• elitepearl

Låter ni era 15 åringar sova över hos det motsatta könet?

Min son är nyss fyllda 15, och han har frågat mig om han får sova över en natt hos en tjej.
    Och jag vet inte vad jag ska svara.

Hur gör och tänker ni?

• Svar på tråden Låter ni era 15 åringar sova över hos det motsatta könet?
  • Frontline

Varför skulle han inte få det för?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • JuliaåRonjasmammis

Ja självklart! Det gjorde han redan för ett år sen, både hos tjejkompisar och hos flickvän.Eller två kanske t o m, jag minns inte.

Det behöver ju inte vara sex inblandat bara för att två ungdomar av motsatt kön sover hos varandra. Vi har dock tyckt att det är väldigt viktigt att prata med barnen (ungdomarna) om sex och samlevnad innan, om vikten av skydd mot både graviditet och sjukdomar samt om vikten av att vara lyhörd  inför varandra. Å andra sidan började vi prata om sånt för många år sen, så det har mer blivit ett utökat samtal vartefter han blivit äldre.

Sen vad de egentligen gör, det är inte min business som förälder, anser jag. 

Don't mess with my integrity!
  • JuliaåRonjasmammis

Oj, så svamligt det blev, ber om ursäkt! Hoppas det går att förstå vad jag menar ändå. Skäms

• Pussakaninen

Som förgående talare, varför skulle han inte få det?
    Bara för att man sover över hos någon tjej så betyder det inte automatiskt att de ska ha sex, om det nu är det som du är rädd för.

Ung & Gravid -Bebis i Augusti www.mylovingbaby.blogg.se
  • linjes

Frågan har aldrig kommit upp o det lär nog dröja ett tag..

Däremot har frågan kommit upp från våran 12 åriga dotter,tja det blev ett tvärnej

• elitepearl

Tack för era svar.

Jag är inte rädd för någonting, jag ville bara höra hur andra gjort för att kunna ta ställning till hur jag vill göra. Det är första gången jag är tonårsförälder och jag vill helt enkelt bara ha lite råd, på precis samma sätt som jag vilel när han var bebis och jag undrade över blöjexsem :)

Sex är jag inte rädd för, jag har gett honom den kunskapen jag har, om att skydda sig, visa den andra respekt och inte minst att visa sig själv respekt och omtanke. Och han är ju 15 år, så det är ju som någon annan skrev inte min sak vad han sen väljer att göra.

Ok, tack för era tankar, jag får se vad jag svarar honom.

• JuliaåRonjasmammis
    elitepearl skrev 2011-05-08 15:54:33 följande:

Tack för era svar.

Jag är inte rädd för någonting, jag ville bara höra hur andra gjort för att kunna ta ställning till hur jag vill göra. Det är första gången jag är tonårsförälder och jag vill helt enkelt bara ha lite råd, på precis samma sätt som jag vilel när han var bebis och jag undrade över blöjexsem :)

Sex är jag inte rädd för, jag har gett honom den kunskapen jag har, om att skydda sig, visa den andra respekt och inte minst att visa sig själv respekt och omtanke. Och han är ju 15 år, så det är ju som någon annan skrev inte min sak vad han sen väljer att göra.

Ok, tack för era tankar, jag får se vad jag svarar honom.

Får jag fråga, känner han tjejen ifråga väl, går hon i hans klass eller umgås ofta i samma gäng? Ni kanske känner henne väl själv?

Såna saker spelar ju in, tycker jag iaf, jag skulle nog bli liiiite mer skeptisk till att han kom och ville sova över hos en tjej på andra sidan stan som han precis träffat, och som jag inte visste vilken det var alls.

Med vår son har det bara hänt med tjejer som han känt väl eller gått i samma klass som. Vissa har även vi känt (och känner föräldrarna) sen många år tillbaka.
  • ylenolos

Skicka med honom kondomer och påminn honom lite extra om att utan det blir det ungar, bara. Många killar som är 25+ bryr sig inte ett skit om det så varför skulle en 15-åring utan lite skrämselmetoder :p

• Åsiktskvinnan

Absolut, men då har vi redan pratat om detta med kondomer....

• Cecese

Ja mina skulle få göra det i den åldern. Dottern på 12 år har sovit ihop med sin pojkvän (fd sen i fredags och dom var tillsammans över 1 år) många gånger dels hemma hos oss och hos honom. Jag är inte orolig för att något ska hända, vill dom göra nåt sexuellt så lär dom göra det ändå.

Svar på tråden Låter ni era 15 åringar sova över hos det motsatta könet?