• Elisie

Ni utan mens och ÄL vad görs åt detta?

Sitter och funderar och hade mer eller mindre släppt detta och accepterat att de inte gör något att jag inte har mens så ofta för att de inte är nå tokigt enl min gyn läkare men så läste jag annorlunda här och funderar nu :

Har du mens sällan och iomed de även ingen äl? och varför?
    Och vad görs åt detta?

Jag har lite för lite östrogen enl läkaren och detta gör att jag inte har mens och äl så ofta och detta gör inget menar han för att jag har ägg så de räcker och han att " dina ägg sover tills de är dax"

Vill inte börja oroa mig över detta igen då jag på längen har oroat mig övet detta och funderat fram och tillbaka. Har äntligen slutat oroa mig så mycket så jag vil inte börja oroa mig igen men jag vill ju få all möjlig hjälp jag kan få oxå!.

Sen är de någon som vet vad divine plus är och hur de används och vad den gör?

Hoppas någon har svar på mina frågor?

• Svar på tråden Ni utan mens och ÄL vad görs åt detta?
  • Hjärtefröjd

Om du inte har ÄL borde du få Pergotime. Funkar inte det brukar kan man gå över till hormonsprutor, tex Puregon, Gonal-F eller Menopur.

• Elisie

Jo allt det vet jag har tidigare ätit både provera, pergotime och tagit puregon sprutor.. Allt detta gjord ejag och mitt ex. Nu vill jag ha mens och förhoppningsvis äl ändå.

Någon som vet något hur man går till väga!?

• JM76

Jag har samma problem som du och har sedan tonåren fått äta p-piller för att ha en reglbunden cykel och för att få tillskott av hormoner (behövs för hela kroppen, inte bara för att kunna bli gravid). När det blev dags att skaffa barn fick jag först genomgå en utredning för att försäkra sig om att det fanns ägg (och det fanns det) och sedan fick jag ta hormonsprutor för att äggen skulle mogna. För snart två år sedan fick jag mitt första barn. Nu ska vi försöka oss på nummer två och min gyn tycker att vi ska börja mer pergo (tabletter) och se om det händer något. Om inte blir det sprutor igen.

Efter att jag fick mitt första barn började jag inte med p-piller (eftersom jag inte tyckte att det gjorde något om jag skulle råka bli gravid igen - liten risk dock), så då åt jag Divina Plus som hormonbehandling istället för p-piller.

• JM76
    Elisie skrev 2011-05-11 20:36:03 följande:

Jo allt det vet jag har tidigare ätit både provera, pergotime och tagit puregon sprutor.. Allt detta gjord ejag och mitt ex. Nu vill jag ha mens och förhoppningsvis äl ändå.

Någon som vet något hur man går till väga!?

Jag förstår inte riktigt vad du frågar efter eftersom du verkar ha koll på hur en behandling går till.
  • Elisie

De jag frågar efter är hur andra har det och kan tänkas fått för hjälpmedel för att få mens iaf. Jag har läst en massa om dett aoch fått olika svar från människor som blivit behandlade helt olikt mig så de är det jag frågar om. Divina plus gör alltså så att man får mend iaf? hur ofta tar man det och är det något man får på recept? antar det?

Tack för ditt svar!

• JM76

Ja, man får det på recept. Man tar det varje dag och det är olika typer av tabletter beroende på var i cykeln man är. Det är ingen "rktig" mens. Alltså ingen ägglossning. Det är ungefär som p-piller, fast inget preventivmedel. Liten risk att man blir gravid, men ingen garanti.

• Elisie

Ah ok.. ska till gyn igen i juli så ska ta och fråga då.

Du skriver att de finns liten risk att bli gravid? fast ingen garanti, kan chansen öka att bli gravid?

• Isola33

Måste man vänta ett helt år på att få någon sorts hjälp på traven? De säger ju att om man har slutat med p-piller så kan det ta flera månader, får man bara stå ut med det då och vänta?

Svar på tråden Ni utan mens och ÄL vad görs åt detta?