Hur får ni barn att lyssna och lyda???
Ja hur gör ni för att få ert/era barn att lyssna och lyda???
Ja hur gör ni för att få ert/era barn att lyssna och lyda???
ibland korta svar som Nej kan räcka.. Andra gånger kan en förklaring på varför saker och ting funka .. men att repetera och repetra ger tillslut resutalt, sen att inte tjata utan byta förklaringar och argument brukar fungera ... och ibland krävs mutor .. men absolut inte bestraffningar ...
Man inser att syftet med att fostra barn inte är att få dem att lyda.
Ibland testar jag att viska istället för att få uppmärksamhet av mina barn, är det en "dålig" situation som skall stoppas försöker jag avleda och bryta det som händer - beroende på vad - genom att lyfta undan, ta bort saker eller om det inte är nåt tok-allvarligt kanske börja sjunga eller kittla dem.
Försöker vara konsekvent, är nåt inte ok idag - så är det inte heller ok imorgon... viss "nötning" ger resultat!
Försöker också att inte tjata om allt utan väljer vad som är viktigt och mindre viktigt - ju mer jag tjatar desto mer märker jag att jag lika gärna kan prata rätt in i en vägg istället - barna har "stängt av"...
Men - det hjälper inte alltid - ibland vill de bara inte lyssna/lyda och då är det tålamod och mycket kärlek som gäller :)
vittra: kan du utveckla hur du menar?
U kommer Vittra här igen.. I vilket fall så kan man ibland berätta varför något är fel. Ibland lyder fe inte och inte bryr sig, då varnar man eller "hotar". Lyder de inte då så måste man vara konsekvent. Men iblan räcker ett bestämt 'nej'.
^nu lät du klok igen. Fan också hehe. Men var har du fått det ifrån? Att jag tycker att straffsuschar är okej?
^ja då läste du väldigt fel. Jag menade att barnen ändå ska duscha så jag undrade om det en kalldusch du menade eftersom en vanlig varm dusch är ju bara härlig.