• atea

Vad ska jag göra mot mina soleksem? Desperat!!!!

Som alla drabbade vet så hjälper inte vanliga solskyddsmedel överhuvudtaget.. Jag ser INTE fram emot en sommar med höghalsade blusar och scarves som täcker resten av den lilla bit hals som eventuellt råkar skymta fram.. (Been there, done that..) Jag får alltså väldigt missprydande eksem framförallt ovanför bysten och över hela halsen.. Ser jag inte till att skydda mig börjar de i oroväckande takt sprida sig upp mot ansiktet... :(

Tidigare har jag använt Piz Buin. Detta märke  hade ett speciellt solskyddsmedel med faktor 15 som var märkt med Allergy, Enligt flaskan skulle innehåller hjälpa till att "prevent sun allergy" och till och med vara "Sahara tested". Detta funkade hur bra som helst på mig! Nu finns dock inte denna speciella flaska att köpa alls vad jag kan se, utan bara en annan variant som det visserligen också står Allergy på, men inget om "helps prevent sun allergy" eller "sahara tested" och som inte alls hjälper mot mina eksem.
    Jag har också provat Proderm som enligt egen utsago ska vara suverän mot solallergi/eksem, men nu sitter jag lik förbaskat här med en hals full med missprydande röda eksem! :(
    Så är det någon annan drabbad som har något bra tip satt komma med?`Jag är så förbaskat trött på att gå omkring och se ut som ett miffo med heltäckande klädsel hela sommaren!!!!!

• Svar på tråden Vad ska jag göra mot mina soleksem? Desperat!!!!
  • Joz1a

Apoteket har super bra solskydd! Jag har samma problem som dig. Förr hade de Eucerin sun allergy med spf 30. Den var jätte bra. Men nu när jag åkte på semester till Egyptem så hade den utgått och jag fick en annan istället fast i  samma märke. EUCERIN Sun protection 50+ KIDS SUN SPRAY. Den är SUPER. Dessutom finns den i spray och krämform. Rekommenderar den starkt!

• atea

Åh tack så jättemycket!! Ska gå och köpa den redan i morgon! Känns ju som om allt det roliga (åtminstone nästan) med sommaren försvinner om allt man kan tänka på är att gå omkring och täcka sig hela tiden..

• Joz1a
    atea skrev 2011-05-08 20:15:30 följande:
    Åh tack så jättemycket!! Ska gå och köpa den redan i morgon! Känns ju som om allt det roliga (åtminstone nästan) med sommaren försvinner om allt man kan tänka på är att gå omkring och täcka sig hela tiden..
    Vet precis vad du pratar om. Inte kul med sånt! Sommaren är en tid då man ska ha KUL inte sveda o klåda
    :/ 
  • Qurren

Jag lärt mig att jag dels måste vänja huden _väldigt_ försiktigt vid solen om våren, min läkare sa att jag borde sola solarium, 5 min i taget redan under mars-april ( glömmer alltid bort det ) sen förstås använda solskydd. Men jag smörjer också in huden med aloe vera varje gång jag solat och det har hjälpt mig jättemycket.

• bumbi

Jag har oxå haft stora problem med soleksem i flera år, det är fruktansvärt jobbigt :(
    Men för 3 år sen var jag på Mallorca och fick soleksem som var riktigt jobbigt och gick då till ett apotek där.
    Det första de sa var att det solkrämen man oftast får soleksem av och hon tipsade mig om att använda Eucerins solkrämer. Jag har sen dess bara använt Eucerin och har  *peppar,peppar* helt klarat mig från att få soleksem.
    Jag har använt olika faktorer på solskyddet, bl.a 20, 30 och 50 och alla har funkat jättebra, bara det är från märket Eucerin

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • bumbi

glömde skriva, jag fick en kortison salva mot soleksemet och höll mig i skuggan tills det lagt sig. Har även provat en aloevera gel som lindrade en hel del.

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • Dr Mupp

Måste säga att spf 15 vid soleksem var väldigt lågt. Jag har inte ens soleksem och använder spf 50 annars bränner jag sönder mig. Dottern som får eksem av solsmörj kan använda ACO kids spf 30. En vit tub med gul kork. Eucerin kan hon inte använda utan får eksem av den.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • atea

Tack för alla tips, ser som sagt ut som om jag ska testa eucerin nästa gång! :)

- Jo, Tjabba eller nåt, 15 är en ganska låg solskyddsfaktor, men det var den faktor som detta medel fanns i.. och det funkade jättebra på mig! :) Har provat andra medel med jättehög faktor som inte hjälpt ett skit.. :/ Bränner mig gör jag annars inte så lätt (soleksemen är ju mer som en överkänslighetsreaktion), men så tycker jag heller inte om att sola. Ligger aldrig på stranden eller så. Men vill ju gärna ändå kunna vistas utomhus sommartid utan att bli helt vanställd av jobbiga och kliande soleksem.

• atea

Ja, det kanske förresten är så att jag reagerar på solskyddsmedeln.. Fast i början, när jag fick mitt soleksem, använde jag inget skydd alls. (Gillar som sagt inte att sola och blir inte lätt bränd.) Å andra sidan började jag ju experimentera med olika medel efter det och det kan ju hända att det ytterligare har triggat mina eksem..

• JPT

Åh, en perfekt tråd för mig som också är känslig och får soleksem utomlands (har aldrig hänt i Sverige). Har hört väldigt gott om Proderm men ska nog testa någon av Eucerins solkrämer i år. Det jobbiga är ju att det inte handlar om att man bränner sig (för det är jag inte alls så känslig med) utan dessa soleksem... Usch, känner redan nu hur det kliar på kroppen Obestämd

Jag har testat tabletter som Maxosol och några andra dyrare men de hjälpte inte överhuvudtaget. 

• Anonym

Jag har märkt att mina pollenallergi-tabletter även tar bort mina soleksem! Så det kan ju vara värt ett försök :)

• Lillkossan

Ååååh, här kommer det bästa tipset. Tro mig, efter att jag gått igenom hela Sveriges utbud av aloe vera krämer och solskyddsfaktorer fick jag ett tips om att prova allergitabletter. Det fungerar klockrent. Nu kan jag använda vilken solskyddsfaktor som helst. Så snälla, proooova det i sommar. Clarityn eller Cetrizin tycker jag fungerar bäst. Lycka till!

• Ellikapellika

Förebyggande funkar Badgers solkräm bäst på mig. Och att vänja huden lååångsamt på våren.
    När soleksemen redan är ett faktum behöver jag Cetirizin för att inte klia sönder mig.

• Anonym

Jag har haft ett helvete pga solöverkänslighet som bara kom plötsligt ett år och man vet inte varför.Under förra våren fick jag behandling på psoerasismottagning ordinerad av min hudläkare. UVB-ljus- ljushärdning.jag tror jag började med 4 sek. och ökade tiden succesivt tills jag var uppe i någon minut.Förra sommaren var första på många år jag klarade att vara ute dagtid. Hurra!

• Anonym (iiiik)

vitaminer lär hjälpa, låter konstigt, men hört om folk som köpt vitaminer i brustablettform och att det verkligen fungerat....
    tror det var c-vitamin, finns säkert info om du googlar!

• ladygogo
    Anonym (iiiik) skrev 2013-02-03 21:59:08 följande:
    vitaminer lär hjälpa, låter konstigt, men hört om folk som köpt vitaminer i brustablettform och att det verkligen fungerat....
    tror det var c-vitamin, finns säkert info om du googlar!

Är inte alls konstigt  faktiskt. Jag har testat D-vitamin och betakaroten (typ vitamin A) mot mina soleksem. Det hjälper inte direkt, men förebygger, så man måste börja lite innan. Första gången jag gjorde det i år och upplever stor skillnad. Det lär fungera att äta mycket morötter också om man inte vill knapra vitamintabletter enligt denna källa: http://eksemfri.se/soleksem/.

• deac

Om du inboxar mig så kan jag berätta hur du får tag i en solskyddskräm som du skulle ta och prova.

Svar på tråden Vad ska jag göra mot mina soleksem? Desperat!!!!