ikelipiken skrev 2011-05-10 20:06:01 följande:
Visst är det så, men det är ändå min verklighet så för mig är det ingen myt att man får acne av choklad. 
Hur har du kompenserat för konfirmeringsbias? Hur har du uteslutit en korrelation mellan X och choklad (där X kan vara orsaken till akne)? Hur stort statistiskt underlag har du?
Alla dessa är frågor (och många till) som måste besvaras innan man kan dra några slutsatser av det du beskriver, det är därför man gör studier. Du kan helt enkelt inte avfärda myten på dina personliga upplevelser eftersom dina personliga upplevelser har problem som studier inte har.
Jag säger inte att du har fel, bara att du drar för långtgående slutsatser av dina upplevelser. Jag är som sagt inte mer än ytligt insatt i frågan om akne och choklad så jag kan inte uttala mig om den saken.
Jag blir aldrig trött när jag äter kalkon, så därför stämmer inte den myten för mig.
Den myten stämmer såvitt vi kan avgöra inte för någon, inte ens för de som upplever att de blir trötta när de äter kalkon.
Jämför man dessutom en större grupp barn som får en väldigt kolhydratrik kost (främst snabba) och barn som äter mer långsamma kolhydrater så ser man ett tydligt mönster. Det är också personliga upplevelser, men inte overkliga eller mindra sannolika.
I vilken studie har man gjort det?