Kycklingrecept tack!
Har ingen fantasi alls idag! Har kycklingfiléer i frysen. Men vad ska jag göra med dem?
Ge mig era godaste kycklingrecept.
Har ingen fantasi alls idag! Har kycklingfiléer i frysen. Men vad ska jag göra med dem?
Ge mig era godaste kycklingrecept.
Kycklinggratäng
Ugn 200C ca20min
1 grillad kyckling eller stekt kyckling (får försöka räkna ut själv)
1 paket bacon
1 burk champinjoner
1 purjolök
1-2 paprika
3dl grädde
Chilisås (smaka av)
Riven ost
Stek kyckling eller rensa den grillade. Fräs bacon, paprika, purjolök och champinjoner. (för sig) Smörj en form och fördela ut kycklingköttet i botten. Lägg det frästa över. Vispa grädden hårt, smaksätt med chilisåsen. Häll grädden över och sist riven ost. Gratinera i ca 20 min. Gott med ris eller hasselbackspotatis till. Servera med sallad.
MM :) blir det mycket sås av det så riset inte blir torrt?
Är ett tag sen jag gjorde det senast så jag kommer inte ihåg, men det räckte gott och väl till 2 personer samt matlåda till jobbet...
Du kan ju alltid ta mer grädde och chilisås
Okej. Tack för tipset. Var sugen på en gratäng :)
Men byter nog ut chilisåsen då min dotter på 1 år också ska äta.
*mumsiga kycklingen!
kycklingfileer
1 burk cremefraishe
persilja
riven skinka
lite snena
1 påse riven ost
dela filerna i bitar..blanda allt i binke å häller över kycklingen som lägger i smörad form..in ugnen 35-40 min på 200 grader(mitten)..servas med ris:)
Min man har en rätt han brukar laga och den är supergod till pasta. Skär kyckling i bitar och stek den, skivad bacon och champinjoner i önskad mängd. Tillsätt Crème Fraîche paprika/chili och späd ut med grädde om du inte vill ha så stark sås alt om du vill ha mer sås. Man kan självklart ha i grönsaker också. ;)
För att göra en laktosfri variant kan crème fraîche utan smak användas, tillsätt då Sweet Chili-sås och ketchup efter smak.
kyckling gryta
400-500g strimlad kycklingfilé
1gul lök
1burk/tetra krossade tomater
chilipulver
paprika pulver
curry
2½-3dl matlagningsgrädde
salt.
Fräs kycklingen tills genomstekt.
ha i hackad lök och fräs med ett tag.
Häll på krossade tomater och grädde.
Krydda med kryddorna efter smak.
låt koka 5-10min.
med ris
-----------------------------------------------------------------------------------
kycklingpanna
2kycklingfileer
1klyfta vitlök
1pkt bacon
lite cayennepappar
paprika pulver
salt och peppar
2msk tomatpuré
2dl creme fraiche el grädde
½ grön paprika
strimla kycklingfileerna och stek tillsammans med vitlöken tills kycklingen är nästan genomstekt.
Lägg i klippt bacon, salta och peppra och krydda med cayenne och paprikapulver. Låt steka lite till.
Lägg i tomatpuré, creme fraiche/grädde och tunnt skivad paprika.
koka ca 10min.
Servera med ris el bulgur.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
kyckling pasta
2 kycklingfileer
olja el smör att steka i
2½dl vatten
1 hönsbuljongtärning
2½tsk franska örter
1 dl grädde
1dl creme fraiche
2-3dl riven ost
Maizena
skär kycklingen i mindre bitar och stek dem i en djup stekpanna. De ska vara helt genomstekta.
Häll på vatten, buljongtärning och franska örter.
Låt koka någon minut, häll i grädden och creme fraichen och blanda väl.
Låt det koka in i såsen et par minuter. Red såsen så att den blir lagom tjock.
Dra av från plattan och rör ner osten.
Servera med pasta. (jag brukar ta färsk fettuchini)
Hoppas det smakar
Slår ett slag för den klassiska flygande jakob! Den älskas av alla i familjen inklusive ettåringen!
1 kycklingfilé per person tärnas och steks med lite paprikapulver och vitpeppar. Lägg kycklingen i en ugnsfast form och skiva över 1/2 banan per person. Om man vill kan man pudra lite curry över bananen men inget måste. Vispa 1 dl grädde per person lagom hårt och blanda med lite chilisås och vitpeppar. Häll över bananerna och stoppa in i ugnen på 225 grader 15-20 minuter. Strö över knaperstekt strimlad bacon och jordnötter när den kommer ur ugnen och servera med ris och exempelvis kokta ärtor!
En jättegod kycklinggryta!
Jag använder dock riktig grädde.
www.tasteline.com/Recept/kycklinggryta_2
Gong Bao ji ding är absoluta favoriten.
http://risvinchili.blogspot.com/2009/11/george-likes-spicy-chicken-gong-bao-ji.html
Brukar modifiera receptet lite beroende på vad jag har hemma.
Ingredienser
Gör så här
En massa goda recept. Tack så jätte mycket för tipsen!
Tror jag ska göra någon sorts flygande jakob fast utan jordnötter o banan.