• Sveamarie

    Känner ni någon helt normal människa med namnet Stefan?

    På tal om namn som det skrivs så mycket om här på fl...under mitt liv har jag stött på många killar och män med namnet Stefan, det som är gemensamt för dessa är att de alla har vissa egenheter och konstiga idéer. I vissa studentkretsar i Uppsala kallar man t.o.m. något som är lite konstigt för "Stefan", löjligt visserligen men ändå tycks det ju vara fler som har reagerat på denna intressanta koppling. 

    Jag vet att vissa av er kommer att gnälla nu och skriva att det är omöjligt att säga vad som skall anses vara normalt, men jag gör ett försök ändå :)

    Ha någon av er andra stött på samma fenomen? Berätta gärna med konkreta exempel...
  • Svar på tråden Känner ni någon helt normal människa med namnet Stefan?
  • Muffins i magen

    Ha ha ja nu när du säger det så! Som barn hade jag en klasskamrat som hette Stefan och han var inte helt normal. Sjukt stökig och oerhört besatt av tjejer på ett sätt som vi upplevde äckligt och creepy. Som vuxen har jag känt en Stefan och han var också supermärklig. Enormt egoistisk, rasistisk, elak och ettrig. Har aldrig gjort kopplingen förut, något långsökt dock. Men jag tillhör nästan Uppsala så visst kanske det är något lokalt i Uppsala län åtminstone.

  • Toddes mamma

    Ha ha, jag känner EN Stefan och ja han är lite speciell!!

  • kommande år

    Känner 2 Stefan, en fullt normal och en lite knepigare, men inte onormalt konstig ändå.

    Jag är lite nyfiken på hur du menar då jag aldrig hört om detta innan.
    Är det något lokalt?

  • Watchbitch

    I min vänkrets om man gör något riktigt dumt, kallas det "att göra en Stefan".. (Strax utanför Göteborg)
    Så något knepigt är det med det namnetObestämd 

  • Sveamarie
    kommande år skrev 2011-05-09 18:00:11 följande:
    Känner 2 Stefan, en fullt normal och en lite knepigare, men inte onormalt konstig ändå.

    Jag är lite nyfiken på hur du menar då jag aldrig hört om detta innan.
    Är det något lokalt?
    Vet bara att det används som ett begrepp i vissa studentkretsar i U-sala och som jag skrev har jag själv fått uppleva ett stort antal egensinniga Stefans, ska ge ett par korta exempel.

    En Stefan, ville gärna bli miljonär genom en uppfinning, han hade massor av suspekta idéer på sådana t.ex. ville han försöka uppfinna en kokbok, killen i fråga var inget vidare på att laga mat utan han tänkte samla andras recept och sälja dyrt i affären (där sådana ofta är gratis) en annan grej han tänkte var att skaffa plastbehållare för förvaring av grönsaker i kylskåp men sådana finns ju redan.

    En annan Stefan åkte iväg och köpte en pizza åt en okänd man som satt på en parkbänk, Stefan trodde han var hemlös och hungrig för han såg lodig ut :) 

    En tredje Stefan i skolan fick ständiga utbrott och välte stolarna i klassrummet utan synlig anledning

    En fjärde Stefan är en riktig mansgris som tycker att hans tjej ska göra allt, jobba, städa sköta barnen, reparera huset- själv gör han inget av detta utan dricker folköl och pratar fotboll.

    En femte Stefan är evig ungkarl, sitter ofta och stirrar på den han pratar med och kan aldrig låta någon annan lämna en offentlig plats, t.ex. en restaurang, sist utan då dröjer han sig kvar tills det blir pinsamt att vänta ut honom. 

    Detta var ett smakprov- Det finns många fler exempel :) 
  • IsDimma

    Känner några stycken. Bor under samma tak som en. En av alla Stefan i bekantskapskretsen är lite udda, dom övriga rätt normala


    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • trolletimagen

    Känner bara två som heter Stefan. Riktiga stolpskott bägge två!
    Sen känner jag många idioter som heter Rickard, Robin och Andreas men det var ju inte det du frågade Flört

  • Mammisen

    Känner en Stefan och det går inte ens att beskriva hur knäpp han är

  • Eka80

    Jag känner flera personer som heter Stefan och är fullt normala :)

  • ThildasMamma

    Haha va kul! Jag känner tre, den ena är galen och jag menar galen, den andra är tyvärr död, men han var en tok han med, och den tredje är min kompis pappa, han köper bilar o båtar hit o dit och tjuvröker i garaget. Alla har dock en gemensam egenskap och alla tre har ett hjärta av guld

  • Darling1980

    Alla som heter mitt namn är madrsser, som en kille en gång sa till mig.
    Låt oss klargöra att jag aldrig haft ett ons, och bara långa relationer där jag är 100% trogen.

    Det är alltid farligt att ta sina egna erfrneheter och applicer dem på en stor grupp med olika individer "lla muslimer "alla invandrare" "alla STEFAN", ja, ser man ju direkt så tokigt det blir :P

    Jag känner en Stefan som är fullkomligt normal. Jag hr massor med namn jag ALDRIG skulle ge mitt barn för jag associera namnen med de personer jag känner som bär dem, men det håller jag för mig själv. Finns ingen anlending att säga "Alla jag mött som heter Monika är ju lite..du vet...galna?". Det är ju fruktansvärt kränkande mot ja, alla som heter det, och ja- en person har knappast mött ALLA som heter Monika, sen kan ens egna flrväntingar få en att söka de där gemensamma nämnarna.

    "jaha hon heter monika, ja, men det förklarar ju en del". - i en situation där du normalt skulle skakat skallen och sedan glömma.

    Nej, jag tror inte en person ÄRVER sitt yrke eller har ödet utstakat utifrån sina föräldrar, och nej, jag tror inte normala ovanliga (inom gränser) heller påverkar. Ja, vissa namn påverkar i det avvseende att vi har rasister osv- men det är en annan sak (ändock fel och hemsk).

    Men nej, jag tror inte att alla som heter Freja är bra på att sjunga, eller att alla som heter Pontus är söta, eller att alla som heter Maria är omtänksamma osv.

    Jag tror absolut att få heta "Adolf Hitler" har negativa vibbar och lär påverka barnet negativt, men jag tror inte en förälder behöver ha ångest inför att de valde Niklas före Petter eller Vilgot...Eller att de alde Oden eller Tor istället för Oskar eller Axel. Nope...

  • solidag

    Känner en Stefan som är fullt normal.
    För min del så är det tjejer med namnet Jenny (eller Jennie) som är lite "lost in space".

  • Marianne84

    Känner några Stefan och dem är inte knepiga eller ngt annat konstigt. Så förstår inte alls vad du menar.

  • ALY538
    Anova skrev 2011-05-09 14:11:05 följande:

    Har under åren faktiskt bara känt normala Stefan, har faktiskt haft en rejäl cruch på en Stefan för länge sedan, det enda felet på honom var att han var velig.
    Däremot har jag aldrig känt en "normal" Rickard.


    Tvärtom, Rickard för mig är en snygg kille ;)
Svar på tråden Känner ni någon helt normal människa med namnet Stefan?