• ramsylina

klädkod vid begravning?

hej. är det nån som kan berätta hur reglerna är om vad man ska ha på sig vid en begravning, om personen i fråga är en mycket nära anhörig och ung (25-årsåldern)?

• Svar på tråden klädkod vid begravning?
  • hallontryffel

prata igenom hur ni som är de närmast anhöriga vill ha det.
    Känns det "rätt" för er att vara "traditionellt svartklädda" -ha det!
    Vill ni ha ljusa kläder så skriv det i dödsannonsen.
    I DN idag fanns en annons där man ville ha "ledig klädsel/ rock 'n roll" - gissar att den döde då hade den stilen och att man ville minnas och hedra h*n.

Och strunta i om någon annan skulle ha åsikter om ert val, sorgen sitter inte i kläderna!

• 071001

Varit på en enda begravning där det uttrycktes en önskan om ljus klädsel resten har varit traditionella svarta. Det är upp till er som ordnar begravningen.

• sextiotalist
    TigerLinn skrev 2011-05-10 16:44:33 följande:

det är olika i olika delar av landet har jag märkt.
    i vissa delar sa närmast anhöroga ha svart om man har kvinna coh man svart kostym med vitskjorta och vit slips.

men i andra delar så är det bara kist bärarna som har vitslips och de övriga närmast anhöriga har svartslips med kostymen.

Fast kistbärning är väl väldigt ovanligt numera. Jag har bara varit på en och då katolsk begravning där det var kistbärare.
    Detta med vit slips för nära anhöriga finns även nämnt i etikettböcker från 30-talet. Så det är nog den "officiella" koden, men givetvis finns lokala och religösa avvikelser.
  • 071001

Sextiotalist, där mina päron kommer ifrån (tornedalen) är kistbärning väldigt vanligt och ja de har vit slips.

• sextiotalist
    071001 skrev 2011-05-11 12:38:52 följande:
    Sextiotalist, där mina päron kommer ifrån (tornedalen) är kistbärning väldigt vanligt och ja de har vit slips.
    Men då är det en lokal avvikelse.
    En snabb sökning på nätet säger att 30% av begravningarna är kistbegravningar. Resten kremeras. Jag skulle tippa på att jordbegravningar är vanligare på landet och kremering är vanligare i städerna.
  • 071001

Jap, det ror jag med sextiotalist.

• Kattflickan

Vi valde mörk klädsel på vår 4-årige sons begravning.

Jag tror att det är vanligast med ljus klädsel vid barnbegravningar men för oss kändes det mer rätt med svart som symbol för sorgen.

• Anonym

om man vet att den som gått bort gillade någon speciell färg eller något speciellt tema ( sjömanstema till båtintresserad osv) så KAN man ju välja något sådant om man själv tycker det känns rätt om man är den som anordnar själva begravningen. Annars är det väl det vanliga, att man ska klä sig mörkt och diskret..

• Anghammarad

Beklagar sorgen.

Begravningar är inte tillfället att göra ett fashion statement. Mörk kostym för män, vit eller svart slips beroende på hur närstående man är. Mörka byxor, kjol eller klänning för kvinnor ,mörka strumpor, vit blus funkar. Barn har vanliga kläder men kanske inte Batmandräkten just denna dag.

• Anonym
    Anghammarad skrev 2011-05-30 14:19:54 följande:

Beklagar sorgen.

Begravningar är inte tillfället att göra ett fashion statement. Mörk kostym för män, vit eller svart slips beroende på hur närstående man är. Mörka byxor, kjol eller klänning för kvinnor ,mörka strumpor, vit blus funkar. Barn har vanliga kläder men kanske inte Batmandräkten just denna dag.

vem bestämmer det?
  • Anghammarad
    Anonym skrev 2011-05-30 21:24:02 följande:
    vem bestämmer det?
    Vem bestämmer att man har en kista i Sverige? 
  • Druantia

På de få begravningar jag varit när ngn ung gått bort så har alltid anhöriga sagt ljusa kläder som klädkod. Det är helt upp till er.

• Druantia
    071001 skrev 2011-05-11 12:38:52 följande:
    Här i södra sverige är det också vanligt med kistbärning. Aldig varit med på något annat fakktiskt. Närmsta anhöriga männen bär kistan. Och ja, vit slips.
  • ramsylina

tack för alla svar. jag valde helt svart, från topp till tå. det kändes rätt. vi gjorde lite olika, nån hade ett lite ljusare plagg också, men jag ville bara vara svart svart svart....

Svar på tråden klädkod vid begravning?