• Mystic noblesse

Hemlig mapp?

Ibland har jag läst om " hemliga mappar". Hur gör man en mapp hemlig? Och hur hittar man såna?

• Svar på tråden Hemlig mapp?
  • germx

Om du med "hemlig" menar "dold" så gör man det genom att (på windows) högerklicka på mappen, välja egenskaper och kryssa i "dold" (eller liknande).

För att visa dessa mappar går man in på "vektyg" -> mappalternativ, andra fliken och kryssa där i "visa dolda filer" eller liknande.

Eller var det något helt annat du menade?

• R Franklin

Säkrare är att sätta rättigheter på en map, folk kan förvisso se den (Man kan iofs göra den osynlig om man så önskar) men de kommer inte att kunna titta i den. Det beror i slutänden helt och hållet på vilket OS TS använder.

• Mystic noblesse

Jag kunde göra en hemlig mapp men inte få fram den igen Jaja jag var mest nyfiken på hur man gör eftersom man läser så ofta om just dolda mappar

• patrikiden

Om man vill gömma information på en dator utan att ha hela datorn krypterad, så kan man kryptera kontainers. Jag använder själv truecrypt som är gratis och där skapar man en kontainer som ser ut som en vanlig fil, men kan inte öppnas utan själv programmet och när filen är öppen så ser den ut som en enhet i windows.

Väldigt säkert! 

Svar på tråden Hemlig mapp?