• Fembarnsmorsan

HJÄLP med litet tonårsrum

Hej!

Jag behöver hjälp till min tonårsdotters rum. Jag vet att hon är tjej och att det hör lite till åldern men fy fan vad skitigt och stökigt det är där inne. Hon lägger ALDRIG ut tvätt i tvättkorgarna inte ens när hon ha rlsut på unerkläder  och strumpor. Sen ha rhon en lia stor hög kläder i sängen som hon endast provat men som är rena och det är väl egentligen ok om det inte vore för resten av rummet.....

Vi har många barn och bor i en liten hyresrätt eftesom vi inte har en chans att ta huslån så rummen är små. Barnen fick välja mellan att dela rum eller ha väldigt små, avdelade rum. De valde det senare.

Rummet är väldigt smalt och längst ner på ena kortändan så att säga finns ett fönster.. Dörren är i andra änden av rummet men alldeles i anslutning till den andra kortväggen. Hon gillar färgen på sina väggar så den är inget problem(vinröd blomtapet på ena kortsidan och resten grå).

Rummet är i dagsläget möblerat så att hon har en resårkärna direkt innanför dörren. I fotändan av den en lådhurts med en tv på och på väggen ovanför en ikeahylla med 6 små fack med korgar i för förvaring. Sen är det ett mellanrum och därefter en lackhylla med 6 fack(står på högant) och bredvid den(på kortsidan vid fönstret) en fåtölj. Inget mer får plats i rummet.

Rummet är rensat på saker hon inte använder men hur an man göra för att det ska bli lättare att hålla NÅGORLUNDA ordning i ett så litet rum? Alla tips tages emot väldigt tacksamt!

• Svar på tråden HJÄLP med litet tonårsrum
  • Sömnstörd
    Om inte Mohammed kan komma till berget får berget komma till Mohammed...

Ställ in en tvättkorg i rummet. Här har det funkat.
  • vivianne

Man kan ju bygga upp sängen på förvaringsskåp/lådor för att få mer förvaring. Många byggprogram gör det, går säkert att googla. De brukar bygga en grund av förvaringsmöbler, kanske en halvmeter hög, och sedan lägga resårmadrassen ovanpå.

Vad gäller tvätten som inte lämnar rummet så kanske du är redo att resignera där? Köp en liten "kub" med lock och ställ t.ex. bredvid fåtöljen. Så kanske smutstvätten kan hamna där i alla fall. Typ en sådan här:
    http://www.rusta.se/forvaring_i_valnot_p95501297.html

Finns där en garderob eller klädkammare för hennes klädförvaring? Köp krokar att hänga över dörren så kanske rena men provade kläder kan få sin tillfälliga hemvist där istället för på sängen i väntan på att hängas in igen. Sådana krokar kan man ju också hänga på insidan av dörren till rummet. Finns på t.ex. IKEA

• Fembarnsmorsan

Ang tvättkorgen så är det tänkt att bli så men vill veta hur jag ska göra med resten av rummet först.

Vivianne: Ja det finns en klädkammare vägg i vägg där de fyra äldsta barnen har sina kläder så lädförvaring finns redan och dessutom i anslutning till hennes rum.

Funderar på att man kanske skall lägga ner lackhyllan( eller var det en expedit? Hmmmm)  och på så vis få mer space i rummet men samtuídigt mer förvaringsyta? Tänte då samtidigt ta bort lådhurtsen o ställa tv:n på den omkullagda hyllan, vad tror du om det?

Hon vill gärna ha madrassen direkt på golvet men jag funderar på att försöka övertala henne till iallafall en sängram eller nåt sånt.

• vivianne

Finns det ekonomi att byta ut expedithyllan och lådhurtsen till en lite större byrå/hylla som rymmer mer, har en "topp" som man kan sätta saker på och okså sätta TV:n på? Som går hela vägen från fotändan av sängen till väggens slut i hörnan? Blocket kanske? Med en snygg spegel på väggen ovanför!

Häng sådana här krokar på insidan av hennes dörr för mer tillfällig klädförvaring som jag skrev innan.
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90061249

• lövet2

Jag fick ett bra tips: Sätt 2 krokar på motstående väggar och sätt upp en tvättlina eller något, som löper en decimeter ut från den tredje väggen. Där kan man hänga kläder som använts någon gång men ännu inte ska i tvätten.

• Mamsis

Ge mig gärna måtten så ska jag se vad jag kan göra

Annars lite snabba tips:

Krokar på väggen för kläder som är använda/provade men inte smutsiga.

Tvättkorg/säck för smutstvätt

Antingen bygga upp sängen på hyllor/hurtsar eller logstäng om mer plats behövs.

Vill hon ha sängen på golvet, låt henne ha det men sätt upp hyllor på väggen då istället där korgar, lådor etc placeras, där kan allt bös läggas ner så syns det iaf inte.

• IaOnDaFluff

Varför inte låta din dotter själv få välja hur hon vill ha sitt rum?

När jag var i den åldern hade jag blivit galen om min mamma kommit in med färger och möbler som jag skulle ha. Det enda är väl att en madrass på golvet inte är bra för då blir det fettfläckar på väggen (Dyrt att betala när man flyttar och blir inte så vackert). Men det går att lösa med en plywoodskiva mot väggen, klädd i skummgummi och något snyggt tyg. 

• mrslonely

mina tips var redan sagda. Tvättkorg i rummet å krokar att hänga halvrena kläder på, som som ska användas igen alltså. Grejen är att man måste göra allt så lätt som möjligt, det ska va lika lätt som att slänga det på golvet. Istället för krokar kan man ha en typ korg el nåt som man kan slänga ner kläderna i som itne är smutsiga. Och en för smutsiga.
    Jag hatar papper. Jag har löst det genom att lägga ner dem i en låda. För ska de sättas i pärm så läggs de först på hög för man orkar inte håla dem å sätta in, nu lägger jag ner alla viktiga papper direkt i lådan. Lika enkelt som att lägga dem på skrivbordet å mkt snyggare. För jag vill ha ordning men sånt orkar jag bara inte hela tiden. Sen när den börjar bli full kan man kasta gamla papper man inte behöver el möjligtvis då sätta in i en pärm. Men då behöver man inte det hela tiden och det bildas inte högar.
    Hon har ingen ork å tid å energi att städa, el vad det nu är, så ska d kunna va städat ska d va superenkelt att göra det.

Svar på tråden HJÄLP med litet tonårsrum