• Rotar

Bränsleförbrukning

Celia03 skrev 2011-05-08 17:29:26 följande:
    Min Volvo V40 2,0t årsmodell 2000 drar 1,25 liter när jag kör cirka hälften stadskörning och hälften distanskörning. Det blir förbannat dyrt med dom rådande bensinpriserna och dessutom undrar jag om det här verkligen är normalt... Vad tänker ni som kan lite om sånt här? 
    Jag vet inget om din bil som till ex avgas-värden, om förbrukningen är så hög vid normalt bruk så borde den inte passerat svensk bilprovning på grund av teckniskt fel.
  • Rotar

Jag har vet inget om din bils avgasvärden, om någon ska kunna ge dig vägledning som har med verkligheten att göra så måste du vara helt sanningsenlig i din information om din bils service, vare sig du gjort den själv eller inte,och jag tänker inte jaga dina trådar för information, den tiden tänker jag inte ge dig, skarvar du så kommer inte svaren att stämma heller, och då blir detta till en följetång till ingen nytta,men här ska du få ett råd, i din bil finns en givare som talar om för elektroniken om din bils motor har uppnått rätt temperatur, denna kallsstart givare kan ibland strejka och ge fel ohm värde och lura elektroniken att förlänga insprutningstiden,denna givare brukar inte kosta många kronor på nån reservdelskedja,det man kan göra är att varmköra motorn tills kallstarten inte behövs, dra loss kontakten till kallstart-givaren och kolla om bilen går bättre av det,eller så byter man den på shans, om du byter den så ska motorn vara kall annars pressas onödigt mycket kylvatten ut av övertrycket medans du byter givaren, det kan även vara så att din termostat har tröttnat så motortemperaturen inte uppnår den gräns där kallstart-givaren är nöjd även om den är hel, och på grund av detta inte stänger av kallstartfunktionen, börja med att kolla motortemperaturen, du kan själv kolla vad din givare ska ha för ohm värde på nätet och sedan testa den med en ohm-mätare.

• Rotar
    trollkarl skrev 2011-05-18 13:31:38 följande:
    Eller så byter man lambdan
    Eller bilmärke!
  • Rotar

Jag vet inte hur du kollat förbrukningen heller,  eller om du inkluderar tiominuters varm körningarna och hur många de nu är per dag, så det är ganska mörkt där vi står och ger råd, tänk på det.

Svar på tråden Bränsleförbrukning