Såååå fina!

Don't you dare criticize what you can-not understand!
  • LinnsMamma

Samlar på porslinet iittala: teema i turkost och iittala: satumetsä. Min sambo tycker inte alls om färgen eller mönstret, men han har ingen talan:D

• Ensamvandrare

Ju mer jag kollar desto mer fastnar jag för finsk och dansk design.

Himmel vad snygga grejer Iilala gör

• Konvaljen

Jag är porslinsjunkie! Vi har komplett servis, Mårbacka från Rörstrand. Den har jag tröttnat på och packat upp på vinden...
    Nu samlar vi på Corona från Rörstrand, designad av en av mina favoritformgivare, Jonas Bohlin.
    Vi har bestick från Hardangerbestick, Fjord och glas från Iittala.
    Dock använder vi allt till vardags, gillar inte det där med finporslin.

Köper gärna glas, porslin och bestick på loppis.

• Mamsis

Någon som vet var man kan kolla ungefärligt värde på Orrefors glas? Min fd svärmor har ett helt sett, i perfekt skick som hon vill sälja, jag tror de heter 'Måtta'.

Vill minnas att jag vid något tillfälle såg en person sälja såna, 6 st i blandad stl för 900, men vet ju inte om de blev sålda för det priset.

• Mamsis

Nej, förlåt, 7 st stora glas och 1 litet var det för det priset, hittade annonsen igen via google..  Men som sagt, var hittar man annars något om priser på glas? Finns en här i Gnesta där jag bor som jag ska fråga, men jag vill ju veta om det han erbjuder är rimligt.

• Golvmoppen

Här är en till som gärna hänger på.

Känns som om vi har väldigt mkt glas, glasskålar/glasfat, matsilver och serviser, I alla fall om man jämnför med våran bekantskapskrets.

Arabia Artica som ngr skrev om har vi numera tagit till som vardagsporslin. Mellanservis blev en ny fr Cervera och märket GREAT.
    Finporslinet är Rörstrand Swedish Grace - Vit mattallrik, mörkblå assiett och slutligen vit skål som ersätter den djupa tallriken.

Angående glas så har vi många sorter/märken. Orrefors Helkristall Karolina, Intermezzo den med blå droppe, ngr låga glas med rödklöver på (gamla, men har sett att de funnits för ngr år sedan i nytappning).
    Bara Orrefors Karolina har jag 12st av.
    Sedan så har vi Ittala Pallas dricksglas 12st och 16st celtikglas tror jag de heter. Passar till en Ostbricka/fruktfat och man bara vill ha lite dryck till.
    Har ngr glas till, men inte som jag har kompett av el vad det är för märke.

Matsilver hade både mannen och jag, så det har vi 2 uppsättningar av.
    Mellan bestick Gense ATTACHE.
    Vardagsbestick ärvda, men helt funktionella och man behöver inte vara rädd om dem.

Glömde visst att vi har Kaffeservise Royal Copenhagen Måsen 10st, men vi är inte så många kaffedrickare.
    Har även 6st koppar av ett annat märke, kommer inte ihåg det nu.

Dessutom har vi massa annat glas från Orrefors, KostaBoda, Nybro, Sea, Bergdala, Åfors,Johannsfors, Målerås.

• Ensamvandrare
    Mina samlingar:

Glas:

Orrefors Dizzy Diamond (huvudsamling, sext st av samtliga, ska bli fler)
    Orrefors Karolina (då man har chansen att köpa dom billigt, har 4 st vinglas idag)
    Duka Blåklocka (bara old fashioned och vinglas)

Porslin:

Arabia Arctica (vardagsporslin, tolv kuvert)
    B&G Måsen (finporslin, sex kuvert)

Matsilver:

Tornedalssilver (sammanlagt 12 kuvert)

Finbestick (ej silver)

Nobelserien (fyra kuvert)

Och mer lär det bli ... framförallt av måsen
Svar på tråden Den stora tråden om glas, porslin & matsilver