• maja76

Precis fått veta att jag har PCO

Jag har precis fått veta att jag har PCO.
    Precis fyllda 35 och vi vill skaffa barn.
    Har ca 30 kg övervikt.
    Läkaren sade att jag ska prova Provera och jag ska börja på tisdag.
    Måste gå ner i vikt också.
    Känner mig förvirrad för man tror ju att man är frisk och att det inte händer mig.
    Det tar nog några veckor att smälta allt. Men jag har en underbar sambo som är engagerad och vi pratar mycket med varandra, det känns tryckt.

Det är från person till person men...

Hjälper Provera eller måste man gå vidare med annat?
    Kommer man alltid att ha Pco?
    Hur stor chans är det att bli gravid sedan??
    Är det svårt att  få fler barn?

• Svar på tråden Precis fått veta att jag har PCO
  • Systeryster1

Hej Maja76!

Jag känner igen mig i din beskrivning. Jag har, som du, PCO och är överviktig, 33 år gammal. Nu endast 30 kilo kvar, har lyckats bli av med 30 på egen hand, så du kan ju tänka dig vad jag startade med... Jag har tidigare ätit Provera. Därefter fick jag Pergotime men fick ingen effekt av enkel dos. Det var dock innan jag gick ner i vikt. Har stått i kö till IVF i 16 månader och ska på första besök nästa vecka. Tror inte att PCO bara kan försvinna, däremot kan symptomen, om man ska kalla dem det, bli bättre när man t.ex. äter kolhydratfattigt och går ner i vikt. För mig har det och träning på Friskis&Svettis hjälpt. Det jag vill säga är i alla fall att det finns många steg kvar för er att ta om Provera/Pergotime inte funkar, t.e.x. insemination el. IVF.

Jag skulle tipsa dig att be läkaren ställa er i kön för IVF så kan ni försöka med Provera under tiden men ändå stå i kön och lyckas ni på egen hand är det bara att kontakta dem.

• Some
    Hjälper Provera eller måste man gå vidare med annat?
    Kommer man alltid att ha Pco?
    Hur stor chans är det att bli gravid sedan??
    Är det svårt att  få fler barn?
    Provera ger mens. Om man behöver stimulera ägglossning så börjar man oftast med Pergotime.

Pco är genetiskt och man kan inte bota det. Däremot kan symtomen försvinna.

Det är såklart svårt att säga hur det ser ut för just dig, men de allra fletsa med pco får barn.

Kom in till oss: www.familjeliv.se/Forum-7-133/m54012164.html
    happy until proven otherwise
  • maja76

Tack systeryster för ditt ärliga svar. Men vi ska försöka med 3 kurer och funkar inte det ska vi gå vidare, läkaren trodde att det ska funka. Får se i höst vad som händer då.  Kram

• Lina84a

Hej!

Fick i torsdag reda på att jag har PCO, känns skrämmande, rädd för att inte kunna få några barn, vill ju gärna ha barn.

Mensen var försenad 7 veckor förra gången och är nu 4 veckor försenad utan något pos gravtest var därför jag sökte gynmott i torsdags och så har jag gått med magont hela den här veckan. Sökte gynmott på en annan ort än min hemort då vi varit på semester. Kontaktade i fredags gynmott på min hemort och fick lämnba en massa uppgifter så blir det en egenremiss, hoppas man får tid rätt så snart.

Jag är 27 år och även jag är överviktig med c:a 30 kg.

Min mamma fick mig vid 35-års ålder och då är jag första barnet, så även hon hade svårt att bli gravid, inget konstigt upptäcktes på den tiden, men kan ju ha varit så att även hon hade PCO. Mamma fick hjälp med att bli gravid med hormonpreparat på båda hennes graviditeter.

Det känns jobbigt det här, får se vad som händer, men antar att det kommer att ta tid.

Hur går det för er aandra?

Kram

• Sanna Ni

Jag fick i Oktober 2010 efter en utredning veta att jag har PCO. 
    Jag ær 25 år och har ingen øvervikt att prata om, har ett bmi som ligger vid grænsen, men ær normalt. Jag hade regelbunden mens, æven om det kunde variera lite mellan 32-35 dagar i mellan.
    Trodde att jag fick ægglossning varje gång, men det visade sig att jag nog inte fick det, nån gång.
    Efter att ha læst på om vad PCO ær så kunde jag se att jag hade fler symptom.

Jag læste oxå att det kunde hjælpa att utesluta kolhydrater ur kosten, dels før att minska i vikt, men før mig var det till stor del før att jag læste att insulinet (ja, kolhydrater ær ju socker) påverkar æggstockarna negativt.

Samtidigt genomgick jag hormonbehandling men pergotime och Gonal F sprutor och efter det en insemination med min mans sæd før att øka chanserna, men fick æven rådet att åka hem och "gå i sæng tillsammans". Det ær lækarens ord=)

Førsta omgången beandling lyckades och jag blev gravid, men fick sen missfall, andra omgången lyckades æven den och jag ær nu gravid igen i v 7.

Så det ær inte omøjligt att bli gravid nær man har PCO, men det behøvs lite hjælp på traven. 

Om kosten hjælpte vet jag inte men jag gick ner ett par kilo, och kænde mig mycket piggare utan allt socker. 

• maja76

Hej. Jag äter 2:a omgången med provera nu. Har gått ner 4 kilo i maj och 6 kilo totalt. Har många kilon kvar. Ska börja träna på friskis i höst.
    jag blir deppig vissa perioder, vet inte om det är tabletterna eller om jag tänker på det omedvetet.
    Men man blir ju påminnd hela tiden,
    när ska jag ta nästa kur,?
    när ska jag ha mens?,
    Hur många dagar har jag ätit?.
    Många äter Pergotime ser jag när jag läser här, får se om vi med får prova det.
    När jag har ätit mina kurer så ska jag ta kontakt med min gynläkare om en undersökning till. Vad jag fattade på honom så skickas vi till IVF om detta inte hjälper. Han kanske vill att vi ska prova först själva men kan kolla om man inte kan ställa sig i kö då.
    Lycka till på IVF, hör gärna av dig så jag får höra hur det gick.

Kram
    maja från Örebro

• maja76

Tack för det svaret. Skönt att få mer info, man lär sig något mer hela tiden och allt är ju som du skriver individuellt.

Tack och kram Skrattande

• maja76

Hej. Fy kommer ihåg när jag fick reda på det. Man tror att det bara är att tuta och köra men icke då.
    Förra året fick jag ingen mens alls, sedan fick jag mens 2 ggr detta år med 3 mån mellanrum, sedan gick jag till gyn här i maj och fick reda på det.
    Vi har inte pratat med våra familjer om det ännu, men ska nog ta tag i det, för de tjatar att det är dags och nu vet vi ju vad problemet är.
    Har ni sagt något till era fam och hur reagerade de i såfall?

Du ser bakåt att de har haft lite krångel att skaffa barn, ok.

Precis börjat på min 2:a kur Provera, och sedan så får vi se i höst vad som väntar. Jag vill ha en ny undersökning för att kolla om det förändrats något efter dessa kurer, jag fattade på läkaren att vi blir skickade till IVF om detta inte funkar.  

Var inte orolig att inte få barn, det är inte jag för de är så duktiga idag. Det jag känner att jag mår lite dåligt av är att bli påminnd av det hela tiden. och väntan på om detta funkar eller om man ska börja en ny process i höst/jul.
    Skriv och berätta hur det går för dig.

Kram från maja från Örebro

• maja76

Grattis vad kul för er!!!!

Känns skönt att se att det funkar.
    Lycka till. Hoppas att du mår bra och kan njuta.

Kram  i stora lass
    Maja

Svar på tråden Precis fått veta att jag har PCO