• Delphin80

Älskar att baka samt laga mat behöver extra pengar. Hur ska jag kombinera mitt intresse med att kunna tjäna lite pengar?

Jag älskar att baka och laga mat. All min lediga tid som jag har bakar jag och lagar mat. Älskar att bjuda folk på mat och fika. Jag behöver nu extra pengar inför sommar och behöver lite tips hur går till vägar för att få betald att baka och laga mat.,

Några tips. tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Älskar att baka samt laga mat behöver extra pengar. Hur ska jag kombinera mitt intresse med att kunna tjäna lite pengar?
  • crazy mom

Ring runt till studieförbunden och erbjud dig att hålla mat/bakkurser.

Kontakta skolor och erbjud dig att vicka i hemkunskap.

• annawestergren

Beror ju lite grann på hur mycket tid du har över och hur stora platsmöjligheter du har, men erbjuda till vänner och bekanta att laga mat till fester och be dom sprida det vidare - som en mindre cateringvariant liksom - dom betalar för varor och jobb - det finns olika forum på hur mycket du kan begära osv i pengar.

Det kan t.ex se ut så här:
    Om det är både för- varm- och efterrätt för 15 pers så kan du t.ex ta 200-250kr/pers - det är rimligt, men kom överens om priset innan ni gör affär... jag har en kompis som gör så, hon började hemma i sitt eget kök och har nu en egen liten firma vid sidan av sitt ordinarie jobb =)

• thegoddess

Där mina föräldrar bor kommer en liten tjej varje ons/tors och tar bröd beställning i området lör morgon knackar hon på med en påse och får nog nån 20 för 5-6 nybakta frallor. Går ju givetvis utöka vid mycket intresse. Lägga till bullar kakor tårtor. Lägg lappar i brevlådor att du gör på beställning till kalas etc smörgåstårtor är dyra på bageri.

• agtiwi

Kolla om det behövs sommarvikarier på tex konditori, starta eget och kör en mindre cateringfirma, öppna ett eget mindre lunch/fikställe tex i trädgården om du bor i villa.

• annawestergren
    thegoddess skrev 2011-05-10 11:53:33 följande:
    Där mina föräldrar bor kommer en liten tjej varje ons/tors och tar bröd beställning i området lör morgon knackar hon på med en påse och får nog nån 20 för 5-6 nybakta frallor. Går ju givetvis utöka vid mycket intresse. Lägga till bullar kakor tårtor. Lägg lappar i brevlådor att du gör på beställning till kalas etc smörgåstårtor är dyra på bageri.
    Nej gud vad sött - det skulle behövas här i krokarna haha =) Jag vill gärna ha nybakt bröd på morgonen, det är gott!

Jag kanske skulle lära grabbarna göra nåt sånt så får dom baka och feja på, och dessutom tjäna lite pengar på kuppen... Smart - jag som sagt att dom ska springa till folk och fråga om dom får klippa gäs och gå ut med hundar eller handla småvaror... Dom vill tjäna pengar för att spara till olia saker!

Det där är verkligen något so jag tror att dom skulle uppskatta och tycka var kul!
  • Mummy

Tänk på att om du ska baka för att sälja är det speciella regler som gäller kring köket

• Florimell

Tack majavira! Däremot kan man ju vid ett begränsat antal tillfällen prova på. Är det bara bröd och tårtor, så kan man prova vid fler tillfällen än om du lagar mat. Observera dock att det är ditt ansvar att livsmedlen som du erbjuder är säkra.

• Lincon
    Mummy skrev 2011-05-10 14:53:01 följande:
    Tänk på att om du ska baka för att sälja är det speciella regler som gäller kring köket
    Inte när man säljer svartFlört
    Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
Svar på tråden Älskar att baka samt laga mat behöver extra pengar. Hur ska jag kombinera mitt intresse med att kunna tjäna lite pengar?