• MiScHoOo

Vad kan ni om myter?

För skoj skull vad kan ni om olika myter utan att fuska Solig

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad kan ni om myter?
  • Lenora

Fick lära mig något nytt där, jag trodde att naglar och hår växte efter döden men har nu fått reda på varför det ser ut så.

• sockerbecca

Har hört så många gånger att det är en myt att choklad ger mer akne. Men om man själv får akne 100% av gångerna man äter det? Så tror inte på det faktiskt, vad nu än "forskningen" säger där :)

• MiScHoOo
    Lenora skrev 2011-05-10 17:18:55 följande:
    Fick lära mig något nytt där, jag trodde att naglar och hår växte efter döden men har nu fått reda på varför det ser ut
    hade jag inte letat efter fakta själv, hade jag trott som dig eftersom många har sagt det
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lenora skrev 2011-05-10 17:20:16 följande:
    www.snopes.com/food/ingredient/turkey.asp
    Se där, det var precis det jag skulle ta upp. Men den länken förklarar bättre än vad kan göra tror jag.
    sockerbecca skrev 2011-05-10 17:20:38 följande:
    Har hört så många gånger att det är en myt att choklad ger mer akne. Men om man själv får akne 100% av gångerna man äter det? Så tror inte på det faktiskt, vad nu än "forskningen" säger där :)
    Enskilda upplevelser har stora problem, det kan exempelvis vara så att man är övertygad om att man får akne när man äter choklad och då är man förstås mer uppmärksam på eventuell akne som kommer. Det är bara ett problem med enskilda upplevelser.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • ikelipiken
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-10 19:02:29 följande:
    Se där, det var precis det jag skulle ta upp. Men den länken förklarar bättre än vad kan göra tror jag.
    sockerbecca skrev 2011-05-10 17:20:38 följande:
    Enskilda upplevelser har stora problem, det kan exempelvis vara så att man är övertygad om att man får akne när man äter choklad och då är man förstås mer uppmärksam på eventuell akne som kommer. Det är bara ett problem med enskilda upplevelser.
    Jag får iprincip aldrig en finne eller plita på min hud, men om jag äter choklad kan jag räkna med att det dyker upp både en och fyra. Det slår aldrig fel.
    Efter några dagar försvinner de men tar jag en chokladbit några månader senare kommer de tillbaka.
    Håller jag mig borta från choklad så får jag heller ingen acne. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ikelipiken skrev 2011-05-10 19:43:33 följande:
    Jag får iprincip aldrig en finne eller plita på min hud, men om jag äter choklad kan jag räkna med att det dyker upp både en och fyra. Det slår aldrig fel.
    Efter några dagar försvinner de men tar jag en chokladbit några månader senare kommer de tillbaka.
    Håller jag mig borta från choklad så får jag heller ingen acne. 
    Som sagt, det är upplevelser och upplevelser är opålitliga. Det enda rimliga sättet man kan studera ett sådant här förhållande är med studier med högt deltagarantal. Nu är jag inte alls insatt i frågan så det är möjligt att det finns studier som visar på sambandet och att choklad leder till acne (det verkar inte så men jag har inte gjort någon djupgående sökning).

Men man ska i allmänhet vara försiktig med att lita på sina upplevelser i ett fall som detta, det är som föräldrar som anser att barn blir hyperaktiva av socker trots att det säger emot de studier som är gjorts.

Även när de presenteras med dessa studier säger en stor andel föräldrar "men mina barn blir hyperaktiva!".
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • ikelipiken
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-10 19:55:42 följande:
    Som sagt, det är upplevelser och upplevelser är opålitliga. Det enda rimliga sättet man kan studera ett sådant här förhållande är med studier med högt deltagarantal. Nu är jag inte alls insatt i frågan så det är möjligt att det finns studier som visar på sambandet och att choklad leder till acne (det verkar inte så men jag har inte gjort någon djupgående sökning).

Men man ska i allmänhet vara försiktig med att lita på sina upplevelser i ett fall som detta, det är som föräldrar som anser att barn blir hyperaktiva av socker trots att det säger emot de studier som är gjorts.

Även när de presenteras med dessa studier säger en stor andel föräldrar "men mina barn blir hyperaktiva!".
    Visst är det så, men det är ändå min verklighet så för mig är det ingen myt att man får acne av choklad. 
    Jag blir aldrig trött när jag äter kalkon, så därför stämmer inte den myten för mig.
    Att väldigt många inte får acne av choklad gör inte att mitt problem är påhittat.
    Jämför man dessutom en större grupp barn som får en väldigt kolhydratrik kost (främst snabba) och barn som äter mer långsamma kolhydrater så ser man ett tydligt mönster. Det är också personliga upplevelser, men inte overkliga eller mindra sannolika.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ikelipiken skrev 2011-05-10 20:06:01 följande:
    Visst är det så, men det är ändå min verklighet så för mig är det ingen myt att man får acne av choklad. 
    Hur har du kompenserat för konfirmeringsbias? Hur har du uteslutit en korrelation mellan X och choklad (där X kan vara orsaken till akne)? Hur stort statistiskt underlag har du?

Alla dessa är frågor (och många till) som måste besvaras innan man kan dra några slutsatser av det du beskriver, det är därför man gör studier. Du kan helt enkelt inte avfärda myten på dina personliga upplevelser eftersom dina personliga upplevelser har problem som studier inte har.

Jag säger inte att du har fel, bara att du drar för långtgående slutsatser av dina upplevelser. Jag är som sagt inte mer än ytligt insatt i frågan om akne och choklad så jag kan inte uttala mig om den saken.
    Jag blir aldrig trött när jag äter kalkon, så därför stämmer inte den myten för mig.
    Den myten stämmer såvitt vi kan avgöra inte för någon, inte ens för de som upplever att de blir trötta när de äter kalkon.
    Jämför man dessutom en större grupp barn som får en väldigt kolhydratrik kost (främst snabba) och barn som äter mer långsamma kolhydrater så ser man ett tydligt mönster. Det är också personliga upplevelser, men inte overkliga eller mindra sannolika.
    I vilken studie har man gjort det?
Svar på tråden Vad kan ni om myter?