• madebyinferno001

Hur får ni barn att lyssna och lyda???

Ja hur gör ni för att få ert/era barn att lyssna och lyda???

• Svar på tråden Hur får ni barn att lyssna och lyda???
  • FrökenL

ibland korta svar som Nej kan räcka.. Andra gånger kan en förklaring på varför saker och ting funka .. men att repetera och repetra ger tillslut resutalt, sen att inte tjata utan byta förklaringar och argument brukar fungera ... och ibland krävs mutor .. men absolut inte bestraffningar ...

• vittra

Man inser att syftet med att fostra barn inte är att få dem att lyda.

• Ultima

Ibland testar jag att viska istället för att få uppmärksamhet av mina barn, är det en "dålig" situation som skall stoppas försöker jag avleda och bryta det som händer - beroende på vad - genom att lyfta undan, ta bort saker eller om det inte är nåt tok-allvarligt kanske börja sjunga eller kittla dem.

Försöker vara konsekvent, är nåt inte ok idag - så är det inte heller ok imorgon... viss "nötning" ger resultat!
    Försöker också att inte tjata om allt utan väljer vad som är viktigt och mindre viktigt - ju mer jag tjatar desto mer märker jag att jag lika gärna kan prata rätt in i en vägg istället - barna har "stängt av"... 

Men - det hjälper inte alltid - ibland vill de bara inte lyssna/lyda och då är det tålamod och mycket kärlek som gäller :)

• RainMan1x7x

U kommer Vittra här igen.. I vilket fall så kan man ibland berätta varför något är fel. Ibland lyder fe inte och inte bryr sig, då varnar man eller "hotar". Lyder de inte då så måste man vara konsekvent. Men iblan räcker ett bestämt 'nej'.

A quitter never wins and a winner never quits
  • vittra
    madebyinferno001 skrev 2011-05-10 16:23:49 följande:
    vittra: kan du utveckla hur du menar?
    Det är lättare om du ger en given situation där du tycker att barnet inte lyder. Personligen anser jag att det är viktigare att ha en dialog om saker och ting och om barnet sätter sig emot något så måste man ju ta reda på varför och inte en lösning. Barn gör ju inte saker bara för att jävlas, tvärtom så samarbetar barn. Ibland på de mest besynnerliga vis såklart, men ändå så samarbetar dem. Genom att tvinga barn till lydnad så kväver man ju deras vilja att tänka och agera fritt och utveckla en styrka i sin egen person. Man hindrar dem att växa.
  • vittra
    RainMan1x7x skrev 2011-05-10 23:12:49 följande:
    U kommer Vittra här igen.. I vilket fall så kan man ibland berätta varför något är fel. Ibland lyder fe inte och inte bryr sig, då varnar man eller "hotar". Lyder de inte då så måste man vara konsekvent. Men iblan räcker ett bestämt 'nej'.
    Säger den som uppenbarligen tycker att det är en helt ok taktik att straffa barn genom att slänga in dem i duschen...
  • RainMan1x7x

^nu lät du klok igen. Fan också hehe. Men var har du fått det ifrån? Att jag tycker att straffsuschar är okej?

• vittra
    RainMan1x7x skrev 2011-05-10 23:22:16 följande:
    ^nu lät du klok igen. Fan också hehe. Men var har du fått det ifrån? Att jag tycker att straffsuschar är okej?
    Jag fick den uppfattningen i "duschtråden"
    Men jag kanske misstolkade dig?
  • RainMan1x7x

^ja då läste du väldigt fel. Jag menade att barnen ändå ska duscha så jag undrade om det en kalldusch du menade eftersom en vanlig varm dusch är ju bara härlig.

Svar på tråden Hur får ni barn att lyssna och lyda???