• Äldre 9 May 01:05
    13301 visningar
    23 svar
    23
    13301

    Någon som blivit gravid efter över 1 års försök utan hjälp?

    Vet inte var jag borde lägga den här tråden riktigt, men hoppas nån hittar den...
    Har hängt på familjeliv ett tag nu och har inte sett en enda sån här tråd, så fort någon försökt ett år verkar det vara standard att söka hjälp och göra utredning.
    Så frågan är som rubriken lyder:
    Finns det NÅGON där ute som blivit gravid efter över ett års försök utan hjälp eller utredning?
    I så fall:
    Hur lång tid tog det? Hade du/ni barn sen förut? Gjorde du något särskilt den månaden du blev gravid?

    Ja... nyfiken och fundersam som sagt... Skrattande

  • Svar på tråden Någon som blivit gravid efter över 1 års försök utan hjälp?
  • Äldre 9 May 01:46
    #1

    hej

    vi fick en tjej nov 09, som gick på första försöket.

    sen har vi kämpat för att få en till, har till o med börjat trott att vi inte kan få mer barn.

    jag ammade inte så min mens och ägglossning kom igång rätt så omgående.

    jag började fundera om man ska söka läkare eller inte, kanske är det något fel..
    men innan jag ens gjorde det så plussade jag mars 11.

    vi gjorde inge speciellt annorlunda. sexade jämt, iof gör vi det annars med hahah..

    det kommer gå, har du barn sen tidigare?
    många åker iväg på semester o så blir dom gravida, kanske det behövs slappna av?


    o cabo verde... saudade
  • kvinna­7906
    Äldre 9 May 01:46
    #2

    för oss tog det 4 år innan vår son kom på plats. nej vi var aldrig på någon utredning. han är idag 8 år.

  • Äldre 9 May 01:51
    #3

    För mig tog det 2 år att bli gravid med sonen (enda barnet hittills).
    De sista två månaderna innan jag blev gravid så hade vi slutat försöka. Vi hade fortfarande oskyddat sex men det var inget trixande med äl-stickor och jag tänkte definitivt inte på att bli gravid, utan hade mer förlikat mig med tanken på att jag kanske inte kunde bli gravid. Sedan sa det bara *poff* och så stod jag där gravid i vecka 6 med ett solklart plus i handen och fattade ingenting

    Så för min del tror jag det handlade om den där psykiska spärren som så många pratar om. Såvitt jag vet finns det inga vetenskapliga belägg för att en stor önskan att bli gravid ska ställa till det i kroppen, men just i mitt fall stämde det förvånansvärt bra in.

  • Äldre 9 May 01:52
    #4

    Tack för era svar!

    Linda: Sambon har en dotter på 8 år sen tidigare och jag har varit gravid i ett tidigare förhållande för ca. 6-7 år sen, då blev det dock abort. Jag och sambon har varit tillsammans i 5 år nu och min kopparspiral plockades ur i mars förra året...

    kvinna7906: 4 år!? Oj, hur orkade ni fortsätta?

  • Äldre 9 May 01:57
    #5

    Vintersjäl: Ja, det där med äl-stickor testade jag i 2 månader, men tyckte bara det var stressande och det var mest för att kolla att jag kände rätt. Märker av min äl ganska tydligt och den är väldigt regelbunden, så det kändes också onödigt att lägga pengar på sådant...
    Vi är inne på vår 14:e månad nu och jag har precis som du skriver allt oftare börjat tänka att jag kanske inte kan bli gravid och funderat över vad jag ska göra om så är fallet. Hur långt vill jag gå osv... Men det känns ändå som att jag inte alls vill söka hjälp nu... tiden har ju gått så fort.

  • MalinU­SA
    Äldre 9 May 02:00
    #6

    Hej,

    For oss (jag ar 34 min man 38) tog det tva ar innan vi blev gravida med forsta, jag ar nu i vecka 37. Jag forsokte med stickor, ta tempen etc i omgangar, men resultatet uteblev alltid och jag blev mer och mer besviken och uppgiven. Jag vet att det later som en klyscha men forsta manaden jag bestamde mig for att inte ta tempen etc och bara ha sex runt omkring det datumet jag trodde var AL sa blev vi gravida. Jag var mer avslappnad och inte sa desperat och det funkade, vi hade kanske lite mer sex pga det med :)

    Min basta van forsokte i 3.5 ar innan hon antligen blev gravid med sitt andra barn. Idag ar hon stolt mor till en 5 arig son och 2 manaders dotter. Hennes doktor sa till henne att lagga pengarna pa hummer och champange istallet for AL stickor. Det funkade for dem ...

    Ge inte upp fortsatt som vanligt men forsok att inte fokusera pa sjalva grejjen att bli gravid. Jag vet att det ar lattare sagt an gjort! Lycka till!

  • Äldre 9 May 23:29
    #7

    Ja, jag tror definitivt på att man kan ha en psykisk spärr som några av er skriver. Men samtidigt tror jag att det är väldigt mycket slumpen också. Jag tror att allt som händer har en mening. Ödet, det kommer när det är meningen...
    Men ju längre tid det tar ju mer stressad blir man ju. Fast otroligt nog börjar jag känna en vändning. Glad
    Jag har hittills den här månaden inte räknad ut äl eller bim, vet väl i huvudet på ett ungefär när det är dags och äl känner jag ju alltid av, men i och med att jag inte räknat ut när den är kan jag heller inte planera att vi ska få till det vissa dagar.
    Just nu känns det faktiskt som att det inte spelar någon roll om plusset kommer nu eller om ett halvår faktiskt. Paniken har försvunnit, det känns otroligt skönt att kunna vara så här avslappnad kring allt...

  • Äldre 11 May 00:44
    #8

    Puffar tråden lite och undrar om det finns fler som lyckats själva efter mer än ett års försök?

  • Äldre 12 May 04:43
    #9

    Puff Puff

  • Äldre 17 May 23:42
    #10

    Finns det bara fyra stycken här på FL som blivit gravida på egen hand utan hjälp efter över ett års försök??Förvånad
    Behöver lite hopp...

Svar på tråden Någon som blivit gravid efter över 1 års försök utan hjälp?