Missbrukar han nässpray? En gånv om dagen kan räcka för "beroende", dvs svullnad i näsan som ger snor...
Oavsett om ni använder vanlig förlylningsnässpray eller ej så byt det mot Renässans spray eller koksalt-näsdroppar o skölj näsan helst morgon o kväll.
Har även hört att man kan bli snorigare o retad i slemhinnorna av att snyta för mycket o för ofta...
Allergier i näsan är ju inte så vanligt hos så små o borde inte vara året om, men visst kan det.
Har själv på vuxen ålder opererat näsan efter nästäppa hela livet utan orsak. Berodde tydlugen på trånga näsgångar, dock inget som syntes på flödestest där man mäter hur täppt man är i näsan. I mitt fall brände man bort de där kuddarna man har i näsan o det blev därmed mindre täppa vilket ger mindre snor. Dock är jag ändå ofta täppt. Som äldre kan man ju spola näsan helt med koksaltlösning, o det är nog det effektivaste. Men det är ju svårt på så små. Finns sån nässköljsspruta på apoteket. Kortisonnässpray kan man även ta regelbundet o verkar avsvällande, mycket bättre än förkylningsnässpray. Be om recept på bra sådan isf om nu så små barn får sån medicin? Borde inte vara något problem...
Fixa en remiss till öron-näsa-halsdoktor. Ring direkt dit eller få remiss, finns även privata sådana läkare. Vanliga läkare ger jag inte mycket för när man har svåra problem.
Lycka till!