• Anonym (AJ)

Halsont, äcklig bild, behöver hjälp!

BILD 1 taget två dagar in i sjukdomen
    Min hals svullna upp och blev röd. Jag fick ont och hade massa vitgråa prickar. Ett snabbtest uteslöt strep a bakterier. Blodeprovet visade inget konstigt så jag fick åka hem. Jag hade då varit sjuk i två dagar.

BILD 2 taget sexton dagar in i sjukdomen
    Min hals är nu värre och på vänster sida (ifrån vad vi ser på bilden) har jag fått blåsor. Min uvula (gomspene) är mer svullen och jag har fortfarande vitgråa prickar, syns inte lika väl då dom trillar ur och nya kommer men dom finns där! Jag har mer ont och svårt att svälja. Jag har fått petekier (blödningar under huden) i gommen.

Jag är extremt trött, det finns inga ord inom det svenska språket som kan beskriva hur trött jag är. Jag har varit trött sedan två dagar innan jag blev sjuk (18 dagar nu). Jag har ingen feber. Är inte det konstigt? Kan man vara sjuk utan feber när det rör sig om bakterier/virus som ger så mycket smärta/symtom?

Jag vill tillägga att jag varit akutsjuk det senaste året utan feber. Bihåleinflammation, livmoderinfektion samt en halssfluss. Min doktor sa att jag MÅSTE ha haft feber vid alla dessa sjukdomar, men inte märkt det. Men jag tar min temp några grr per dag (vid sjukdom) så jag vet att jag inte haft feber.

Så mina frågor:
    Vad kan felet vara på min hals, ska jag lägga det åt sidan och bara låta det läka fast jag blir värre?
    Kan man vara sjuk utan feber eller har jag haft feber utan att veta om det?

VILL tillägga att jag är mycket rödare i verkligheten, men det fångades inte så väl med min mobilcam. Ser normalröd ut på bilderna, men det är jag inte! Jag är ilsker röd på bild 2 men det syns inte så bra!
  • Svar på tråden Halsont, äcklig bild, behöver hjälp!
  • Anonym (AJ)

Ingen? Jag har så ont att jag inte kan äta, men ingen feber. Är jag ens sjuk då:S

• Anonym

Tillbaka till läkaren med dig och ge dig inte förrns de tagit alla prover på dig.
    Be dom börja med ett snabb crp.

• Anonym (trilla)

Jag hade sådär och då hade jag körtelfeber.. men då hade jag feber, men var sååååå in i helvetes trött...

• Anonym

Det låter faktiskt väldigt likt det min dotter åkte på, eller ja hon är fortfarande sjuk och vi är inne på dag 14 nu. Åkte till akuten i fredags då hon som du beskriver bara blev sämre trots en långtid av sjukdom. Streptokock a uteslöts och crp togs vilket var normalt. Så tydligen har hon åkt på ett jäkla virus som satt sig i halsen (hon kan inte äta och knappt dricka). Men åk tillbaka till sjukhuset och be om crp för att utesluta infektion.

• Anonym

Just det min dotter sover ungefär 20 av dygnets 24 h.

• Anonym (AJ)
    Anonym skrev 2011-05-07 23:39:42 följande:
    Det låter faktiskt väldigt likt det min dotter åkte på, eller ja hon är fortfarande sjuk och vi är inne på dag 14 nu. Åkte till akuten i fredags då hon som du beskriver bara blev sämre trots en långtid av sjukdom. Streptokock a uteslöts och crp togs vilket var normalt. Så tydligen har hon åkt på ett jäkla virus som satt sig i halsen (hon kan inte äta och knappt dricka). Men åk tillbaka till sjukhuset och be om crp för att utesluta infektion.
    crp var normal. jag är frisk, enligt dom. men.. jag mår inte som om jag vore frisk. Jag har dessutom fått mycket ont i vänster sida av min rygg. kanske inte har med saken att göra, men tänkte dra upp det vilket som.
  • Anonym (AJ)
    Anonym skrev 2011-05-07 23:33:37 följande:
    Tillbaka till läkaren med dig och ge dig inte förrns de tagit alla prover på dig.
    Be dom börja med ett snabb crp.
    snabb sänkan var normal när jav var där:(
  • Anonym (AJ)
    Anonym (trilla) skrev 2011-05-07 23:35:18 följande:
    Jag hade sådär och då hade jag körtelfeber.. men då hade jag feber, men var sååååå in i helvetes trött...
    Jag har haft körtelfeber. Då var jag nära på att dö. Jag tappade ca 30 kilo i vikt och var sängliggande i månader. Jag kunde varken äta eller gå. Fick ha dropp.. Men det kan man bara få 1 gång. Så detta är nått annat.
  • 5busar

Man måste inte ha feber när man har en infektion i kroppen, min älsta dotter är nu 21 år och har haft feber 4 gånger i sitt liv men har haft halsfluss ca 10 gånger, öroninflamationer, infuensa, förkylnigar och körtelfeber.
    När hon blir sjuk så blir hon extremt trött.
    Jag hoppas att du kryar på dig 

• Anonym

Är det inte lite tidigt att redan andra dagen ta en massa prover, kan det inte dröja längre än så innan det visar sig på crp och andra tester? 

Svar på tråden Halsont, äcklig bild, behöver hjälp!