• april79

Varberg

Hej!

Här har du en tvättäkta Varbergare :) Jag är 32 år och min sambo är 33. Vi har två barn, två killar som är 3,5 år och 8 månader.

Jag bodde i Göteborg i fem år och träffade där min sambo och vi bestämde oss för att köpa hus i Varberg för några år sedan (är även uppvuxen här) eftersom att vi tycker att det är en bra stad för barn att bo och växa upp i.

Fördelarna är att det är en ganska liten stad (tror ca 55000 invånare) som är lugn och trygg för barnfamiljer, en helt underbar sommarstad (invånarantalet fördubblas under sommaren!), fint med havet så nära centrum och nära till Göteborg. Samt surfingen då om man gillar det :) Själv surfar vi inte men vi har vänner och bekanta som gör det. I helgen är det ett stort surfjippo, se mer info här: www.coastalculture.se

Nackdelen är att eftersom det är en mindre stad händer det inte särskitl mycket här på vintern. Det finns en biograf och en nattklubb samt några pubar. Det är väl som i vilken småstad som helst antar jag. Men vill man åka till Göteborg så tar det 35-45 min. med tåg. Känns som att man lite går i "ide" på vintern för att vakna upp så snart solen kommer på våren. 

Så det beror lite på vad ni är ute efter! Har du varit här innan eftersom du kommer från Borås? Boråsare är det ju gott om här på somrarna som du säkert redan vet ;)

Annars är det inte mycket kriminalitet. I vart fall inte som jag upplever det. Men allt beror ju på vad man jämför med såklart. Har du fler frågor är det bara att fråga på eller inboxa!

• april79

Hej igen!

Vad skoj att mitt svar gjorde dig positiv till en flytt hit =)

Kan tänka mig att det är ett svårt beslut att flytta till andra sidan jorden med man och barn.. och Australien är säkert jättefint. Har aldrig varit där fast vi funderat flera ggr. Men jag förstår även att du längtar hem till "trygga" Sverige. Det är ett bra land för barn att växa upp i tror jag. Finns många fördelar. Nackdelen är väl vädret... den långa vintern. Men samtidigt är det verkligen härligt när våren kommer och det är sommar i luften! Vet ej vad jag skulle föredra. Helst av allt bo här halva året och utomlands andra hälften tror jag :) Vad känner din man inför flytten?

Vet ej exakt hur det är i Autralien ang. det här med trygghet, men när jag t ex var au pair i USA för flera år sedan så kunde man absolut inte släppa ut barnen själv. Dörrarna var alltid tvungna att vara låsta etc. Det är sådant man uppskattar att man inte behöver vara lika försiktig med här.

Vad är det för typ av boende ni söker? Lägenhet är svårt att få, men om du inte redan har gjort det tycker jag du ska sätta upp er i Varbergs bostads kö. Sedan finns ju hemnet.se om ni letar hus. Det är jättefint i både Breared och Träslövsläge! Vi har själva funderat på att flytta åt det hållet. Bor ganska centralt nu i ett mindre hus på Karlberg, i närheten av sjukhuset.

Vi har faktiskt vår stora kille på montessori, den förskolan som ligger vid polisen i centrum. Vi har varit supernöjda med småbarnsavdelningen. HAn ska dock flytta till "storbarn" nu till hösten och den avdelningen vet jag inte så mycket om ännu. Det finns ju också en montessori på breared. Känner ej till denna så mycket, men jag vet att den är mer "strikt" montessori än vår. Men har inte hört något direkt dåligt om den eller så.

Nu är det dags att hämta på förskolan! Fråga gärna på mer om du har fler undringar :)

• april79

Hej igen!

Vad roligt att du satt din dottet i kö på "vår" förskola :) Även om det är fullt nu så kanske det finns plats längre fram och då kanske de hamnar på samma avdelning. Men finns två "storbarn" och två småbarnsavd. Jag tycker också om montessori och vi bytte faktiskt till vår nuvarande förskola från en annan som vi inte var så nöjda med. Den största skillnaden är att det är så lugnt och harmoniskt på montessori, bra klimat för barnen att vistas i. Du skulle ju även kunna sätta upp din dotter i kö för kommunal förskola som "reserv". Då ska man kontakta Gunvor Lindqvist (tror jag hon heter) på kommunen och man kan sätta upp barnet i kö tidigast ett halvår innan man vill att det ska börja.

Och jag förstår att det är svårt att hitta boende... Inte alls lätt. Är nog helt rätt som du gör nu att söka privat och som sagt även att ni ställer er i kö hos Varbergs bostad. Men störst chans till centralt boende får ni nog ändå privat. Ibland annonserar privata hyresvärdar i Hallands Nyheter så det kan vara bra att kolla där.

Vi hörs vidare!

• april79

Hej igen!

Såg ditt inlägg i min "lista", var ju ett tag sedan sist, men undrar bara hur gick det har gått för er, blir det någon flytt?

Tyvärr har jag ingen direkt erfarenhet av förskolorna du undrar över ovan, men jag har hört mycket gott om Bokens förskola (vid Påskbergsskolan också, kommunal). Men kanske kan ni hälsa på när ni väl är här och se hur de verkar. 

Svar på tråden Varberg