• Lejonmamman

4 1/2 år och mycket svårt att lyssna (ganska långt)

Vår pojke på exakt 4 1/2 år är hur go, kramig, mysig och rolig som helst. Han är mycket livlig, han har verkligen myror i brallan och det har han alltid haft. Han har också en lillasyster på 20 månader som han älskar över allt och lekar mycket med.
    Han går på förskola med uteinriktning som passar honom perfekt eftersom han är mycket motorisk och framåt. På förskolan säger dom att han är en utmaning men inte för att han inte lyssnar utan för att dom alltid måste hålla ett öga på honom när dom är ute, han är helt orädd, klättrar högt, hoppar och springer, det är ett under att han inte brutit något än.

Problemet vi har är att vi alltid måste säga till honom många gånger och bli arga/höja rösten/bråka på honom för att han ska göra som vi säger och det hjälper inte alltid heller...
    Han har stark egen vilja och gör som han vill, han pratar med allt och alla och ska hälsa på alla hundar vi möter. Han stannar jämt folk och pratar och har tom öppnat en bil en gång för att prata med han som satt i.

Oftast bara vägrar han det vi säger och det går inte att prata honom tillrätta utan ibland måste man dra leksaker ur handen när han vägrar släppa.
    Vi tillåter ganska mycket och hittar inte på regler bara för att ha en massa regler men vissa saker måste han bara göra.
    Som när vi är ute och cyklar måste han cykla mellan oss men får han chansen att åka om gör han det utan att blinka. Eller om vi stannar sticker han gärna från oss och vägrar stanna, vi måste skrika att han ska stanna eller åka ikapp och stoppa honom. Det är ofta man måste jaga och fånga honom för han kommer helt enkelt inte när man ropar. Han gör bara som han vill och det börjar bli ganska jobbigt för oss.
    Ofta när han blir tillsagt, vänder han bort huvudet och suckar jajaja.
    Vi tar oss tid, sitter i hans höjd, kräver ögonkontakt och förklarar men det är för döva öron för en stund senare gör han samma sak igen.

Har hänt att frågar honom om ett bus och han bedyrar att han inte gjort det, helt säkert säger han många gånger men sen kommer man på honom att han visst gjort det han inte fick, han ljuger skrämmande lätt.
    Idag var han på affären med mormor och morfar och där snodde han ett tuggummipaket när dom inte såg. Dom hittade den i hans byxa och när han svara på varför han tog den säger han för jag trodde den var gratis, vilket inte är sant förstås. Imorgon ska dom gå tillbaka och han ska prata med någon där och lämna tillbaka paketet.

Vi försöker verkligen prata och förklara mycket för honom om varför man inte får göra vissa saker. Men ibland känns det fel, vi har hamnat i evighetsdiskussioner med honom, eftersom han ifrågasätter allt vi säger.
    Idag sprang han ifrån  mig när jag bad att han skulle stanna och ta med sin cykel och senare svarade han mormor: det gör jag ändå till något han inte fick.
    Jag vägrade släppa det och ville han skulle förstå att han gjort fel och be mig och mormor om ursäkt men det tog 1/2 timme av förklaringar/väntan och tjat sen kom ursäkten.

Vi vet att det inte är lätt att uppfostra barn och bara att kämpa på men goda råd mottages tacksamt.
    Ska vi kanske ha straff och belöningssystem?
    Hur ska vi handskas med denna lilla busunge?

• Svar på tråden 4 1/2 år och mycket svårt att lyssna (ganska långt)
  • Sömnstörd

jag kanske är trött och snurrig men jag uppfattar det som att ni har fullt med regler, åtminstone har jag svårt att se nyttan med att en kille med myror i brallan måste cykla mellan sina föräldrar.
    Sen uppfattar jag det som att du driver principen att ha rätt (ursäkten till mormor)

Det jag har gjort är att dra ner drastiskt på alla regler hit och dit och ha några få klasklara, resten fixar sig liksom.
    Sedan ska ursäkter användas som det är tänkt - när man sårat något och inte som ett bevis på att ett barn har gjort fel och den vuxna har rätt.

Jag förstår faktiskt din son, han leker katt och råtta med er och du bjuder ju in till en rolig jaktlek.
    Ha istället regeln att leda cykeln där det är farligt och gå till ställen där han kan härja av sig fritt.

Sen har jag tyckt att alla mina 4-åringar har haft vaxproppar i öronen men det gick över det också.

• Tygtiiger

1: han klarar uppenbarligen inte att cykla ännu. Det gör faktiskt inte de flesta barn - barn ska inte cykla i trafik förrän i 7-års-åldern och då bara med vuxen, för deras hjärnor kan inte uppfatta omgivningen tillräckligt bra och de kan inte reagera tillräckligt snabbt. Ha honom bakpå cykeln i stället eller fastspänd i cykelkärra - och då med lås som han inte kan pilla upp (hänglås om det krävs).

2: sluta förklara. Ge korta instruktioner. Aldrig i flera led. "Kom hit. Ta den här. Lägg den där borta." Inte "Kom här pelle, ta den här och gå ut i hallen och lägg den på byrån!" Då tappar han bort det mesta du säger.

3: Det är bra att ifrågasätta men bara om man också lyssnar på förklaringarna. Jag har ibland bett min son upprepa vad jag har sagt så att jag verkligen vet vad han har fattat och inte.

Och till sist: att tvingas be om ursäkt har funkat utmärkt här hemma, vi har en envis son som avskytt det för det blir ett sätt att erkänna att man gjort fel.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Nancie

Har han svårt att höra vad ni säger, har han svårt att lyssna eller har han bara svårt att förstå konsekvenserna av sitt handlande och därmed eran oro?

Han kanske helt enkelt inte förstår syftet med det ni säger?

• Lejonmamman
    Sömnstörd skrev 2011-05-08 01:34:26 följande:
    jag kanske är trött och snurrig men jag uppfattar det som att ni har fullt med regler, åtminstone har jag svårt att se nyttan med att en kille med myror i brallan måste cykla mellan sina föräldrar.
    Sen uppfattar jag det som att du driver principen att ha rätt (ursäkten till mormor)

Det jag har gjort är att dra ner drastiskt på alla regler hit och dit och ha några få klasklara, resten fixar sig liksom.
    Sedan ska ursäkter användas som det är tänkt - när man sårat något och inte som ett bevis på att ett barn har gjort fel och den vuxna har rätt.

Jag förstår faktiskt din son, han leker katt och råtta med er och du bjuder ju in till en rolig jaktlek.
    Ha istället regeln att leda cykeln där det är farligt och gå till ställen där han kan härja av sig fritt.

Sen har jag tyckt att alla mina 4-åringar har haft vaxproppar i öronen men det gick över det också.
    oj och jag som tycker vi har så lite regler. Då jämför jag såklart med vänners barn som inte får hoppa i soffan/sängen eller måste äta upp maten etc.
    Jag är ganska säker på att vi har ganska lösa tyglar på honom och han är inte sen att utnyttja det om man säger så.
    Kanske om vi hade tydligare regler skulle han bli tryggare och inte behöva utmana oss hela tiden...?
    Ja ibland kräven vi en ursäkt eller förlåt om han varit väldigt dålig på att lyssna eller slagit någon, det kan väl inte vara fel? Hur ska han annars lära sig att det är fel och vi verkligen menar allvar?

Vi ska skaffa tydligare regler när vi är ute och cyklat eftersom det handlar om hans säkerhet. Men vi cyklar alltid på parkvägar, aldrig i trafik.

Vaxproppar, där satte du huvet på spiken !
  • Lejonmamman
    Tygtiiger skrev 2011-05-08 15:27:24 följande:
    1: han klarar uppenbarligen inte att cykla ännu. Det gör faktiskt inte de flesta barn - barn ska inte cykla i trafik förrän i 7-års-åldern och då bara med vuxen, för deras hjärnor kan inte uppfatta omgivningen tillräckligt bra och de kan inte reagera tillräckligt snabbt. Ha honom bakpå cykeln i stället eller fastspänd i cykelkärra - och då med lås som han inte kan pilla upp (hänglås om det krävs).

2: sluta förklara. Ge korta instruktioner. Aldrig i flera led. "Kom hit. Ta den här. Lägg den där borta." Inte "Kom här pelle, ta den här och gå ut i hallen och lägg den på byrån!" Då tappar han bort det mesta du säger.

3: Det är bra att ifrågasätta men bara om man också lyssnar på förklaringarna. Jag har ibland bett min son upprepa vad jag har sagt så att jag verkligen vet vad han har fattat och inte.

Och till sist: att tvingas be om ursäkt har funkat utmärkt här hemma, vi har en envis son som avskytt det för det blir ett sätt att erkänna att man gjort fel.
    Han cyklar själv, utan stödhjul, utan problem men aldrig i trafik !
    Som sagt så litar vi inte på honom att han sticker iväg därför ska han cykla mellan oss och för att hålla ihop truppen. Tror inte vi kan sätta honom i cykelkärran nu när han kan cykla, givetvis för längre utflykter sitter han där med syrran.

Korta instruktioner är bra, måste börja med det och sluta förklara allt i långa haranger. Upprepa ! mycket bra tips!
  • Lejonmamman
    Nancie skrev 2011-05-08 15:30:59 följande:
    Har han svårt att höra vad ni säger, har han svårt att lyssna eller har han bara svårt att förstå konsekvenserna av sitt handlande och därmed eran oro?

Han kanske helt enkelt inte förstår syftet med det ni säger?
    Han har inte svårt att höra om du menar det. Han har väldigt svårt att lyssna, fokus ligger oftast någon annan stans. Man måste tvinga fokus till sitt ansikte ibland och säga titta på mig när jag pratar med dig.
    Han har väldigt svårt att ta konsekvenserna, är van att få som han vill och bli skitarg när vi bestämmer något som inte passar honom tex att han inte får godis/spela spel.

Förstår inte riktigt vad du menar med syftet?
  • RainMan1x7x

"nu stannar du Pelle annars ska du få se på fan!"

A quitter never wins and a winner never quits
  • Tygtiiger
    Lejonmamman skrev 2011-05-08 20:29:07 följande:
    Han cyklar själv, utan stödhjul, utan problem men aldrig i trafik !
    Som sagt så litar vi inte på honom att han sticker iväg därför ska han cykla mellan oss och för att hålla ihop truppen. Tror inte vi kan sätta honom i cykelkärran nu när han kan cykla, givetvis för längre utflykter sitter han där med syrran.

Korta instruktioner är bra, måste börja med det och sluta förklara allt i långa haranger. Upprepa ! mycket bra tips!

Fast att kunna cykla utan stödhjul är inte detsamma som att vara mogen för att cykla. Han kan hålla balansen och trampa och svänga, men han kan inte bedöma avstånd, risker, hastighet och han kan inte på något sätt förväntas komma ihåg regler - det har inte att göra med om han lyssnar eller inte utan är rent fysiologiskt, tycker han att det är roligt att cykla fort så KAN han inte hejda sig själv vid en korsning eller liknande även om ni ropar, även om han kan berätta att det är farligt att cykla ut i gatan. Det är det jag menar med att han inte är mogen för att cykla - och att jag i ert ställe skulle satt honom i cykelkärran ett halvår tills den värsta hoppsigheten har lagt sig.

Bra att du gillade det där med korta instruktioner och upprepningar!! Något som funkat bra här hemma är varningar av typen "nu ska vi snart äta. Jag kommer in och säger till dig om fem minuter. Börja avsluta leken." För att fånga fokus får vi ibland också säga "A, titta på mig." och sedan säga det vi ska. Helt normalt och går över med åldern.

Vad som funkat bra för MIG är att aldrig säga nej utan att vara tvärsäker på det. Om jag inte vill att min son ska ha godis i affären så är det inga bekymmer att säga nej, för även om han skriker och blir arg så ändrar inte det MIN inställning och då kan jag hålla mig lugn. Om han däremot argumenterar - vilket har hänt! - att han är jättehungrig och trött och det är långt till middag etc, så kan jag ändra mig men då är han också mer villig att acceptera en kompromiss, tex en banan OCH en liten godisbit, för att inte blodsockret ska åka kana. När det blir riktigt jobbigt är när jag sagt nej av princip och står med ett argt skrikande barn och själv blir arg och frustrerad och lite osäkerpå om mitt nej verkligen ÄR värt det här utbrottet... då är det för mig bättre att säga "vänta lite medan jag funderar!".

Så är det ju inte hela världen om ens unge blir arg om de inte får som de vill. Klart att de blir. De kan ju inte sätta emot, de är små och beroende. Om jag då säger att nu får du inte titta mer på TV för det blir för mycket tv-tittande så blir min sexåring så klart ilsk, för han VILL ju och så kommer jag och nekar honom. Den ilskan är inte särskilt farlig och den går ju över. Att han tycker jag är dum, ond och elak i det läget går också över och det är ok att bli arg men inte att slåss när man blir arg, tex.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Lejonmamman
    Tygtiiger skrev 2011-05-11 08:35:30 följande:

Fast att kunna cykla utan stödhjul är inte detsamma som att vara mogen för att cykla. Han kan hålla balansen och trampa och svänga, men han kan inte bedöma avstånd, risker, hastighet och han kan inte på något sätt förväntas komma ihåg regler - det har inte att göra med om han lyssnar eller inte utan är rent fysiologiskt, tycker han att det är roligt att cykla fort så KAN han inte hejda sig själv vid en korsning eller liknande även om ni ropar, även om han kan berätta att det är farligt att cykla ut i gatan. Det är det jag menar med att han inte är mogen för att cykla - och att jag i ert ställe skulle satt honom i cykelkärran ett halvår tills den värsta hoppsigheten har lagt sig.

Bra att du gillade det där med korta instruktioner och upprepningar!! Något som funkat bra här hemma är varningar av typen "nu ska vi snart äta. Jag kommer in och säger till dig om fem minuter. Börja avsluta leken." För att fånga fokus får vi ibland också säga "A, titta på mig." och sedan säga det vi ska. Helt normalt och går över med åldern.

Vad som funkat bra för MIG är att aldrig säga nej utan att vara tvärsäker på det. Om jag inte vill att min son ska ha godis i affären så är det inga bekymmer att säga nej, för även om han skriker och blir arg så ändrar inte det MIN inställning och då kan jag hålla mig lugn. Om han däremot argumenterar - vilket har hänt! - att han är jättehungrig och trött och det är långt till middag etc, så kan jag ändra mig men då är han också mer villig att acceptera en kompromiss, tex en banan OCH en liten godisbit, för att inte blodsockret ska åka kana. När det blir riktigt jobbigt är när jag sagt nej av princip och står med ett argt skrikande barn och själv blir arg och frustrerad och lite osäkerpå om mitt nej verkligen ÄR värt det här utbrottet... då är det för mig bättre att säga "vänta lite medan jag funderar!".

Så är det ju inte hela världen om ens unge blir arg om de inte får som de vill. Klart att de blir. De kan ju inte sätta emot, de är små och beroende. Om jag då säger att nu får du inte titta mer på TV för det blir för mycket tv-tittande så blir min sexåring så klart ilsk, för han VILL ju och så kommer jag och nekar honom. Den ilskan är inte särskilt farlig och den går ju över. Att han tycker jag är dum, ond och elak i det läget går också över och det är ok att bli arg men inte att slåss när man blir arg, tex.

Men ska han inte få cykla nu när han lärt sig menar du?
    Vi har 90 %cykelvägar till dagis, passerar över 1 gata sen en bit på en bred trottoar,  och han är rädd för bilar så han stannar alltid sen 2 år tillbaka vid övergångsstället när vi ska gå eller cykla över.
    Men det blir inget cyklande i trafik förräns han är 7.

Den värsta hoppigheten blir intressant om den lägger sig jag tvivlar, han har alltid varit sån och kommer förmodligen alltid vara lite rastlös och hoppig antar jag...
  • Mella80

Hejsan!
    Man kunde verkligen tro att du skriver om min son för han är exakt likadan...ALLT som heter lyssna intresserar inte honom ett dugg. Han har nyss fyllt 5, har alltid varit viljestark och har mycket spring i benen. Det är jätte jobbigt att ha ett barn som man inte riktigt når fram till. Ibland går det bra men i vissa situationer t.ex med andra människor närvarande så vill han inte lyssna utan spexar till sej och försöker göra sej rolig istället...
    Så jag hänger gladeligen med här i tråden och slukar all info :)

Några tips som fungerar hos oss är just korta instruktioner och förberedelse på vad vi ska göra!! (ex. nu får du se på bolibompa tills Pippi är slut och sedan får du komma och äta med oss andra...och en kort instruktion: ta din lastbil, och gå till sandlådan...)
    Hos oss är också ett NEJ ett starkt NEJ och inget förhandlingsbart. Han hör på mitt tonläge och då vet han att jag menar det!Skulle jag säga med "snäll" röst NEJ, så börjar han tjata, så jag har lärt mej att säga skarpt ifrån direkt.
    Om han gör sin lillasyster illa, så får han be om ursäkt direkt och även förklara för oss varför han gjorde så och det vet han ju oftast inte eftersom det sker spontant om hon tagit nåt hon inte får osv, men jag vill få honom att tänka över sitt beteénde när han beter sej dumt åt mot andra.

När det gäller ärlighet, så har han försökt ljuga för mej några gånger på senaste tiden. Senast han gjorde det handlade det om godis, han vet att vi har godisdag på fredag men hade ändå ätit i smyg hos farmor. Allra först sa jag att om han har ätit godis så vet han att det inte blir någon godisdag på fredag, då sa han att han INTE åt hos farmor. Då sa jag att om han ljuger nu så blir jag riktigt arg men om han säger som det är så blir jag inte arg för jag vill att han är ärlig. Då sa han..."okej, jag åt" så det blev ingen godisdag och han accepterade det utan något tjat!

Cykladet går dock bra för han är lite rädd i trafiken som tur :)

Sedan är vi ju inte mer än människor och både hotar och mutar ibland...:)

• Daz

Vår son är också snart 4,5 och nästan på pricken lika som din son TS. Vi försöker vara konsekventa och vi försöker att välja våra strider. Vissa dagar går allt jättebra, men vissa dagar är han världens busunge. Då är vi vääääldigt trötta när dagen är slut och killen äntligen sover. Bra mattider och ordentligt med sömn är nyckeln för sonens humör och då är han också trevligare i sitt uppträdande. Men det är mycket "dumma dig" och "nej, det tänker jag inte göra" och att ignorera vad vi säger, t ex gå ner från bordet. Vi "hotar" med sådant som vi vet att vi kan genomföra, ifall han inte gör som vi säger. Tex att dra in gonattsagan. Egentligen gillar vi inte straff, men för att orka med sonen vissa dagar är det det enda som fungerar. Vi vill ju inte kränka honom men ibland är det verkligen omöjligt.

Svar på tråden 4 1/2 år och mycket svårt att lyssna (ganska långt)