• tatijana

Varberg

Alla Varbergare se hit! Barn ar ett plus+.

Vi skall flytta nu i November till Varberg, bor for tillfallet i Australien, guldkusten men
    atervander snart till Sverige. Saknar norden for mycket och vill bara hem.

Konstigt kanske manga tycker men jag vill garna ha ett till barn snart och att
    skaffa barn har kanns ganska sa tragiskt. Jag vill ju dela lyckan med alla
    mina kara och nara. Mannen ar borta och jobbar mycket ocksa sa ensamt
    blir det!

Vi ar en familj pa tre, vi har en dotter som ar snart 4 ar sa pa tiden att hon
    far ett syskon nu. Varit ganska skont att bara ha haft henne under hela
    tiden. Vi har kunnat fladdra runt lite ocksa i varlden utan att tanka sa mkt
    pa att rota oss nagonstans men nu har vi bestamt oss for att stanna dar.

Jag kommer ursprungligen fran Boras. Min man ar "Aussie" och gillar att
    surfa sa Varberg blir ju givetvis bast da! Jag ar 29 ar, min man 30.

Vi vill veta allt om Varberg och alla som bor dar.

Var kan man ga, vart kan man inte ga? Ar det mkt kriminalitet dar? Fsk hur
    ar dem? Nagon bra, nagon dalig? Surfingspot? Finns de nagra manniskor
    som surfar dar som vet ngt? Osv...

• Svar på tråden Varberg
  • Julutzi

Trevligt att ni ska hem till Sverige igen... Jag har en kompis som bott i Australien men har nu också flyttat hem till Sverige! De har två barn, en på 3 år och en på 1 år.... Hon är svensk men han är från Australien... Ville mest bara skriva lite... Vet ingenting om Varberg, men Halmstad däremot! OM ni är sugna på Halmstad så kan jag berätta om det! Lycka till!

♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • crazy mom

www.varberg.se

Jag bor inte i Varberg men besöker ofta staden på somrarna. En otroligt fin sommarstad som även har lite liv på vintern. Som du skriver så är det ett surfarhäng på sommaren =)

Hade mycket väl kunnat tänka mig att bo i VBG om inte staden som jag bor i hade varit så nice... =)

• tatijana

Julutzi: Din kompis bor hon i Varberg? De finns jatte manga Swaussie har nere, svenskar/Australiensare.
    Ar det Halmstad som galler da??

Crazy mom: Var bor du? Visst e Varberg fint. Vi har aven funderat pa Helsingborg men verkar
    vara mera kriminalitet darat an i Halland, Varberg,

• Julutzi
    tatijana skrev 2011-05-10 12:05:21 följande:
    Julutzi: Din kompis bor hon i Varberg? De finns jatte manga Swaussie har nere, svenskar/Australiensare.
    Ar det Halmstad som galler da??

Crazy mom: Var bor du? Visst e Varberg fint. Vi har aven funderat pa Helsingborg men verkar
    vara mera kriminalitet darat an i Halland, Varberg,
    Nej hon bor i Halmstad! Jag gillar Halmstad (är här ifrån)... Här är ju mycket stränder om man tänker på surfing.... Men Varberg är ju också fint... 
  • tatijana

Ja. vi har familj el jag har i Varberg. Det ar det som avgor + att jag ar nara mina vanner i Boras. Min mamma skall
    flytta till Kristianstad sa det e val inte sa langt bort heller.

• Julutzi
    tatijana skrev 2011-05-10 12:20:13 följande:
    Ja. vi har familj el jag har i Varberg. Det ar det som avgor + att jag ar nara mina vanner i Boras. Min mamma skall
    flytta till Kristianstad sa det e val inte sa langt bort heller.
    Aha! Det är klart att man flyttar till det stället där man har sin familj på! Nej Kristianstad är ju inte så långt bort! Lycka till med flytten!
  • april79

Hej!

Här har du en tvättäkta Varbergare :) Jag är 32 år och min sambo är 33. Vi har två barn, två killar som är 3,5 år och 8 månader.

Jag bodde i Göteborg i fem år och träffade där min sambo och vi bestämde oss för att köpa hus i Varberg för några år sedan (är även uppvuxen här) eftersom att vi tycker att det är en bra stad för barn att bo och växa upp i.

Fördelarna är att det är en ganska liten stad (tror ca 55000 invånare) som är lugn och trygg för barnfamiljer, en helt underbar sommarstad (invånarantalet fördubblas under sommaren!), fint med havet så nära centrum och nära till Göteborg. Samt surfingen då om man gillar det :) Själv surfar vi inte men vi har vänner och bekanta som gör det. I helgen är det ett stort surfjippo, se mer info här: www.coastalculture.se

Nackdelen är att eftersom det är en mindre stad händer det inte särskitl mycket här på vintern. Det finns en biograf och en nattklubb samt några pubar. Det är väl som i vilken småstad som helst antar jag. Men vill man åka till Göteborg så tar det 35-45 min. med tåg. Känns som att man lite går i "ide" på vintern för att vakna upp så snart solen kommer på våren. 

Så det beror lite på vad ni är ute efter! Har du varit här innan eftersom du kommer från Borås? Boråsare är det ju gott om här på somrarna som du säkert redan vet ;)

Annars är det inte mycket kriminalitet. I vart fall inte som jag upplever det. Men allt beror ju på vad man jämför med såklart. Har du fler frågor är det bara att fråga på eller inboxa!

• tatijana

Tack! Du fick mit positiv till en flytt till Varberg! Jag kanner till Varberg ganska bra
    for jag vart dar mkt under sommaren mest. Har iofs bott dar nagra manader nar jag
    gick pa korskola.

Jag var lite orolig att jag gjort ett dumt val och att det kanske skulle vara battre att
    stanna har. Har kanner jag mig iofs inte sa trygg med mitt barn. Jag skulle aldrig
    kunna  slappa henne sjalv i framtiden. Kan mojligtvis slappa henne sjalv i Varberg
    i framtiden nar hon blir aldre.

Ar det inte svart att hitta bostad i Varberg da? Soker och soker for fullt, verkar vara
    svart! Samma med fsk, har ingen koll pa ngt. Tankte satta henne i montessori
    forst men nu borjar fundera pa om det kanske inte ar sa bra. Vi vill helst bo
    i Breared/Traslovslage dock sa dar omkring.

• april79

Hej igen!

Vad skoj att mitt svar gjorde dig positiv till en flytt hit =)

Kan tänka mig att det är ett svårt beslut att flytta till andra sidan jorden med man och barn.. och Australien är säkert jättefint. Har aldrig varit där fast vi funderat flera ggr. Men jag förstår även att du längtar hem till "trygga" Sverige. Det är ett bra land för barn att växa upp i tror jag. Finns många fördelar. Nackdelen är väl vädret... den långa vintern. Men samtidigt är det verkligen härligt när våren kommer och det är sommar i luften! Vet ej vad jag skulle föredra. Helst av allt bo här halva året och utomlands andra hälften tror jag :) Vad känner din man inför flytten?

Vet ej exakt hur det är i Autralien ang. det här med trygghet, men när jag t ex var au pair i USA för flera år sedan så kunde man absolut inte släppa ut barnen själv. Dörrarna var alltid tvungna att vara låsta etc. Det är sådant man uppskattar att man inte behöver vara lika försiktig med här.

Vad är det för typ av boende ni söker? Lägenhet är svårt att få, men om du inte redan har gjort det tycker jag du ska sätta upp er i Varbergs bostads kö. Sedan finns ju hemnet.se om ni letar hus. Det är jättefint i både Breared och Träslövsläge! Vi har själva funderat på att flytta åt det hållet. Bor ganska centralt nu i ett mindre hus på Karlberg, i närheten av sjukhuset.

Vi har faktiskt vår stora kille på montessori, den förskolan som ligger vid polisen i centrum. Vi har varit supernöjda med småbarnsavdelningen. HAn ska dock flytta till "storbarn" nu till hösten och den avdelningen vet jag inte så mycket om ännu. Det finns ju också en montessori på breared. Känner ej till denna så mycket, men jag vet att den är mer "strikt" montessori än vår. Men har inte hört något direkt dåligt om den eller så.

Nu är det dags att hämta på förskolan! Fråga gärna på mer om du har fler undringar :)

• Sunniva

Här har du en till Varbergare!

Flyttade hem till Varberg igen för 3 år sedan efter att spenderat 5 år i Skottland.
    Jag och min man (som är skotte) resonerade att Varberg är idealiskt att starta familj i.
    kan bara hålla med om vad april79 skriver ovan, är en underbar sommarstad, hög mysfaktor. Som gjort för familjer! Nära till naturen, och nära till Göteborg, sol, hav och vackra små sjöar.
    Jag älskar verkligen Varberg av hela mitt hjärta och längtade hem nåt så fruktansvärt när jag bodde i Glasgow.
     De nackdelar jag kan se är att det är svårt att få bostad (om ni vill hyra) betydligt lättare att få jobb i tex Göteborg och pendla (gör min man i nulägen) samt kan som nämnt innan bli lite långtråkigt på vinterhalvåret.

Här kommer en länk som kanske kan vara till hjälp?

http://www2.varberg.se/default.asp?action=nosplash

Once you go varberg you never go back! ;)

• tatijana

Ja Australien ar jattefint land, kontinent, jatte o. Ja vad man vill kalla det
    men, ja finns manga MEN, en anledning ar att det ar for langt bort. Jag
    saknar alla for mkt och Sverige sa klart!

Jag kan inte kanna mig sa trygg har med var dotter. Meningen ar att
    min man skall jobba borta var femte vecka och vara har helt sjalva
    ar inte sa kul!! I framtiden skall han forsoka komma ombord pa ngn
    bat eller ett fartyg i Norge.

Vi soker en hyreslagenhet eller hyreshus. Det ar daligt pa sadan men
    mailat endel privata. Kollar blocket vartannat ocksa. Vill ju bo centralt
    som alla andra!

Haha, va roligt, ja har sokt till bada montessori dagisen. Den i Breared
    verkar de finnas plats i men den dar din son gar fanns det ingen plats.
    De har registrerat henne och hon star i ko dock. Jag tycker montessori
    verkar vara ganska bra satt faktiskt och stottar garna dem!

Tack for svaren!

• TH Dervish

Ni kommer nog få det bra i varberg. Jag och min sambo flyttade därifrån (pga jobb) för drygt ett år sedan, men saknar fortfarande staden och våra kompisar där något oerhört! Nu i juli blir det ett besök för varbergsloppet :)

Montessori i breared har jag tyvärr bara hört dåligt om. Vi bodde dessutom i närheten och fick se ensamma barn stå och gråta utan en lärare i närheten vid ett flertal tillfällen. Rekommenderar dig att söka en annan förskola.

• tatijana

Åh tack för den upplysningen!

Vart sjukt nervös inför att sätta henne på dagis där. Jag läste om någon förskola
    som vart anmäld i Hallands nyheter, det var ca 1 månad sedan. Jag var lite
    orolig att det skulle ev vara den. En pojke fick en stor pappersrulle över sig.
    Han hade varit mobbad under en längre period och mamman anmälde skolan
    till skol och barnfridsnämnden. Behöver ju inte vara den iofs.

Jag har sökt till andra förskolor nu så får se var hon hamnar. Här nere har hon
    bara stött på endel elaka barn så vill gärna att hon får lite positivitet nu. Barnen
    här nere är annorlunda. De kan va kaxiga, utåtstängande mot andra och väldigt
    medvetna. De klär dig i bikin fast att de ar ca 7 år, tom yngre.

Vill att min dotter skall kunna vara barn så länge som behövs. Hon är så snäll
    och att stöta på sånna barn är något helt nytt för henne.

Tack för ditt svar!

• april79

Hej igen!

Vad roligt att du satt din dottet i kö på "vår" förskola :) Även om det är fullt nu så kanske det finns plats längre fram och då kanske de hamnar på samma avdelning. Men finns två "storbarn" och två småbarnsavd. Jag tycker också om montessori och vi bytte faktiskt till vår nuvarande förskola från en annan som vi inte var så nöjda med. Den största skillnaden är att det är så lugnt och harmoniskt på montessori, bra klimat för barnen att vistas i. Du skulle ju även kunna sätta upp din dotter i kö för kommunal förskola som "reserv". Då ska man kontakta Gunvor Lindqvist (tror jag hon heter) på kommunen och man kan sätta upp barnet i kö tidigast ett halvår innan man vill att det ska börja.

Och jag förstår att det är svårt att hitta boende... Inte alls lätt. Är nog helt rätt som du gör nu att söka privat och som sagt även att ni ställer er i kö hos Varbergs bostad. Men störst chans till centralt boende får ni nog ändå privat. Ibland annonserar privata hyresvärdar i Hallands Nyheter så det kan vara bra att kolla där.

Vi hörs vidare!

• tatijana

Åh tack för all upplysning! Jag behöver verkligen all hjälp. Jag är så spänd och förvantansfull över att bli Varbergare. Jag bodde ju i Varberg en annan gång, bodde några månader hos en Amerikansk/svenska. Hon var en äldre dam, jag gick på körskola då i Varberg. Jag är ju en gammal Boråsare, har bott där större delen av livet och född där också.

Jag har ju sökt på två olika montessori en i Breared och den andra nära centralstationen. Har även satt upp henne på en önskelista om Mariedalsskolan, Påskbergsskolan, Ankarskolan. Känner någon till de här skolorna? Vet någon något om dem? Är de bra osv?

Har kontaktat en privat fastighetsägare, Havsvåg AB men han var så otrevlig i telefon så har ingen lust att hyra av han egentligen. De andra är det bara så svårt att få tag i.Jag hoppas verkligen att jag hittar något!!

Här vill ja inte stanna även om det är underbart som SEMESTER men att bo och skaffa barn/rota sig vill jag inte. Jag är nog en Svenneballe iaf, haha.

• april79

Hej igen!

Såg ditt inlägg i min "lista", var ju ett tag sedan sist, men undrar bara hur gick det har gått för er, blir det någon flytt?

Tyvärr har jag ingen direkt erfarenhet av förskolorna du undrar över ovan, men jag har hört mycket gott om Bokens förskola (vid Påskbergsskolan också, kommunal). Men kanske kan ni hälsa på när ni väl är här och se hur de verkar. 

Svar på tråden Varberg