• Themis

Ska läkaren få veta om du har tagit medicinen?

Men ny teknik är det snart möjligt att förse t.ex. tablettläkemedel med ett mikrochip.

Chipet kan skicka signaler och berätta för vården bland annat att patienten har tagit sin tablett och när på dygnet man har gjort det.

Skulle du acceptera att en sådan lösning införs?

Varför/varför inte?

Nedsatt förmåga till konsekvenstänkande är också en evolutionär mekanism.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska läkaren få veta om du har tagit medicinen?
  • långkalsong

Den som inte anser att kontroll är till hjälp har något att dölja, "integritet" my ass många gånger.
    Detta gäller övervakning, avlyssning, ja allt som har med kontroll att göra.
    Är organen tillförlitliga och om det är så att informationen missbrukas så ska det vara FETA skadestånd till den/de som drabbas och gärna ett kännbart straff därtill, men används informationen rätt är det jättebra.

• poirot

Nej, när jag blir så förvirrad att jag inte kan tänkas ta det ansvaret själv så kommer jag antagligen att behöva annan hjälp än att komma ihåg att ta medicinen iallafall.

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Themis

poirot: Jo, men det kanske vore positivt för dig som gammal om vården fångade upp när det händer, istället för att du går på oregelbunden medicinering i några månader eller så?

• poirot
    Themis skrev 2011-05-08 17:26:08 följande:
    poirot: Jo, men det kanske vore positivt för dig som gammal om vården fångade upp när det händer, istället för att du går på oregelbunden medicinering i några månader eller så?
    Jag är för paranoid för att kunna gå med på att mina tabletter övervakar mig, antagligen skulle jag drabbas av en lättare psykos, dumpa tabletterna på en fraktbåt och försöka fly landet men inte komma längre än till Malmö eftersom jag glömt bort var det var jag skulle. 
  • Fru U
    poirot skrev 2011-05-08 17:28:22 följande:
    Jag är för paranoid för att kunna gå med på att mina tabletter övervakar mig, antagligen skulle jag drabbas av en lättare psykos, dumpa tabletterna på en fraktbåt och försöka fly landet men inte komma längre än till Malmö eftersom jag glömt bort var det var jag skulle. 
    I agree!
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Themis
    poirot skrev 2011-05-08 17:28:22 följande:

En annan vinst som jag kom på nu är att man kunde få larm om patienter blandar läkemedel som inte ska blandas pga skaderisk på lever och njurar, eller att de tar bort eller förstärker det andra läkemedlets effekt.

Där famlar ju vården rätt mycket i blindo idag eftersom många går till mer än en läkare.
  • JuliaåRonjasmammis

Jag har egentligen min spontana åsikt klar, men vill inte rösta ännu. Vill bara lyfta fram ett dilemma som kan finnas i vissa fall;

En närstående till oss har helt enkelt inte råd att hämta ut den medicin som behövs för att lindra hens (so shoot me!) sjukdom. Lik förbannat ränns det till läkaren bittida och sent och klagas på att "läkaren gör ingenting". Och när vi sponsrar så att medicinen kan hämtas ut, så tas den inte ändå för "jag blir så konstig av den, och så vill jag spara tills jag blir riktigt dålig".

Läkaren, som inte har någon aning om detta, får ju då helt felaktiga signaler när personen ifråga kommer på upprepade besök. Det går ju inte att ställa diagnos, eller hjälpa på något som helst sätt!

Detta skulle jag kanske kunna se som en anledning till att ha en annan övervakning. Men det finns mycket annat som väger in, så... 

Don't mess with my integrity!
  • poirot
    Themis skrev 2011-05-08 17:32:39 följande:

En annan vinst som jag kom på nu är att man kunde få larm om patienter blandar läkemedel som inte ska blandas pga skaderisk på lever och njurar, eller att de tar bort eller förstärker det andra läkemedlets effekt.

Där famlar ju vården rätt mycket i blindo idag eftersom många går till mer än en läkare.
    Fast nu försöker du sno mitt bonusrus ifrån mig också!  
  • Themis
    Lenora skrev 2011-05-08 17:50:38 följande:
    Annat, ja - om patienten själv accepterar det.
    Mycket bra poäng, givetvis.

Jag utgick lite från att läkemedelstillverkarna inte gärna vill hantera båda varianterna när de väl har möjligheten att skifta över, men det är klart inte säkert att det skulle bli så och världens marknader är väldigt olika.
Svar på tråden Ska läkaren få veta om du har tagit medicinen?