Inlägg från: banansmoothie |Visa alla inlägg
  • banansmoothie

När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?

Jag blir så illa berörd när jag hör folk prata om LCHF och hur bra det är, och framförallt när de överför sin felaktiga tro till sina barn!

Mättat fett ÄR farligt. Det är lika farligt som transfetter, som jag nog tror de flesta anser farliga. Om ni vill veta varför så måste jag gå in på biokemi men vill nån absolut så kan jag väl göra det också...

I vilket fall, så ska vår kost bestå av ca 30% fett, ca 10-15% protein och ca 65-70% kolhydrater. Av fettet, ska hellst inte mer än 10% vara mättat fett (eller transfett) och 10% ska hellst vara fleromättat fett.

Nej man ska inte vara fettskrämd. Fett är en viktig del av vår kost och måste inkluderas. Men att exkludera kolhydrater, viket är vår främsta energikälla, och byta ut mot fett, och när det gäller LCHF så är det oftast mättat fett det handlar om (grädde, smör, ägg, ost, fett från kött osv). Det man egentligen borde förtära i större mängder är i så fall, nötter, frön, feta grönsaker som oliver och avocado. Inte en massa mjölkprodukter!

Problemet som folk har med kohlydrater är att de äter fel kolhydrater. Raffinerad mat som vitt mjöl, vitt ris osv ger mig också magont! Samt visa svårnedbrytbara sockerarter som t.ex. oligosackarider (som finns i bönor). Att äta stora mängder av glukos är inte heller speciellt nyttigt men uteslut sockret då! Och ja, många människor är också känsliga för vete, så låt bli vetet.

Ge min en normal människa utan allergier som äter råg, korn, havre, råris, sötpotatis, pumpa, majs (och nu menar jag inte cornflakes med en massa tillsatt socker) osv som får problem på grund av dessa kolhydrater? Det är ju inte kolhydraternas fel att man mår dåligt, utan matvalet i allmänhet.

Hjärnan behöver glukos! Och detta ketos som folk vill uppnå. Vet ni ens vad det innebär? Det innebär att kemikalier bildas i kroppen, till exempel aceton (som finns i nagellackbortagningsmedel). Låter jättehälsosamt, eller hur?

Klart man mår skit när man proppar i sig kanelbullar, pasta, nudlar och annan mjölmat, samt en massa sockrat mat och godis. Men det betyder inte att man kan äta som en inuit, vi är inte anpassade för sån kost!

Snälla, jag vill inte se problemen som detta kommer leda till senare i era liv. Jag vill att ni ska äta bra och må bra!

• Svar på tråden När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?
  • banansmoothie
    Studentpappa skrev 2011-05-10 08:11:21 följande:
    Något jag glömde och skriva är ju att Ts antagligen trollar..
    Eh, varför skulle jag trolla? Jag läser food science samt använder min logik.
  • banansmoothie
    jeng skrev 2011-05-10 09:31:08 följande:
    Skulle precis fråga detsamma!
    Det är ju där det går fel, att man tror att kolhydrater i form av mjöl på nåt vis är mycket bättre än kolhydrater i form av rent socker - trots att det finns mängder av studier som visar att det tas upp i princip lika snabbt av kroppen och påverkar kroppen på precis samma vis!

Visst är fullkornsprodukter lite bättre, men knappast så mycket bättre om man vill ge sken av. Det är NYTTIGARE, för man har inte skalat bort allt det nyttiga och behållt det onyttiga som med vitt mjöl. Men samma samma så påverkar det fortfarande kroppen på samma vis, om än i lite långsammare takt.

Jag som har IBS och läser väldigt mycket om det kan ju också bara konstatera att IBS och magkatarr är två väldigt vanliga sjukdomar nu för tiden! Och att det är relaterat till kolhydrater och framförallt fibrer och fullkorn, talar ju också sitt tydliga språk att våra kroppar inte bra är gjorda för att byta det vita mjölet mot ett fullkornsmjöl och sen fortsätta leva som vanligt!

Vist blir det stor skillnad om man plockar bort det raffinerade sockret i sin kost, många av oss äter alldeles för mycket av det! Men att inbilla sig att man har varit duktig för att man tar bort sockret och istället äter lite mer pasta till maten, är ju inget vidare!

Oavsett om TS är Troll eller inte så tycker jag det är viktigt att diskutera ämnet. Den här tråden lockar ju inte bara oss som vill säga emot TS, den lockar ju även de som håller med TS! Jag ser det som ett bra tillfälle att faktiskt försöka banka lite vett i folk som Livsmedelsverket har lyckats hjärntvätta!

Thomas66 har berikat (inte) våra lågkolhydrattrådar sista tiden med att komma in och påpeka att man måste ligga på ett energiunderskott för att gå ner i vikt. Dvs man måste äta mindre energi än man gör av med. Så långt håller jag med honom. Den han verkar tro är att vi som äter lågkolhydratkost inbillar oss att bara vi äter fett så kan vi äta hur mycket vi vill, och skita i energiekvationen. Så är det ju inte riktigt. Däremot så är det så att fett och protein ökar mättnadskänslorna, medan kolhydrater är till för att DÄMPA mättnadskänslorna. Äter man "fritt" av fett och protein ihop med en lägre andel kolhydrater, så hamnar man alltså oftast ganska så automatiskt på en lägre enerignivå - dvs ekvationen uppfylls ändå!

Än viktigare är det att läsa på om hur kaloribegreppet fungerar, om man nu ska använda det som argument!! Att det är ett förlegat begrepp är välkänt fakta idag! Man tar fram kalorier genom att elda upp nånting och se hur mycket energi man kan få ut från elden. Gör vi så i kroppen? Knappast.... Man har dessutom på Livsmedelsverket konstaterat att vad gäller fibrer så fungerar det så fel att man har gjort om näringsdeklarationerna vad gäller detta. Även fast ett vedträ kan brinna så bra, oh ge så mycket energi så länge, så kan vår kropp inte ta upp energin. Därför är nu fibrer borttaget ur den totala andelen kolhydrater på produkter med svensk märkning, och redovisas separat. Som kolhydrater redovisas nu nettokolhydrater, dvs de kolhydrater som kroppen kan ta upp.

Det man har missat på livsmedelsverket, men som det kommer mer och mer forskning på, är att samma sak gäller för alla andra livsmedel. Vi tar inte upp 100 kcal från fett på samma vis som vi tar upp 100 kcal från kolhydrater, så är det bara! Detta innebär att om vi enligt gamla ekvationer har en basalförbränning på kanske 1800 kcal per dag, så kanske vi måste äta 1800 kcal på en Livsmedelsverksbaserad kost, medan vi på en lågkolhydratbaserad kost kan ligga högre än så utan att vi går upp i vikt. Detsamma gäller för att gå ner i vikt - äter vi kolhydrater måste vi dra åt kaloriintaget rejält, medan om vi baserar kosten främst på fett och protein så behöver vi inte vara lika snåla!

Det är ingen bantningskur, mirakelkur, genväg och allt vad det nu brukar kallas, att äta lågkolhydratkost. Det är en livsstil, en hälsosam kostomläggning! Många väljer lågkolhydratkost för att dom har direkta hälsoproblem som beror på ett högt intag av kolhydrater, och ofta främst då vissa typer av kolhydrater. Andra märker rent allmänt att trots att de inte tyckte de mådde dåligt förut, så mår de mycket bättre på en lågkolhydratkost! Och sen har vi de som behöver gå ner i vikt, och som har följt livsmedelsverkets kostråd år ut och år in, med resultatet att de bara har gått upp ännu mer! Nånting är ju fel där, och när man läser på så är det inte så svårt att förstå varför. Självklart är det svårt att hålla en diet där man främjer sin hunger, och undviker det som mättar. Återgår vi till kaloriekvationen så ser vi ännu tydligare att man måste strama åt och äta mindre mat om man äter enligt Livsmedelsverket, vilket i sin tur leder till att man inte har lika goda marginaler i sin diet!

Som sagt, starta gärna såna här trådar, och diskutera gärna. Tycker du inte som jag (och många andra) så förklara VARFÖR! Kom inte bara med dumma påståenden bara för att du tror eller tycker att det är äckligt att dricka grädde. Jag kan säga som så att det är VÄLDIGT få som äter LCHF som dricker grädde och äter så som många verkar tro! Om man läser på lite om näringslära så ser man att et är ganska små mängder fett som ska ätas per dag och att många av oss troligtvis redan ligger nånstans i närheten av det!!! Värt att fundera på!!

Även jag har en sjukdom som är kostrelaterad. Men det är ju inte speciellt konstigt när vi proppar i oss all denna SKIT som vi gör (jag pluggar som sagt food science så jag vet mycket väl vilket rent skit proppas i all mat, det är mitt jobb att veta det). Och alla dessa onödiga tillsattser, raffinerade kolhydrater osv SKAPAR problemen.

Jag tycker inte att "SAD" -dieten är bra alls. Jag tror snarare mer på något liknande den paliolitiska dieten, som består av mört kött i kanske 10-20%, ca 70% grönsaker (då man undviker de mest föräldlade grönsakerna t.ex. potatis) och resten nötter och annat naturligt fett.

Lågkolhydratkost låter mycket bättre än LCHF. Jag testade det faktiskt själv en gång, och det var det värsta jag nånsin gjort. Det var FÖR mycket fett. Något liknande paleo är kändes mycket bättre.

Livsmedelsindustrin är korrupt som fan. Handlar bara om att tjäna pengar. Men lösningen är inte att äta en massa mejeriprodukter. Ärligt, jag tror jag skulle ta LCHF mycket mer på alvar om det inte var basserad på mjölk.
  • banansmoothie
    yena89 skrev 2011-05-10 11:33:26 följande:
    INTE EN ENDA!!! studie har lyckats visa att mättad fett är farligt. tyvärr. Den myten kom tillsammans med Ancel Keys och allt fler börtjade tro på hans teorier och fritt tolkade sina resultat så det skulle stämma överens med deras "tro".

Grejen är att många helt enkelt inte klarar av att äta "normalt" då vi som äter LCHF har metabola syndrom och hormonelaa rubbningar. Vi måste ligga på ett alldedles för lågt kcalintag för att gå ner/inte gå upp med tallriksmodellen.

Tro mig, hade jag klarat att äta GI med potatis och NATURLIGA kolhydrater hade jag gjort det.

Ska jag behöva vara tjock eller gå runt och svälta mig bara för att äta som en ANNAN säger jag ska äta?

Jag tror absolut inte (som många franatiker på framförallt kostdoktorn) att kolhydrater är dåliga. Jag tror det handlar precis som du säger att äta rätt kolhydrater, dvs naturliga och obehandlade. Jag vet att anledningen att många är tjocka är för dse konsumerar för mkt "dåliga" kolhydrater som vitt mjöl mm och kombinerar detta med fett, tex McDonalds och Pizza.

Men jag kantyvärr inte äta kolhydrater. Dels mår jag otroligt dålig i magen av dessa samt att jag går upp i vikt om jag inte ligger på 1500 kcal om dagne. vill jag gå ner får jag äta ännu mindre och träna. Det har inget med dålig sjölvdisciplin och göra längre.

MEN, vad många LCHFarer glömmer är att det inte finns några studier som visar att LCHF är ofarligt. Oavsett hur bra man mår, det är ännu inte bevisat. DÄREMOT finns det massvis med studier på lågkolhydratskost som ger bättre effekt än en lågkolhydratskost. Och då snackar vi GI typ.

Så inse ni som klaga, vi som äter LCHF gör det itne för vi tror kolhydrater är dåliga, utan för dom är dåliga för VÅRA kroppar. Vi som äter så KAN INTE äta kolhydrater. Annars hade vi gjort det.
    Vet du varför för mycket mättat fett är farligt? Och då menar jag i ratio med fleromättat. Därför att de mättade fettkedjorna packars så kompakt i cellerna att cellerna förlorar sin röresleförmåga.

Som sagt. Jag kan heller inte äta bröd och annan mjölmat och må bra. Men äter jag havre, eller quinoa, eller pumpa ect så mår jag hur bra som hellst. Tyvärr så tänker ju de flesta att klhydrater = bröd, pasta osv.
  • banansmoothie
    Mandel skrev 2011-05-10 11:59:22 följande:
    Hur är den baserad på mjölk?

Majonäs, kokosfett, olivolja, bea-sås m.m. är inte speciellt mycket mjölk i mig veterligen.
    Kött och grönsaker är inte mycket mjölk i heller och det samma gäller för ägg och nötter m.m.

Tror fortfarande att du behöver läsa på lite om LCHF innan du dissar det helt.
    När jag testade LCHF så kollade jag in recepten. Det var bröd baserad på ost, grädde i allt osv.
  • banansmoothie

Nej jag pluggar inte i U-A jag pluggar utomlands.

Men okej. Ni säger att jag inte är insatt. Jag ska testa! Hell yes. Hur länge måste jag testa för att veta om det funkar. Två veckor? En månad?

Ni som är LCHF-anhängare kan ju berätta för mig hur jag ska göra. Vad ska jag äta? Ge mig lite tips tack!

• banansmoothie
    jeng skrev 2011-05-11 11:44:56 följande:
    För att märka att det funkar med vadå?
    Det vi pratar om här är ju inte huruvida LCHF "funkar" på ena eller andra sättet, utan huruvida det är SKADLIGT! Än så länge finns studier där man kunnat dra slutsatsen att det inte finns några som helst bevis för att det skulle vara farligt. Men det är ju inte jättelätt att bevisa att det är helt ofarligt!

Om du breddar ditt begrepp till att handla om lågkolhydratkost - ett medicinskt begrepp som det alltså finns många studier på (man studerar inte i så hög utsträckning bokstavsförkortningar som alla innefattar samma sak) så kan du hitta många studier som visar att det är BRA, inte bara ofarligt! Man har fått börja använda lågkolhydratkost som behandling för till exempel diabetes och övervikt. Att lågkolhydratkost gäller för IBS är ett sedan länge välkänt faktum...

Vill du på riktigt veta hur du ska äta inom lågkolhydratkost så kan du läsa i ett infoblad som jag har skrivit ihop. Jag reserverar mig dock för att det inte är slutgiltigt, utan ligger just nu ute för korrläsning. qrz.nu/gokart/kolhydratjakten%20infoblad_low.... 
    Där kan du få tips om varför man bör äta lågkolhydratkost, och ungefär hur man äter i de olika "bokstavskombinationerna" LCHF, GI och Atkins.
  • banansmoothie
    Parniara skrev 2011-05-11 13:33:10 följande:
    Tja ät det du brukar med ersätt spanmål med grönsaker och lightprodukter med fullfeta. Svårare än så behöver det inte vara. Välj hellre bär och färgrika grönsaker än frukt.
    Haha... gröt? grytor med bönor och quinoa och tomat. Soppor (hellst pumpa dårå). Hur byter jag ut det? Och jag äter som sagt inte några lightprodukter, alls. Så det är inget svårt.
  • banansmoothie

Nej fan, LCHF var inget för mig. Men havregrynsgröt med blåbär och keso var desto bättre!

• banansmoothie
    humma skrev 2011-06-06 23:45:02 följande:

Tycker det är toppen att var och en hittar sitt sätt att få kontroll på sin vikt. Jag mår inte bra av LCHF men andra gör det och det är väl bra!

Har inga större problem med vikten heller, har dock alltid kategoriskt avstått mager ost, magert bla-bla-bla och använt mig av vanlig ost, grädde och röd eller grön mjölk. Äter det mesta men med måtta och har alltid mycket grönsaker till måltiderna.

Det som i vår bekantskapskrets och jobbkrets uppfattas som något påfrestande är att vad man än valt för meny till middagen så blir man mer eller mindre uppläxad av vad man valt för fel produkter. Detta är inget unikt för någon form av kost-val utan generellt. Viktväktarmedlemmar meddelar exakt hur många poäng det är i pepparkakan jag precis stoppar i munnen, LCHF:aren talar om hur onödigt det är för kroppen med en skiva bröd, vegetarianen deklarerar hur klart samband man hittat mellan tarmcancer och rött kött och GI-fantasten fnyser åt riskakan jag ger till dottern.

Det känns sådär, faktiskt. Även om jag till viss del ironiserar nu..!

Men jag kanske är ensam om att uppleva detta??! Nåväl, det har inget med val av kost i sig utan mer att jag tycker det är lite trist att man egentligen skulle kunna plocka till sig av det som fungerar med ens val av kost och strunta i det andra. Utan lektioner.

Det gäller dock att komma till en sån som mig som inte insisterar på att man måste ta av allt, som min svärmor som kräver en förklaring till varför hennes potatisgratäng inte duger..! Då behövs kanske en förklaring!

GILLA! Tycker du har helt rätt.
Svar på tråden När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?