• juni mamma

koka bröstpump

Måste man koka bröstpumpen varje gång man använt den?

• Svar på tråden koka bröstpump
  • Sunshine78

Ja,enligt bruksanvisningarna iag.Jobbigt jag vet!

• IdaM

När jag låg på bb och IVA så pumpade jag, och där behövde inte pumpgrejerna kokas (steriliseras) efter varje gång, det räckte tydligen med att skölja delarna i kallt vatten efter varje användning och endast sterilisera (eller koka) dem en gång /dygn, däremot så skulle de alltid sterilisera flaskan efter varje användning. När jag sedan kom hem och använde en Avent Isis pump så gjorde jag på samma sätt. Tycker att dom borde ha koll på läget på IVA och bb!

Men vill man va på den säkra sidan kan man ju koka sakerna, eller köp en sterilisator för micron, den är tydligen jättebra.

• Kajsamamman

Frågade samma sak på mitt BVC. Enl. dem måste man inte koka pumpen o flaskan varje gång när barnet är över fyra månader då barnet då tål bakterierna. Det räcker att koka ngn gång då o då om man diskar dem noga. Till fyra månader ska man dock koka pump o flaska varje gång.

• Vinony

Vi använder vattenkokaren så blir det lite lättare iaf

• Glimmerfall

När jag pumpade använde jag oxå vattenkokaren.

Sköljde först av delarna med kallt vatten sen kokade upp vatten i vattenkokaren och sen sköljde över delarna med det.

En gång i veckan kokade jag dom riktigt!

• Yllet

Ska mjölken sparas kokar jag pumpen och flaskan. Det är ju då eventuella bakterier hinner tillväxa. Men det är innan användning den ska kokas, efter användning räcker det att diska den.

Däremot om mjölken ska användas direkt (som när vi testat med flaska bara för att se om han tar den) kokar jag inte. Då sker ingen tillväxt och han får inte i sig mer bakterier än om han sög på bröstet.

Svar på tråden koka bröstpump