• vattenkanna

Vad ha med vid ansökan om lånelöfte?

Vi ska till banken imorgon för att se om vi kan få ett lånelöfte till hus. Är det några särskilda papper/uppgifter man måste ha med då? Glömde att fråga detta när vi bokade tid.

• Svar på tråden Vad ha med vid ansökan om lånelöfte?
  • gryning2

Vi behövde bara uppge muntligt vad vi gör och vad vi tjänar. Inte visa papper på någonting. Sen antar jag att de tar kreditupplysning på en för att se om man har misskött betalningar tidigare.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Raskask

Jag tror bara det är aktuellt med papper om det är något som är inte syns i en kreditupplysning som ni vill visa upp. Om du var arbetslös utan akassa förra året  och nu har fast jobb tex kan det ju vara bra att ta med papper på hur mycket du tjänar idag eftersom det inte kommer att synas på förra årets inkomstuppgifter. Om du är egen företagare kan banken vilja ha årsredovisningarna sedan flera år tillbaka.

• vattenkanna

tack för svar. Då behöver jag inte gräva igenom alla mina papper i kväll för att hitta det jag behöver ha med.

• Bellsam

Om du inte har konto på den bank ni lånar från så ska ni skriva ut papper på hur era konton ser ut och vad ni har för lån osv. Legitimation ska också med! Sen ska ni ha koll på hur mycker ni tjänar och om du inte kan visa att du fått in lön på kontot (nytt jobb, ny lön eller så) så ska du visa upp papper på detta.
    Det är vad vi fick ta med för lån till bostadsrätt. Var på swedbank.

• Kjell2

Ska ni köpa hus kan det vara bra att redovia en egen budget hur det kommer se ut samt en redovisning över era nuvarande kostander och inkomster.

• Bellsam

Fast banken går ju efter deras egna budget med en viss procent över lånelöftet så att göra någon budget behövs inte.

• Kjell2
    Bellsam skrev 2011-05-09 14:26:37 följande:
    Fast banken går ju efter deras egna budget med en viss procent över lånelöftet så att göra någon budget behövs inte.
    Både jag och nej. Om man kommer med en egen budget, realistisk och vettig visar det banken att man har koll på sin ekomomi, kan planera och räkna. I gränsfall kan det vara det som väger över.

Självkart kan man få lån utan men det gäller att bygga ett förtroende men banken. Att visa att man är seriös, går att lita på, planerar mm.
Svar på tråden Vad ha med vid ansökan om lånelöfte?