Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad kan ni om myter?

Svaret på fråga tre är fel.

To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MiScHoOo skrev 2011-05-10 00:13:19 följande:
    Jag skickade fakta till din mail.
    Jag har svarat och vidhåller som sagt min tidigare position att svaret är fel.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Nu har vi utrett frågan via pm och om det är ok för TS så kommer jag skriva en förklaring till varför jag anser att svaret är fel imorgon (eller när det passar för TS).

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lenora skrev 2011-05-10 17:20:16 följande:
    www.snopes.com/food/ingredient/turkey.asp
    Se där, det var precis det jag skulle ta upp. Men den länken förklarar bättre än vad kan göra tror jag.
    sockerbecca skrev 2011-05-10 17:20:38 följande:
    Har hört så många gånger att det är en myt att choklad ger mer akne. Men om man själv får akne 100% av gångerna man äter det? Så tror inte på det faktiskt, vad nu än "forskningen" säger där :)
    Enskilda upplevelser har stora problem, det kan exempelvis vara så att man är övertygad om att man får akne när man äter choklad och då är man förstås mer uppmärksam på eventuell akne som kommer. Det är bara ett problem med enskilda upplevelser.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ikelipiken skrev 2011-05-10 19:43:33 följande:
    Jag får iprincip aldrig en finne eller plita på min hud, men om jag äter choklad kan jag räkna med att det dyker upp både en och fyra. Det slår aldrig fel.
    Efter några dagar försvinner de men tar jag en chokladbit några månader senare kommer de tillbaka.
    Håller jag mig borta från choklad så får jag heller ingen acne. 
    Som sagt, det är upplevelser och upplevelser är opålitliga. Det enda rimliga sättet man kan studera ett sådant här förhållande är med studier med högt deltagarantal. Nu är jag inte alls insatt i frågan så det är möjligt att det finns studier som visar på sambandet och att choklad leder till acne (det verkar inte så men jag har inte gjort någon djupgående sökning).

Men man ska i allmänhet vara försiktig med att lita på sina upplevelser i ett fall som detta, det är som föräldrar som anser att barn blir hyperaktiva av socker trots att det säger emot de studier som är gjorts.

Även när de presenteras med dessa studier säger en stor andel föräldrar "men mina barn blir hyperaktiva!".
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ikelipiken skrev 2011-05-10 20:06:01 följande:
    Visst är det så, men det är ändå min verklighet så för mig är det ingen myt att man får acne av choklad. 
    Hur har du kompenserat för konfirmeringsbias? Hur har du uteslutit en korrelation mellan X och choklad (där X kan vara orsaken till akne)? Hur stort statistiskt underlag har du?

Alla dessa är frågor (och många till) som måste besvaras innan man kan dra några slutsatser av det du beskriver, det är därför man gör studier. Du kan helt enkelt inte avfärda myten på dina personliga upplevelser eftersom dina personliga upplevelser har problem som studier inte har.

Jag säger inte att du har fel, bara att du drar för långtgående slutsatser av dina upplevelser. Jag är som sagt inte mer än ytligt insatt i frågan om akne och choklad så jag kan inte uttala mig om den saken.
    Jag blir aldrig trött när jag äter kalkon, så därför stämmer inte den myten för mig.
    Den myten stämmer såvitt vi kan avgöra inte för någon, inte ens för de som upplever att de blir trötta när de äter kalkon.
    Jämför man dessutom en större grupp barn som får en väldigt kolhydratrik kost (främst snabba) och barn som äter mer långsamma kolhydrater så ser man ett tydligt mönster. Det är också personliga upplevelser, men inte overkliga eller mindra sannolika.
    I vilken studie har man gjort det?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    sockerbecca skrev 2011-05-10 20:54:12 följande:
    Jag vet att ett enstaka fall inte bevisar något, men man blir lite irriterad när man upplever något så oerhört tydligt. Jag kan gå med på att choklad inte nödvändigtvis orsakar akne i alla fall. Men jag tycker det är väldigt konstigt när folk påstår att det inte har något samband med akne ALLS. Visst är vi bara enstaka personer, visst är det vad vi upplever utan att ha suttit i ett laboratorium och uteslutit andra faktorer. Men likväl så har ju jag och flera andra så otroligt tydliga kopplingar, det är så tydligt och det är för oss ingen tvekan om att chokladen orsakar akne. Jag får inte finnar så snabbt, garanterat och besvärande av någonting jag kan stoppa i mig utom choklad.
    Är du med på att samma sak gäller för barn och socker? Att håren växer snabbare/grövre efter rakning? Att det blir mer slem om man dricker mjölk när man är sjuk?

Folk upplever också detta, likväl så har alla visats vara felaktiga. Det är ingen som försöker nedvärdera era upplevelser eller säga att ni är fel men man måste också kunna påpeka problemen med enskilda upplevelser utan att det ses som en personangrepp (nej, jag säger inte att någon här har tagit det så).

Om man inte har uteslutit andra faktorer så har man en ganska svag grund att stå på, helt enkelt eftersom vi vet att vi hela tiden lurar oss själva när det kommer till saker som denna.
    sockerbecca skrev 2011-05-10 20:54:12 följande:
    Förstår inte varför det sägs "choklad ger inte akne" istället för "choklad ger inte alla akne"? Vore ju en liten skillnad för de som inte upplever detta, men som inte får oss att undra om det är oss eller resten av världen det är fel på när det så uppenbart är så åtminstone för oss :P
    Jag vet inte, jag är som sagt inte insatt i den specifika frågan.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Förkylningar kan sprida genom att kyssas men då handlar det förmodligen mer om droppsmittan som överförs på annat sätt än genom själva kyssen (genom handkontakt exempelvis). Se här och här för mer information.

Svar på tråden Vad kan ni om myter?