• Anonym (mamman)

Bajsar och spyr vid fast föda

Min 11 månaders dotter har sedan en vecka tillbaka inte ätit någonting, förra onsdagen började hon med diare vilket hållt i sig hela veckan, även nu imorse.
    Hon har bajsat löst då, ca. 3 gånger om dagen, och när hon fått sin mat som vanligt så har hon spytt upp den en stund senare.
    Jag ammar henne om nätterna men nu har det blivit om dagarna istället eftersom hon behåller det, hon får välling imellanåt också eftersom magen tar emot det. 
    Jag har ringt BVC ifredags men skulle återkomma, ringde igår men dom har inte ringt upp, så därför frågar jag dig vad det kan vara?

Vi har inte gett henne någon ny mat utan hon fått som vanligt, hon har ingen feber och är pigg som vanligt förutom då magen och spyorna imellan.
    Vad kan detta vara för något?!
    Det börjar bli jobbigt då man vill ju gärna att hon ska äta som vanligt (Hon har annars väldigt god aptit) Och det är synd om henne när hon bajsar som hon gör, man känner sig så dum när man inte kan göra något?!

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Bajsar och spyr vid fast föda
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter som att det skulle kunna vara en magsjuka som spökar. Ofta pågår det i en vecka som de flesta infektionerna. Däremot kan dock magen vara lös upp mot en vecka till, utan att det gör något.

Med tanke på att hon mår bra, trots allt, tycker jag att ni erbjuder skonsam kost. Även om hon hitills bara behållit välling och bröstmjölken, behöver hon förmodligen komma igång med annan mat också. Erbjud gärna kokt mat, mild välling (ris eller majsvälling) och rårivet äpple och/eller morotssoppa som är stoppande.
    Ge henne hellre små portioner ofta än för stora som förmodligen gör att hon kräks lättare.

Hör av er till BVC igen (hoppas att de svarar), så att de kan göra en mer grundlig bedömning.

MVH Christine

Svar på tråden Bajsar och spyr vid fast föda