Plutteli skrev 2011-05-12 11:26:47 följande:
Nä, du kanske inte skulle acceptera det och då får du väll hoppas du slipper bli sjuk eller dyl, annars får du väll skilja dig om det skulle ske. Egentligen skiter jag i hur andra gör så länge de är nöjda själva, men jag har lite svårt att förstå hur man in en familj kan tycka det är acceptabelt att ena parten kanske inte har råd att vara med på några nöjen eller ha någon hobby som den andre parten kan åka på/ha. Jag tror också att barnen skulle börja undra när de blir större om de märker av en stor snedfördelning i förhållandet...
Som sagt, jag och min man har delade konton och lägger ihop till de gemensamma kontona, MEN vi har synen att vi ska ha ungefär lika mycket att röra oss med när det gemensamma är betalt, så den som har mest pengar belatar mest till det gemensamma. Varför? För att vi är en familj och för oss skulle det kännas jävligt skumt om jag tex vill åka och bada hela familjen och maken inte kan följa med för att han inte har råd för att han betalat så mycket av sin inkomst till de gemensama räkningarna. Skulle heller inte kännas bra om jag kan köpa vad jag vill i klädväg till mig själv, köpa prylar jag vill ha osv och makens alla kronor går till våra räkningar och sen kan han inte göra ett skit. Jag skulle må piss om jag skulle vara den enda som fick köpa saker till våra barn för att han inte har råd osv osv. Och detsamma gäller omvänt. Har jag en månad haft lite pengar och därför lagt precis allt på räkningar har jag fått pengar av min man för att ha att röra mig med utan krav på att betala tillbaka eftersom min man känner att han inte kan lägga pengar på nått kul till sig själv om jag inte har möjligheten att göra detsamma. Som sagt, allt jämnar ut sig i slutet och jag ser det inte som att jag "lever" på min man om han en månad betalar mer till räkningarna än jag gör. Att vi har delade konton beror mest på hur min make är när det kommer till pengar, han vill gärna kolla kontosaldot varje dag och jag hade fått spunk om han var och rotade i mina inköp flera gånger i veckan.
Klart att barnen undrar och då förklarar man väl som det är? Mamma/pappa tjänar mindre och har inte råd att följa med. Jag kan verkligen inte se någon snedfördelning. Jag får ångest bara av att tänka på att följa med på en massa aktiviteter och resor som jag inte kan betala för själv. Förlåt, men jag kan inte se det provocerande i det hela (även om jag kanske uttrycker mig lite rabiat, men ärligt talat så tycker jag att den tonen sattes redan i trådstarten).
P.S. Vi är också en familj. ;)