• Celia03

Bränsleförbrukning

Min Volvo V40 2,0t årsmodell 2000 drar 1,25 liter när jag kör cirka hälften stadskörning och hälften distanskörning. Det blir förbannat dyrt med dom rådande bensinpriserna och dessutom undrar jag om det här verkligen är normalt... Vad tänker ni som kan lite om sånt här? 

• Svar på tråden Bränsleförbrukning
  • Filemon Syklon

Förbrukningen beror ju en del på din egen körstil också, har du provat att köra på ett snålare sätt?

God's away on business
  • Celia03

Vi kör oftast eco-driving så som man lärde sig hos bilskolan. Vi gör sällan omkörningar, låter bilen stå och värmas upp tio minuter innan vi kör när det är kallt osv. Tycker verkligen inte att det borde vara så här illa...

• vivianne

Döcktrycket kan ju göra skillnad har jag fått lära mig. Tror det ska ligga lite högt för bränslesnålare köring. Men ring en Volvo-verkstad och fråga. Det kan ju knappast kosta något.

• Filemon Syklon
    Celia03 skrev 2011-05-08 17:38:16 följande:
    Vi kör oftast eco-driving så som man lärde sig hos bilskolan. Vi gör sällan omkörningar, låter bilen stå och värmas upp tio minuter innan vi kör när det är kallt osv. Tycker verkligen inte att det borde vara så här illa...
    I så fall låter det som en ganska hög förbrukning.
    Jag skulle fråga verkstan om det vid nästa service. 
    God's away on business
  • Celia03
    Frontline skrev 2011-05-08 17:54:36 följande:
    Det låter mycket, runt 1 liter borde den ligga på tycker jag...

Men varför göra 2 trådar för om samma sak och sen dessutom vara anonym i den andra?

www.familjeliv.se/Forum-4-188/m58822875.html
    Visste inte att det fanns ett motorforum Och på så här vis får jag ju dubbelt så många svar
  • trollkarl

Du har ju fått svar?? Söker du uppmärksamhet??

Vi har sagt att det e lambdan som e kass..

• Rotar
    Celia03 skrev 2011-05-08 17:29:26 följande:
    Min Volvo V40 2,0t årsmodell 2000 drar 1,25 liter när jag kör cirka hälften stadskörning och hälften distanskörning. Det blir förbannat dyrt med dom rådande bensinpriserna och dessutom undrar jag om det här verkligen är normalt... Vad tänker ni som kan lite om sånt här? 
    Jag vet inget om din bil som till ex avgas-värden, om förbrukningen är så hög vid normalt bruk så borde den inte passerat svensk bilprovning på grund av teckniskt fel.
  • EFI

Om man bortser från andra tråden, har du servat bilen nyligen? Ett igensatt luftfilter och gammal olja höjer också bränsleförbrukningen.

Apple user since 1987
  • trollkarl
    EFI skrev 2011-05-18 00:30:59 följande:
    Om man bortser från andra tråden, har du servat bilen nyligen? Ett igensatt luftfilter och gammal olja höjer också bränsleförbrukningen.
    i den andra tråden har TS fått ALLA tänkbara råd, men startade ny tråd tyvärr.
    ett antal av oss i den tråden är inte hundra men iaf 80% säkra på att det är lamban som har tagit sin klossar och dragit ;)
  • Rotar

Jag har vet inget om din bils avgasvärden, om någon ska kunna ge dig vägledning som har med verkligheten att göra så måste du vara helt sanningsenlig i din information om din bils service, vare sig du gjort den själv eller inte,och jag tänker inte jaga dina trådar för information, den tiden tänker jag inte ge dig, skarvar du så kommer inte svaren att stämma heller, och då blir detta till en följetång till ingen nytta,men här ska du få ett råd, i din bil finns en givare som talar om för elektroniken om din bils motor har uppnått rätt temperatur, denna kallsstart givare kan ibland strejka och ge fel ohm värde och lura elektroniken att förlänga insprutningstiden,denna givare brukar inte kosta många kronor på nån reservdelskedja,det man kan göra är att varmköra motorn tills kallstarten inte behövs, dra loss kontakten till kallstart-givaren och kolla om bilen går bättre av det,eller så byter man den på shans, om du byter den så ska motorn vara kall annars pressas onödigt mycket kylvatten ut av övertrycket medans du byter givaren, det kan även vara så att din termostat har tröttnat så motortemperaturen inte uppnår den gräns där kallstart-givaren är nöjd även om den är hel, och på grund av detta inte stänger av kallstartfunktionen, börja med att kolla motortemperaturen, du kan själv kolla vad din givare ska ha för ohm värde på nätet och sedan testa den med en ohm-mätare.

• trollkarl

Eller så byter man lambdan

• Rotar
    trollkarl skrev 2011-05-18 13:31:38 följande:
    Eller bilmärke!
  • EFI
    trollkarl skrev 2011-05-18 07:55:39 följande:
    i den andra tråden har TS fått ALLA tänkbara råd, men startade ny tråd tyvärr.
    ett antal av oss i den tråden är inte hundra men iaf 80% säkra på att det är lamban som har tagit sin klossar och dragit ;)
    Aha, oki. Flört
    Apple user since 1987
  • Jockehehe
    trollkarl skrev 2011-05-18 13:31:38 följande:
    Behöver inte vara lambdan, kan vara massa orsaker.

För fet eller för mager blandning, fel tändningstider

Kassa kolvringa (gör kompressionsprov)

Det första du skall göra är att hitta någon som läser ut felkoder för en billig peng.

Sen kan det vara många faktorer så tillsammans blir dyra bensinpengar. Ex

För lite olja i motorn, dåligt lufttryck i hjulen, igentäppt luftfilter, anliggande bromsar, slirande koppling. Vipps så har du hamnar över 1 liter milen.
  • Jockehehe

Och som rotar säger. Berätta så mycket som möjligt.

Har du reagerat på någonting? Till exempel för låg motortemp (syns ju till och med i instrumentpanelen så du behöver inte ens lyfta ett finger), märkbart ökade avgasvärden vid bilprovningen (ja du kan hämta ut för flera år så ser du). Om avgasvärderna ser ok ut så kan man utesluta en hel del.

Sen snälla, köp inte massa delar för 1000:- styck på ren chans, då kommer bilen kosta dig ännu mer än den gör idag

• Rotar

Jag vet inte hur du kollat förbrukningen heller,  eller om du inkluderar tiominuters varm körningarna och hur många de nu är per dag, så det är ganska mörkt där vi står och ger råd, tänk på det.

Svar på tråden Bränsleförbrukning