jeng skrev 2011-05-10 09:31:08 följande:
Skulle precis fråga detsamma!
Det är ju där det går fel, att man tror att kolhydrater i form av mjöl på nåt vis är mycket bättre än kolhydrater i form av rent socker - trots att det finns mängder av studier som visar att det tas upp i princip lika snabbt av kroppen och påverkar kroppen på precis samma vis!
Visst är fullkornsprodukter lite bättre, men knappast så mycket bättre om man vill ge sken av. Det är NYTTIGARE, för man har inte skalat bort allt det nyttiga och behållt det onyttiga som med vitt mjöl. Men samma samma så påverkar det fortfarande kroppen på samma vis, om än i lite långsammare takt.
Jag som har IBS och läser väldigt mycket om det kan ju också bara konstatera att IBS och magkatarr är två väldigt vanliga sjukdomar nu för tiden! Och att det är relaterat till kolhydrater och framförallt fibrer och fullkorn, talar ju också sitt tydliga språk att våra kroppar inte bra är gjorda för att byta det vita mjölet mot ett fullkornsmjöl och sen fortsätta leva som vanligt!
Vist blir det stor skillnad om man plockar bort det raffinerade sockret i sin kost, många av oss äter alldeles för mycket av det! Men att inbilla sig att man har varit duktig för att man tar bort sockret och istället äter lite mer pasta till maten, är ju inget vidare!
Oavsett om TS är Troll eller inte så tycker jag det är viktigt att diskutera ämnet. Den här tråden lockar ju inte bara oss som vill säga emot TS, den lockar ju även de som håller med TS! Jag ser det som ett bra tillfälle att faktiskt försöka banka lite vett i folk som Livsmedelsverket har lyckats hjärntvätta!
Thomas66 har berikat (inte) våra lågkolhydrattrådar sista tiden med att komma in och påpeka att man måste ligga på ett energiunderskott för att gå ner i vikt. Dvs man måste äta mindre energi än man gör av med. Så långt håller jag med honom. Den han verkar tro är att vi som äter lågkolhydratkost inbillar oss att bara vi äter fett så kan vi äta hur mycket vi vill, och skita i energiekvationen. Så är det ju inte riktigt. Däremot så är det så att fett och protein ökar mättnadskänslorna, medan kolhydrater är till för att DÄMPA mättnadskänslorna. Äter man "fritt" av fett och protein ihop med en lägre andel kolhydrater, så hamnar man alltså oftast ganska så automatiskt på en lägre enerignivå - dvs ekvationen uppfylls ändå!
Än viktigare är det att läsa på om hur kaloribegreppet fungerar, om man nu ska använda det som argument!! Att det är ett förlegat begrepp är välkänt fakta idag! Man tar fram kalorier genom att elda upp nånting och se hur mycket energi man kan få ut från elden. Gör vi så i kroppen? Knappast.... Man har dessutom på Livsmedelsverket konstaterat att vad gäller fibrer så fungerar det så fel att man har gjort om näringsdeklarationerna vad gäller detta. Även fast ett vedträ kan brinna så bra, oh ge så mycket energi så länge, så kan vår kropp inte ta upp energin. Därför är nu fibrer borttaget ur den totala andelen kolhydrater på produkter med svensk märkning, och redovisas separat. Som kolhydrater redovisas nu nettokolhydrater, dvs de kolhydrater som kroppen kan ta upp.
Det man har missat på livsmedelsverket, men som det kommer mer och mer forskning på, är att samma sak gäller för alla andra livsmedel. Vi tar inte upp 100 kcal från fett på samma vis som vi tar upp 100 kcal från kolhydrater, så är det bara! Detta innebär att om vi enligt gamla ekvationer har en basalförbränning på kanske 1800 kcal per dag, så kanske vi måste äta 1800 kcal på en Livsmedelsverksbaserad kost, medan vi på en lågkolhydratbaserad kost kan ligga högre än så utan att vi går upp i vikt. Detsamma gäller för att gå ner i vikt - äter vi kolhydrater måste vi dra åt kaloriintaget rejält, medan om vi baserar kosten främst på fett och protein så behöver vi inte vara lika snåla!
Det är ingen bantningskur, mirakelkur, genväg och allt vad det nu brukar kallas, att äta lågkolhydratkost. Det är en livsstil, en hälsosam kostomläggning! Många väljer lågkolhydratkost för att dom har direkta hälsoproblem som beror på ett högt intag av kolhydrater, och ofta främst då vissa typer av kolhydrater. Andra märker rent allmänt att trots att de inte tyckte de mådde dåligt förut, så mår de mycket bättre på en lågkolhydratkost! Och sen har vi de som behöver gå ner i vikt, och som har följt livsmedelsverkets kostråd år ut och år in, med resultatet att de bara har gått upp ännu mer! Nånting är ju fel där, och när man läser på så är det inte så svårt att förstå varför. Självklart är det svårt att hålla en diet där man främjer sin hunger, och undviker det som mättar. Återgår vi till kaloriekvationen så ser vi ännu tydligare att man måste strama åt och äta mindre mat om man äter enligt Livsmedelsverket, vilket i sin tur leder till att man inte har lika goda marginaler i sin diet!
Som sagt, starta gärna såna här trådar, och diskutera gärna. Tycker du inte som jag (och många andra) så förklara VARFÖR! Kom inte bara med dumma påståenden bara för att du tror eller tycker att det är äckligt att dricka grädde. Jag kan säga som så att det är VÄLDIGT få som äter LCHF som dricker grädde och äter så som många verkar tro! Om man läser på lite om näringslära så ser man att et är ganska små mängder fett som ska ätas per dag och att många av oss troligtvis redan ligger nånstans i närheten av det!!! Värt att fundera på!!
Även jag har en sjukdom som är kostrelaterad. Men det är ju inte speciellt konstigt när vi proppar i oss all denna SKIT som vi gör (jag pluggar som sagt food science så jag vet mycket väl vilket rent skit proppas i all mat, det är mitt jobb att veta det). Och alla dessa onödiga tillsattser, raffinerade kolhydrater osv SKAPAR problemen.
Jag tycker inte att "SAD" -dieten är bra alls. Jag tror snarare mer på något liknande den paliolitiska dieten, som består av mört kött i kanske 10-20%, ca 70% grönsaker (då man undviker de mest föräldlade grönsakerna t.ex. potatis) och resten nötter och annat naturligt fett.
Lågkolhydratkost låter mycket bättre än LCHF. Jag testade det faktiskt själv en gång, och det var det värsta jag nånsin gjort. Det var FÖR mycket fett. Något liknande paleo är kändes mycket bättre.
Livsmedelsindustrin är korrupt som fan. Handlar bara om att tjäna pengar. Men lösningen är inte att äta en massa mejeriprodukter. Ärligt, jag tror jag skulle ta LCHF mycket mer på alvar om det inte var basserad på mjölk.