• ramsylina

klädkod vid begravning?

hej. är det nån som kan berätta hur reglerna är om vad man ska ha på sig vid en begravning, om personen i fråga är en mycket nära anhörig och ung (25-årsåldern)?

• Svar på tråden klädkod vid begravning?
  • Anonym

Vad säger närmsta sörjande som arrangerar begravningen? Gammal tradition säger helsvart för kvinnor och svart kostym, vit skjorta samt vit slips (för nära anhöriga) för män.

• ramsylina

jag är ju närmsta anhörig och det är jag om mina föräldrar som bordnar begravningen. men jag tänkte att iom att personen är så ung så kanske det hörde till klädkod att man har nåt ljust på sig... tänkte på att närmsta anhöriga män ju brukar ha vit slips. Jag vet som sagt inte. kan tillägga att det är en borgerlig begravning. Tänkte om det fanns nån regel kring det hela, har för mig att jag har hört förut att om unga dör så ska man ha nåt ljust... Men jag vet inte om det är barn eller om det gäller även unga vuxna...

• sextiotalist

Om man skall gå efter "klädkod", så skall de närmaste männen har vit slips till mörk (helst svart) kostym. Kvinnorna svart.

Men nu lever på 2000-talet och som närmast anhörig så har man rätten att själva bestämma klädsel. Så känn efter vad som känns rätt för er.

De begravningar jag har varit på, förutom farfars och pappas, då jag hade svart (men det var för över 20 år sedan), har jag haft diskreta kläder, ofta en mörkare kjol och en topp till som inte har varit utstickande.
    När min mammas kusin begravdes så hade hennes barnbarn blommiga klänningar och blommor i håret.

• Anonym
    sextiotalist skrev 2011-05-10 15:57:17 följande:
    Om man skall gå efter "klädkod", så skall de närmaste männen har vit slips till mörk (helst svart) kostym. Kvinnorna svart.

Men nu lever på 2000-talet och som närmast anhörig så har man rätten att själva bestämma klädsel. Så känn efter vad som känns rätt för er.

De begravningar jag har varit på, förutom farfars och pappas, då jag hade svart (men det var för över 20 år sedan), har jag haft diskreta kläder, ofta en mörkare kjol och en topp till som inte har varit utstickande.
    När min mammas kusin begravdes så hade hennes barnbarn blommiga klänningar och blommor i håret.
    Jag har varit på unga personers begravningar där allt från ljusa till färgglada kläder har varit klädkod. Det är helt upp till närmsta anhörig att bestämma vad som känns rätt.

Det färgglada har kunnat förklaras vid att man trots sorgen velat fira det liv och den glädje som den bortgångne spridit. Att glädjen över att ha känt människan varit större än den sorg man velat att människor ska bära.
  • Mimmlas

I ettikettboken av magdalena ribbing står det att närstående kvinnor ska ha; svarta eller mörka strumpor, svart eller mörk klänning/dräkt eller kappa.
    Ev med vit krage svarta handskar och eventuellt svart hatt.
    Smycken bör undvikas som dekorativa tillbehör men pärlhalsband och släta länkar passar.

Rött är en färg man inte ska ha.

Om det står i annonsen att man ska ha ljust så ska man inte ha ärmlöst, barbent eller uringat.

Hoppas det hjälpte lite.

• Lördagkväll

Jag skulle vilja säga att det är väldigt individuellt.. Vissa vill inte att deras begravning ska vara en tråkig tillställning utan att färgglatt och roligheter är välkommet, medan andra vill att det ska vara svart, ledsamt mm..

• Anonym

Det är ni som bestämmer. Valfri klädsel kan man också ha. Jag vet en ung hustru som hade rött vid makens begravning," för att det är kärlekens färg". Vid äldre människors begravning tar jag svart om inte annat sagts.

• 2pågar

Närmaste männen skall bära vit slips och mörk kostym ...
    Vi hade så på min mammas begravning... Men de var männen själva som valde de då vi tog valfri klädsel ... Mamma gillade färg så de flesta hade glada färger på sej.

• Mrs Moneybags
    ramsylina skrev 2011-05-10 15:51:30 följande:
    jag är ju närmsta anhörig och det är jag om mina föräldrar som bordnar begravningen. men jag tänkte att iom att personen är så ung så kanske det hörde till klädkod att man har nåt ljust på sig... tänkte på att närmsta anhöriga män ju brukar ha vit slips. Jag vet som sagt inte. kan tillägga att det är en borgerlig begravning. Tänkte om det fanns nån regel kring det hela, har för mig att jag har hört förut att om unga dör så ska man ha nåt ljust... Men jag vet inte om det är barn eller om det gäller även unga vuxna...
    Om du är närmsta anhörig så är det upp till dig och dina föräldrar hur ni vill att folk ska komma klädda.

Om ni inte signalerar något till gästerna, så tror jag de flesta kommer att dyka upp i mörka kläder, eftersom det är tradition (om inget annat sagts).

Jag tycker det låter fint med ljusa och glada kläder på en ung människas begravning, så om det finns tid till det kan ni låta meddela detta till gästerna. Det blir ofta tungt nog ändå att någon har gått bort i förtid.

Jag beklagar verkligen sorgen!!
  • TigerLinn

det är olika i olika delar av landet har jag märkt.
    i vissa delar sa närmast anhöroga ha svart om man har kvinna coh man svart kostym med vitskjorta och vit slips.

men i andra delar så är det bara kist bärarna som har vitslips och de övriga närmast anhöriga har svartslips med kostymen.

Svar på tråden klädkod vid begravning?