• Anonym (Hej)

Någon som tagit bort amalgam här?

Funderar på att ta bort mina amalgamfyllningar ur tänderna, men har förstått att det är både dyrt, krångligt och att man mår dåligt av det.

Har någon här gjort det och kan berätta om det. Vad det kostade, hur gick det till och om du mådde bättre efter det.

• Svar på tråden Någon som tagit bort amalgam här?
  • Anonym (Hej)

Någon?

• Pettersson

Jag tog bort 7st amalgamfyllningar å ersatte dom me plastfyllningar de tog 10 minuter/ tand å kostade 6800:- för alla 7 tänder. De gjorde ja för ja fick en släng av MS å morsan sa att amalgam inte e bra om man har MS. Tandläkaren sa att man kan bli dålig av en amalgamsanering men ja märkte ingenting, inte ens pallevärk. De roliga va att innan så sa tandläkaren att de skulle kosta ca. 7000:- att sanera, å då trodde ja att de va 7000:-/tand. Så när de va dax å betala så blev ja väldigt överraskad när han sa nej nej de blir 6800:- för ALLA tänder. ja blev så glad så ja köpte en ny Certina automat klocka åt mej själv. Qvicksilver är ett extremt farligt gift så e du inte rädd för tandläkaren å har en slant över så ta bort skiten så fort som möjligt.

• Anonym (Hej)

Ok, fick du äta vitaminer och antioxidanter innan? Hur mår du nu? Märker du någon skillnad?

• Pettersson

Nej ja åt inga vitaminer å antioxidantet när ja sanerade mej. Tandläkaren sa att om du blir dålig kan du skaffa vitaminer då. Men ja mådde kanon, förr i tiden så använde jetsetfolket qvicksilver som upp piggande medel så de mår man himla bra av att sniffa. Fast de e inte nyttigt.

• Pettersson

Jag sanerade mej för ca. ett år sen å idag mår ja ganska hyfsat trotts MS lite svårt att gå längre sträckor bara man vet ju inte hur man skulle må om man inte hade sanerat sej. Dumt å ta risker när man har möjlighet att ta bort skiten. Varför vill du ta bort qvicksilveret från tänderna? Frågar du tandläkaren så brukar dom avråda från att sanera bort skiten.

• Anonym (Hej)

Jaså, varför avråder de från det???? Jag vill bara ta bort gift från min kropp....räcker med snuset.
    Har psoriasis och deppresioner och läste att endel blir av med sådant....

• Pettersson

De e en kompliserad historia. Kort förklarat: qvicksilver är extremt giftigt å om läkarvetenskapen skulle erkänna de så måste sjukvården sanera gratis å de har dom inte råd me. Så därför så sejer tandläkare att qvicksilver inte e farligt å att man inte ska sanera. Ifall du blir av me dina åkommor de kan ingen svara på men qvicksilver påverkar bland annat nerv systemet som i sin tur påverkar allt i kroppen å har du psoriasis så varför inte ta bort skiten.

• lövet2

Jag bytte i 4 tänder, som satt ganska långt fram. Minns inte vad det kostade, för det var en del år sedan. I efterhand har jag fått ångra mig, för amalgamet höll åtminstone. Plasten krympte lite med åren, så det blev karies runt varje plastfyllning. Alla 4 tänderna har blivit helt förstörda.

• Pettersson

De har hänt himla mycke framsteg på plast fyllningar på sista åren. Dom sejer att de e bättre än porslinsfylningar tom, å otroligt mycke billigare.

• Jaweg
    Hej (hej)

Om du bestämmer dig byta ut amalgamet så är det väldigt viktigt det görs med rätt teknik.
    Om inte finns det risk för allvarliga skador i  nervsystemet .  När det borras i amalgam frigörs kvicksilver i både ångform och småpartiklar. Ångan andas man in direkt och  partiklarna kan komma kastas in i munslemhinna och bli där avgivandes Hg lång tid. 

Tandläkaren ska därför ha en gummiduk som hindrar sidospillet och en ordentlig sug som suger vid borrstället under hela borrproccessen.
    Man bör även en bra tid innan (flera veckor) äta minneraler och vitaminer som tex Selen, magnesium, zink , B vitaminer fr a. B12, B6 och C

Om sanering, risker och åtgärder finns det mkt inf på

www.tf.nu/ 

Lycka till!  /jaweg
Svar på tråden Någon som tagit bort amalgam här?