• trefyra

Vad ropar man i leken?

Funderar på vad som är vanligast, och det här är de jag hittat som verkar vara mest förekommande.
    Fortsättningen på dessa är då: "vilken färg?" Eller finns det andra varianter även där?

Hur lekte ni? Skriv gärna var ni bor också, anar att det kan ha betydelse!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad ropar man i leken?
  • Tutilure
    Aardy skrev 2011-05-10 20:09:00 följande:
    under hökens alla vingar.... undrar hur många den hade egentligen :/
    Ja, så kanske det var vi ropade, minns inte riktigt
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Busbellan

Under hökens vingar kom! Småland bor jag i

Till er som inte vet vad det är för lek:
    En är hök och står i mitten av en stor yta, med ryggen mot övriga deltagare. Höken ropar "under hökens vingar kom", resten av barnen som står vid ena sidan svarar "vilken färg" och höken svara "röd" (här väljer höken själv vilken färg han vill säga.
    Då ska alla barnen titta på sina kläder för att se om de har något rött på sig. Har man det får man gå över till andra sidan utan att höken får ta en. Har man inte färgen ska man springa över till andra sidan och undvika att bli tagen av höken. De som blir tagna får också jaga nästa omgång. Så fortsätter man så tills det bara är ett barn som inte blivit taget

Mamma till Nora, August och Ella
  • Tahu

Under hökens vingar kom! (Göteborg)

• Lindis1974

Under hökens vingar kom! Uppland

• 071001

Leken känns vagt bekant efter din beskrivning trefyra, men jag är inte säker alls.

• pigglet

Under hökens vingar kom! Bor i Skellefteå

(Underligt nog så envisas barnen med att skrika "under hökens alla vingar kom", de måste ha fått det från förskolan? Låter konstigt tycker jag...)

• SysterPralin

Kommer ifrån Hälsingland, och där var det "under hökens vingar kom" som gällde när jag var liten.

• Tant Green
    Aardy skrev 2011-05-10 20:09:00 följande:
    under hökens alla vingar.... undrar hur många den hade egentligen :/
    Så säger min dotter. Själv tycker jag att det är "under hökens vingar".
Svar på tråden Vad ropar man i leken?