Inlägg från: infragilis |Visa alla inlägg
  • infragilis

När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?

Gladskit skrev 2011-05-11 22:00:02 följande:
    Nej, inte alls. Jag kan ju bara tala för mig men det har ingenting överhuvudtaget med dålig karaktär att göra. Otroligt onödig kommentar.
    Klart det har.
  • infragilis
    Gladskit skrev 2011-05-13 10:49:30 följande:
    Precis som att alla som är överviktiga är lata jäklar eller?
    Låt oss återgå till vad som var grundfrågan i den här tråden!
    Jag har aldrig sagt att överviktiga är lata jäklar. Dålig karaktär har de flesta, men på olika saker. Jag lägger ingen värdering i det, jag säger bara att man KAN låta bli sötsakerna oavsett hur sugen man är, om man har karaktär nog. Ser inget fel i att ta hjälp av till exempel LCHF för att stävja suget däremot.

Jämför drogmissbruk. Det går att sluta knarka, men det är svårt. Olika svårt beroende på hur bra karaktär man har.
  • infragilis
    Gladskit skrev 2011-05-13 11:09:27 följande:
    Det var i och för sig bara en jämförelse...
    Att låta bli det ena eller det andra har dock för mig, inte med karaktär att göra.
    Att köpa något eller inte, att äta godis eller inte, att välja bussen istället för tåget eller inte.
    Karaktär för mig handlar inte om val man gör, mer om läggning och moral. Mer hur man "är".
    Jag skulle aldrig säga att en knarkare som har svårt att sluta har dålig karaktär.
    Det beror naturligtvis på hur man tolkar begreppet. Glad
  • infragilis
    jeng skrev 2011-05-13 11:42:05 följande:
    Jahadå det tror jag minsann att man kunde! Däremot så hade dom väl knappast 30 får eller kossor (eller dåtidens motsvarigheter) i en inhägnad, utan jag tror att det var en delikatess som avnjöts betydligt mer sparsamt än nu.
    Från att vi blev bofasta började vi nyttja boskap och  bruka marken. Mjölkdrickande efter småbarnsåren och spannmålsätande kom samtidigt.
  • infragilis
    Mandel skrev 2011-05-13 17:39:42 följande:
    Eftersom LCHF är skadligt så kanske jag kan skylla mitt "senknarr" i foten på det? Är nu halvinvalid och kan ta 5-6steg innan det börjar göra ont i foten och sedan gör det ondare och ondare för vart steg jag tar.
    Jag som skulle bort i helgen och måste fixa trädgård och städa inne i huset innan vi får gäster på söndag eftermiddag...

Kanske skulle ta mig en smörgås till kvällsmat och en påse chips så kanske det släpper?
    Om du tror på det tillräckligt hårt kanske placeboeffekten slår till!
  • infragilis
    Jennie med ie skrev 2011-06-02 16:54:51 följande:
    Jag kan rabbla upp massor av hälsofördelar och utseendemässiga fördelar när jag jämför mig själv nu och för 5 månader sedan. Men, jag tror snarare att dessa fördelar och vinster beror på _viktnedgången_, inte på just den enskilda "metoden" jag använt för att nå dit. Jag kan inte säga att "Jenniedieten och jennieträningen" specifikt är vad som gör det, för jag hade nog sett samma fördelar och vinster om jag gått ner på vissa andra sätt också. Det är bara det att just detta sätt att äta och leva är vad som funkat för just mig när det gäller att gå ner i vikt...
    En guldstjärna till dig för kritiskt tänkande! Solig
  • infragilis
    Pooma skrev 2011-06-06 15:44:19 följande:
    Hej!
    Jag tänker inte vara med och debatera i långa trådar men jag tänkte bara slänga in min upplevelse

Sedan jag har börjat äta med lchf är min migrän som bortblåst, och utöver det är jag mätt pigg och slipper mitt starka sockersug.
    Jag ställer mig frågande till att min hjärna behöver kolhydrater. Jag har på lchf tagit en kandidatexamen i statistik med högsta betyg. Min hjärna verkar fungera utmärkt (eller kanske skulle jag bli nobelpristagare om jag började smaska havre?)

Om fettets evenutella farlighet säger jag: kanske, kanske inte. Jag bryr mig inte. Jag lever hellre ett kortare liv (fast det tror jag inte jag kommer) utan migrän, än till jag blir 150 fast med migrän. Lchf har givit mig en del av livet tillbaka.
    Din hjärna behöver kolhydrater, dvs glukos, precis som alla kroppens celler. Det nödgar dock inte intag av kolhydrater.
  • infragilis
    M C skrev 2011-06-06 22:36:06 följande:
    Nej, det är en lögn. Fettet omvandlas till energi för hjärnan. Glukos behöver man inte ett jävla dugg, de triggar insulinet så man lagrar fettet. Kolhydrater = glukos.
    Vissa av kroppens celler behöver protein, men du basunerar inte från hustaket hur innihelvete korkat det är att vara vegetarian för det.
    Vad rolig du är. Fettet omvandlas till GLUKOS som är energi till hjärnan.
    Protein finns för övrigt i en väldig massa vegetabiliska saker, så vad det har med saken att göra går mig förbi.
    Mycket gap och lite kunskap hos vissa.
Svar på tråden När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?