• Bonanza

Är det bara vi som inte har några rutiner alls i princip?

Shit vad folk verkar vara fasta i rutiner. Tycker ni att det underlättar, gör ni det för barnen eller faller det sig bara naturligt? Jag undrar helt genuint, för vårt äldsta barn fyller snart sex år och vi har fortfarande inte utvecklat några vidare rutiner.

Eller jo, följande rutiner har vi:

1) Man äter frukost. Det får man dock göra var man vill, vilket leder till att barnen sitter framför morgonteve och mornar sig.

2) Man äter kvällsmat. Nästan alltid vid matbordet. (Lunch äts på helgerna, oftast iaf)

3) Man borstar tänderna och kissar innan man lägger sig. Fast det känns mindre som en rutin och mer som en självklarhet?

I övrigt har vi på sex år fortfarande inte sett något behov av rutiner. Vi kan väl inte vara helt ensamma? Eller kan det vara så att vi har massor av rutiner bara det att jag inte uppfattar dem som rutiner?

Förklara nu varför ni har rutiner, för jag fattar inte riktigt poängen med dem.

• Svar på tråden Är det bara vi som inte har några rutiner alls i princip?
  • Prisssan

Vi har rutiner, liknande era, men de har liksom kommit av sig själv. Vi är inte så att vi tvingat in rutiner för jag förstår inte riktigt meningen med det.
    Rutiner kommer lite av sig själv, nu har jag visseerligen skolbarn, men redan innan hade det kommit rutiner som gör dagen till vardag och helgen till helg.

Av sig själv, jag gillar rutiner, normala sköna rutiner som man trivs med men inte påtvingade.

When you lose something you can`t replace...
  • Lena

när dottern går upp får hon välling framför tv:n. Sen iordning och till dagis på vardagar. På helgen blir det frukost vid bordet med tidnignsläsning. Sen lunch 11-13 sen sova 45-90min. Sen middag 17-19. Sova 19.30-21.00

Måltider sker vid matbordet om det inte är pizza då får man äta den framför tv:n. tandborstning, hårborstning, klädbyte och blöjbyte efter vällingen/frukost och innan sovandet.

Dessa ganska lösa rutiner passar oss.

• CallGirl

Vi har inga uttalade rutiner men eftersom vi äter när v blir hungriga vilket blir i princip samma tider varje dag och sover när vi blir trötta blir det ju ändå att vi har rutiner. På veckorna är det skola och förskola vid samma tider. Vi hämtar samma tider. äter middag samma tider etc. Så rutinerna har uppkommit för att det finns ett behov helt enkelt.

• RebornEve

eftersom jag själv är dålig på att äta så måste jag ha rutiner då barnen ska äta...
    sen gör vi ungefär samma saker varje dag så då blir det samma tider de äter och sover osv...
    men då har jag 2 små barn...en 2 åring och en 8 månaders...

jag blir hellre ogillad för den jag är, än gillad för den jag inte är...
  • Jisse

Vi har nog en hel del rutiner men jag har aldrig känt att det är något jag har "tvingat på oss" bara för att. Jag gillar själv när livet består av rutiner så det har väl blivit så naturligt.
    Vissa saker är ju en rutin fast man kanske inte tänker på det, som att vi lämnar och hämtar ungefär samma tid varje dag.

• Habaladabala

Näää du är inte ensam!
    Jag får ofta frågan: "När sover dina barn?"
    Nja alltså nån gång efter lunch, när det passar.......
    "När äter ni?"
    -När vi är hungriga! Eller när det finns tid.
    osv osv
    Jag har aldrig märkt på mina barn att de "lider" av att vi har ont om rutiner snarare tvärtom eftersom man ibland handlar i situationer där man inte kan äta/sova på en bestämd tid och mina barn inte ens reagerar på det medan andra blir helt rabiat för att de är så vana vid sina rutiner....

• hannis

Vi har rutiner av olika orsaker. Vissa för att sonen själv har valt det. (tex att han vaknar samma tid varje dag)

Vissa för att det blir lättare så tex rutiner innan läggdags på kvällen.

Vissa för vårt eget minne tex ad-droppar vid frukost, samma antal mål mat varje dag.

Våra rutiner ser ut så här: (14 månaders barn)

06.00 vaknar, äter ersättning och ev en liten smörgås
    09.00 äter ersättning
    10.00-12 sova
    12.30 lunch
    14.30 mellanmål
    17.30 middag
    19.30 bad, pyamas, ersättning
    20.00 sova för natten

• sandiberu

Vi har i stort sett inga rutiner nu. Fram tills dottern var ungefär 2 år så var dagarna väldigt strukturerade med sömn/mat, men när jag började jobba så försvann rutinerna. Jag hade långa arbetspass och få arbetsdagar, så dottern har aldrig behövt vara på dagis mer än 15 timmar/vecka. Hon blir fyra i juli. N

• True love

Vi har inte heller några direkta rutiner. Vaknar ofta tidigt, och på vardagarna när det är jobb och förskola, så går vi upp runt 5, tar ett bad, äter frukost  vid tv:n och gör oss i ordning innan vi beger oss till förskola o jobb. På helgerna så äter vi frukost först, nästan jämt vid tv:n och tittar på barnprogram. Sen blir det bad, göra sig i ordning. Lunch på helgerna brukar variera mellan 11.30-ca 13.30 beroende på när vi ätit frukost. Middag på vardagarna brukar bli runt 17-18 beroende på när man är hemma från jobb och förskola. Lunch o middag äter vi ofta vid matsalsbordet, pizza framför tv:n. Exakt vilken tid vi käkar middag på helgerna har jag ingen koll på. Det varierar, men inte senare än 19 då dotra ofta lägger sig runt 19-tiden.

• lövet2

Det finns en massa anledningar till att vi har rätt fasta rutiner. Den största anledningen är förstås att vi är en stor familj.

Måltiderna är regelbundna dels av praktiska skäl och dels av hälsomässiga. Några av våra barn är reumatiker och har periodvis varit tvungna att äta starka mediciner. För att magen då ska klara sig, så krävs magsårsmedicin och fasta måltider. Om man hoppar över en måltid, så straffar det sig tämligen fort!
    Under veckorna är vi 5 personer hemma som ska äta. Då går det att slira lite på rutinerna i bland. Den yngsta äter t ex frukost framför TV:n och jag framför datorn. Lunch och middag blir ungefärliga tider och titt som tätt är det någon som måste äta tidigare eller senare än de övriga. På helgerna däremot är vi fler. I lördags var vi 12 st vid frukosten, och om var och en skulle sätta sig där det passade, så skulle vi ha smulor och spill i hela huset (särskilt från 2 tonåringar, som garanterat skulle äta i sängen!). Med middagen är det samma sak. 8-12 människor som ska ha mat - det blir mycket mat att laga. Var och en kan liksom inte bara ta sig något när det passar.

Duschandet är också reglerat. Ett lite löst schema som är till för att alla ska få duscha i varmt vatten och utan att behöva dela duschen med 3 till ...

Svar på tråden Är det bara vi som inte har några rutiner alls i princip?