• Anonym (Student)

Försörjningsstöd och barns utövande av fritidsaktiviteter, går det ihop?

Är du förälder som har eller har haft försörjningsstöd då barnen är i skolåldern? Vill du svara på en enkät om detta? 

Syftet är att få en bättre bild av fenomenet och kanske vara en påverkansfaktor när det gäller socialtjänstens barnperspektiv i handläggning av ekonomiskt bistånd. 

Just nu gör vi en studie som handlar om familjeekonomins påverkan på barns fritidsaktiviteter. Vi har valt att inrikta oss mot barn i skolåldern och deras förutsättningar för att utöva fritidsaktiviteter via föreningsverksamhet som ex fotboll, körsång, gymnastik etc.

För att denna undersökning ska kunna genomföras är dina erfarenheter och åsikter väldigt viktiga för oss. Utan din hjälp kan vi inte få reda på hur det faktiskt ser ut. 

Vi följer vetenskapsrådets riktlinjer i vår datainsamling och behandling. De svar som ges i enkäten kommer att behandlas konfidentiellt genom hela processen. Det betyder att din identitet aldrig avslöjas eller missbrukas. Vi kommer inte använda oss av några identitetsuppgifter, svaren kommer därför inte kunna kopplas till dig som person. Det är helt frivilligt att svara på frågorna och om du bestämmer dig för att delta men sedan ångrar dig har du möjlighet att avbryta deltagandet.

Din kunskap inom detta område är en viktig grund för ökad förståelse för om och hur ekonomin är en viktig påverkansfaktor när det gäller barns fritidsaktiviteter. Därför hoppas vi att få ta del av just dina erfarenheter.

Låter det intressant? Inboxa mig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-09 14:52
    Jag råkade posta inlägget som anonym. Mitt nick är Kaiza.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-09 17:54
    Jag gjorde en diskussionstråd i känsliga rummet. Välkommen in och diskutera vad ni tycker och tänker om ämnet.
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m58842089.html

• Svar på tråden Försörjningsstöd och barns utövande av fritidsaktiviteter, går det ihop?
  • Anonym

Det går inte att inboxa en anonym

Jag går på soc och mina barn får en fritidsaktivitet per termin betald av dom.......

• Muminski

Ja det var inte meningen att vara nonym. Det är jag som är studenten

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    Anonym skrev 2011-05-09 14:49:34 följande:
    Det går inte att inboxa en anonym

Jag går på soc och mina barn får en fritidsaktivitet per termin betald av dom.......
    Oj det lät bra, en fritidsaktivitet per barn per termin eller en per termin?
  • Anonym
    Muminski skrev 2011-05-09 14:57:44 följande:
    Oj det lät bra, en fritidsaktivitet per barn per termin eller en per termin?
    Per barn/per termin.
  • Muminski

Intressant! Skulle du kunna tänka dig att svara på vår enkät?

• Lilith Dark

I min kommun är det bara barn i problemfamiljer som får någon fritidsaktivitet betald. För oss andra heter det att "det finns en post som heter sport och fritid som ska täcka aktiviteter".

www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • Muminski
    Lilith Dark skrev 2011-05-09 15:08:23 följande:
    I min kommun är det bara barn i problemfamiljer som får någon fritidsaktivitet betald. För oss andra heter det att "det finns en post som heter sport och fritid som ska täcka aktiviteter".
    Oj det var ju märkligt. Hur definieras "problemfamiljer"? Är det socialtjänsten som har den definitionen eller hur funkar det?
  • Anonym (jupp)
    Lilith Dark skrev 2011-05-09 15:08:23 följande:
    Så är det här med. Bor i jönköpingslän.
  • Lilith Dark
    Muminski skrev 2011-05-09 15:14:14 följande:
    Oj det var ju märkligt. Hur definieras "problemfamiljer"? Är det socialtjänsten som har den definitionen eller hur funkar det?
    Ja du det kan man ju fråga sig. Jag tror att det är varje enskild hanläggare som beslutar om det är en problemfamilj. Jag sökte till en termin dans för min dotter för att hon skulle få annat att tänka på, då hennes pappa blev dömd för narkotikabrott. Men blev nekad för att hemma hos mig är ju allt stabilt och det var där hon bodde heltid efter att hennes pappa blev tagen av polisen.
    www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • Anonym

I min kommun så får man betalda fritidsaktiviter bara du har försörjningsstöd samt så kan du får bidrag för semester som tex resa betald till tex ett Zoo

Svar på tråden Försörjningsstöd och barns utövande av fritidsaktiviteter, går det ihop?