• skånegås

Kom-i-gång pepp-tråd för mars-aprilmammor

Hallåj!
    Fick min son 29 mars efter ca ett halvårs stillasittande.. Nu vill jag komma igång igen och känner att det börjar funka med promenader (har dock varit rätt slarvig med knipandet) behöver dock pepp och inspiration för att få till det. Har vuxit ur mammabyxorna men inte i mina egna än (går att knäppa men inge skönt ) och har 5 kg plus sedan innan graviditeten.

Mitt sätt att träna är att jogga, men det funkar ju inte än... Har en utlånad cross-trainer och funderar på att låna tillbaks den. Någon som provat?
    Skulle även vilja komma igång med längre promenader...

• Svar på tråden Kom-i-gång pepp-tråd för mars-aprilmammor
  • Maskrosungen

fick bebbe 8 april och har 7 kg kvar. Försöker komma ut på promenader, slarvar med knipandet har en utlånad motionscykel som jag tänkte låna tillbaka... Men när får man börja träna?6-8 veckor läser jag överallt. Men känns som man vill komma igång. Innan dess är det tydligen bara tillåtet med promenader.

• skånegås

Jag menar ingen högintensiv träning direkt, mer lite komma-igång... bebisgnäll...

• skånegås

30-40 min promenad efter dagislämningen Har inte gått så långt sen i sept... -riktigt skönt att bli lite andfådd

• allie3

jag fick vårat tredje barn den 6 mars. har gått ner alla grav kilon ligger tom under vad jag vägde innan. Men sladder magen finns ju där =) Längtar sjukt mycket efter att få jogga igen. hur länge måste man vänta tror ni?
    Jag tar ju promenader försöker varje dag men men..
    blir mycket kakor och godis för mig Obestämd så det är nått jag måste ta tag i för när jag slutar amma då kommer jag ju öka massor i vikt om jag fortsätter så här.. har köpt knipkulor på apoteket för då blir de att man kniper inte gör jag de annars. brukar göra de på morgon.

2006*2009* 2011
  • skånegås

Hur funkar knipkulorna?

Jag har fått hem crosstrainern 5 min blev det idag. Fick upp pulsen lite det var skönt! Har provat att jogga ut till brevlådan, men bäckenet blev inte så förtjust, men det gav mer inspiration till crosstrainerspringandet. Har tänkt att öka 1-2 min varje dag. Så helammar jag och är konstant hungrig, och äter... Känns som att vågen har börjat gå ner lite denna veckan. Får väl se... någon godsak blir det nog varje dag, men jag äter ju ingen mjölk så det försvårar lite..

• Toscapäron

Aha, en tråd för mig! Fick barn den 8e april och svullar godis och onyttigheter i alldeles för stora omfång. Jag vill verkligen sluta men jag har ett sånt sug... Själv är jag verkligen sugen på att ge mig ut och jogga men jag tror jag borde vänta ett tag till, känner mig inte riktigt hel därnere än och vill inte utmana ödet. Lite promenader får jag till i alla fall, till och från förskolan och så..

Pojke 2008 och BF 24:e mars 2011
  • allie3
    skånegås skrev 2011-05-20 20:55:30 följande:
    Hur funkar knipkulorna?

Jag har fått hem crosstrainern 5 min blev det idag. Fick upp pulsen lite det var skönt! Har provat att jogga ut till brevlådan, men bäckenet blev inte så förtjust, men det gav mer inspiration till crosstrainerspringandet. Har tänkt att öka 1-2 min varje dag. Så helammar jag och är konstant hungrig, och äter... Känns som att vågen har börjat gå ner lite denna veckan. Får väl se... någon godsak blir det nog varje dag, men jag äter ju ingen mjölk så det försvårar lite..
    jo dom funkar.. jag köpte från apoteket det är 3 st olika storlekar. och det fanns med ett träningsprogram  som man skulle göra under 12 veckor.
    sen ska man gå med dom 20 min varje dag men jag använder dom inte varje dag.. Men försöker göra de nån dag i veckan. man märker då skillnad helt klart =)

jag har prov sprungit lite sakta.. inte långt alls! det känndes jätte bra =)
    men jag väntar nog med det ändå.. man vill ju inte att det ska bli nå besvär bara för att man är lite ivrig.
    Men jag ska verkligen försöka ta tag i detta med godis ätandet.
    Vi ska ha klassträff i år så det motiverar ju lite grann =)
    Har köpt en bok som heter sockerbomden som jag läser nu.. Man är ju helt klart sockerberoende Tungan ute
    Har börjat skriva upp vad jag äter varje dag och det hjälper faktiskt. man vill ju att det ska vara bra så man försöker äta rätt och inte allt för mycket onyttigt.. Och så funderar man ju på hur mycket skit lill tjejen får i sig när man ammar och bara äter godis och sånt en hel dag Obestämd 
    Och jag har  mått illa och varit yr och det har väl varit för att man inte ätit ordentligt bara socker hela dagarna.

Så med rätt mat och lite motion så ska man nog snart må bättre. Nu ska jag verkligen försöka..

Hur går det för er andra? Hur mår ni? Vi får hjälpas åt och peppa varandra =)
    Har pratat med min man om detta och vad vi vill lära våra barn. Är det ok att äta godis varje dag?
    Så nu har jag fått med han på detta. Inge godis och läsk förutom på lördag. Men jag ska försöka att inte äta godis alls har insett att jag tycker inte ens det är direkt gott äter bara för att äta.
    2006*2009* 2011
  • Mellanmjölkens land

Precis tråden jag tänkt starta!

Väger 3kg mer än innan grav. men det gör inte så mycket. Låg lite lågt då. Är mer intresserad av att få tillbaka lite muskelmassa.

Jag började träna efter 4v när jag kände att magmusklerna gått ihop. 1h lätt träning i veckan kör jag ännu så länge. Innan dess gjorde jag armhävningar och plankan. Sen tillkommer promenader, både med bebis i sjal och i vagn.

Fick barn 10/4

• skånegås

Igår blev det gräsklippning och idag 8 min crosstrainer. Maten är jag inte så motiverad till att ta tag i riktigt än, men små steg åt rätt håll går det iaf. Äter ju varken mjölk ägg eller soja nu pga gnälliga sonen så det är ju mycket godsaker och onyttigheter som går bort ändå. Godis äter jag knappt men lite chokladbollar ibland. Något gott blir det nog nästan varje dag. Men jag har slutat att köpa kex
    Så länge jag ammar känner jag att motionen är det viktigaste. Fast det är klart godsaker kunde man ju äta mindre av. Men det känns som att det är på g...

Kanske ska ta och skaffa några knipkulor då...

• Mellanmjölkens land

Några förslag på nyttiga snacks (får gärna innehålla en del kalorier eftersom amningen gör av med en del)? Har kommit fram till att det är enklare att plocka bort ett par mellanmål än att minska ner på portionsstorlekarna när jag slutat amma...

Svar på tråden Kom-i-gång pepp-tråd för mars-aprilmammor