Inlägg från: sockerbecca |Visa alla inlägg
  • sockerbecca

Vad kan ni om myter?

Har hört så många gånger att det är en myt att choklad ger mer akne. Men om man själv får akne 100% av gångerna man äter det? Så tror inte på det faktiskt, vad nu än "forskningen" säger där :)

• sockerbecca
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-10 20:13:17 följande:
    Hur har du kompenserat för konfirmeringsbias? Hur har du uteslutit en korrelation mellan X och choklad (där X kan vara orsaken till akne)? Hur stort statistiskt underlag har du?

Alla dessa är frågor (och många till) som måste besvaras innan man kan dra några slutsatser av det du beskriver, det är därför man gör studier. Du kan helt enkelt inte avfärda myten på dina personliga upplevelser eftersom dina personliga upplevelser har problem som studier inte har.

Jag säger inte att du har fel, bara att du drar för långtgående slutsatser av dina upplevelser. Jag är som sagt inte mer än ytligt insatt i frågan om akne och choklad så jag kan inte uttala mig om den saken.
    ikelipiken skrev 2011-05-10 20:06:01 följande:
    Jag blir aldrig trött när jag äter kalkon, så därför stämmer inte den myten för mig.
    Den myten stämmer såvitt vi kan avgöra inte för någon, inte ens för de som upplever att de blir trötta när de äter kalkon.I vilken studie har man gjort det?
    Jag vet att ett enstaka fall inte bevisar något, men man blir lite irriterad när man upplever något så oerhört tydligt. Jag kan gå med på att choklad inte nödvändigtvis orsakar akne i alla fall. Men jag tycker det är väldigt konstigt när folk påstår att det inte har något samband med akne ALLS. Visst är vi bara enstaka personer, visst är det vad vi upplever utan att ha suttit i ett laboratorium och uteslutit andra faktorer. Men likväl så har ju jag och flera andra så otroligt tydliga kopplingar, det är så tydligt och det är för oss ingen tvekan om att chokladen orsakar akne. Jag får inte finnar så snabbt, garanterat och besvärande av någonting jag kan stoppa i mig utom choklad.

Förstår inte varför det sägs "choklad ger inte akne" istället för "choklad ger inte alla akne"? Vore ju en liten skillnad för de som inte upplever detta, men som inte får oss att undra om det är oss eller resten av världen det är fel på när det så uppenbart är så åtminstone för oss :P
  • sockerbecca
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-10 21:01:47 följande:
    Är du med på att samma sak gäller för barn och socker? Att håren växer snabbare/grövre efter rakning? Att det blir mer slem om man dricker mjölk när man är sjuk?

Folk upplever också detta, likväl så har alla visats vara felaktiga. Det är ingen som försöker nedvärdera era upplevelser eller säga att ni är fel men man måste också kunna påpeka problemen med enskilda upplevelser utan att det ses som en personangrepp (nej, jag säger inte att någon här har tagit det så).

Om man inte har uteslutit andra faktorer så har man en ganska svag grund att stå på, helt enkelt eftersom vi vet att vi hela tiden lurar oss själva när det kommer till saker som denna.
    sockerbecca skrev 2011-05-10 20:54:12 följande:
    Förstår inte varför det sägs "choklad ger inte akne" istället för "choklad ger inte alla akne"? Vore ju en liten skillnad för de som inte upplever detta, men som inte får oss att undra om det är oss eller resten av världen det är fel på när det så uppenbart är så åtminstone för oss :P
    Jag vet inte, jag är som sagt inte insatt i den specifika frågan.
    Absolut, nu brukar jag vara mer vetenskaplig/objektiv i mina resonemang men just denna fråga stör mig så personligen :) visste att rätt svar var "choklad ger inte finnar" men svarade ändå som jag själv tycker ^^

Jag antar att det är lika korrekt att säga "det finns inget samband" som att säga "för just mig finns det ett samband", det finns ju ingen motsägelse i de två påståendena.
Svar på tråden Vad kan ni om myter?