• Anonym (UNDRAR)

hur länge kan man lämna bort sin bebis?

det var en annan tråd som berörde mig ganska mycket så jag var bara tvungen att starta en omröstnin (vet att det ligger i fel forum men hittade inte anonyma diskussioner)

som rubriken lyder hur länge kan man lämna bort sin bebis till någon annan än den andra föräldern, oavsett om den är nyfödd eller ca havåret?

tänkte bara dra lite om mig och mina känslor om hur jag skulle göra, utan att säga att det är rätt eller fel.

jag hade väldigt svårt att knyta band till min son när han föddes pga att vi hade ett dödsfall i samband med att han föddes, men trots detta skulle jag aldrig ha lämnat bort honom till någon annan än min man. tror han var året när vi lämnade bort honom första gången till hans morfar. det fanns inte på världskartan att lämna bort honom även om jag inte kunde ta till mig honom först när han var 4 månader.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur länge kan man lämna bort sin bebis?
  • Anonym

Det beror ju helt på, jag menar jag helammade våra bebisar, och ville inte pumpa ut för att någon annan skulle kunna mata så jag låste mig ju ganska mycket, MEN det betydde ju inte att jag inte kunde åka o handla själv, eller åka o träna eller gå till tandläkaren etc.

Däremot har vi inte lämnat bort sonen, som idag är fyra, att han ska sova hos tex farmor, farfar, för jag känner att tillfället inte funnits, vi har helt enkelt inte behövt eller velat detta...

• Amazina

Jag tycker det beror på omständigheterna... En engagerad mor/farförälder/moster mm som känner barnet väl, har erfarenhet av småttingar, sunt förnuft kan naturligtvis passa om barnet tar flaskan eller äter mat. Min mamma tex är fyrabarnsmamma med massor av barnbarn. Hon skulle göra jobbet perfekt! Däremot skulle jag aldrig lämna bort till "vem som helst" och inte över natten. Men det sista har mer med mig att göra än barnet.

• Anonym (UNDRAR)

ja precis, jag ammade ju även fast jag hade svårt med att ta till mig sonen, men pumpade ur när mannen skulle ha honom för att jag skulle vila.

• Fluffskalle

Tycker det är stor skillnad på ett halvår och nyfödd och beroende på hur van babyn är vid barnvakten. Går ju inte att svara på. En nyfödd skulle jag inte kunna lämna mer än en timme till pappan typ. En halvårs över natten/någon dag till mormor/moster t ex.

• stinasundsvall

Svårt att svara på. Det är nog väldigt individuellt!
    Lämnade sonen förstagången i ca 2 timmar hos sin mormor (tillsammans med pappan) när han var 3 månader. Nu är han 8 månader och i söndags var mormor barnvakt för andra gången, i 5-6 timmar.. Har funkat bra dessa gånger iaf.. fast man saknar han ju lite när han inte är med, men det är bra att få lite egen tid med sin partner också!!

• Isalel
    Isalel skrev 2011-05-10 20:05:40 följande:
    Hur länge är dom bebisar då?
    Men för att svara på frågan. Jag fick en gång ett råd - minns inte från vem. Att när barnet är under året kan man lämna lika många timmar som dom är månader, och när dom är över ett år kan man lämna dom lika många nätter som dom är år.
    Det är ungefär vad jag ansett vara rimligt för vår egen och våra barns del. Min 4 åriga son var borta 4 nätter i rad förra året (då var han alltså 3) och den sista natten var tuff, så för hans del har det verkligen stämt.
  • Anonym

Jag skulle bara kunna lämna min bebis max några timmar och då självklart till nån jag kan lite på.

• Anonym (UNDRAR)
    Isalel skrev 2011-05-10 20:14:26 följande:
    Men för att svara på frågan. Jag fick en gång ett råd - minns inte från vem. Att när barnet är under året kan man lämna lika många timmar som dom är månader, och när dom är över ett år kan man lämna dom lika många nätter som dom är år.
    Det är ungefär vad jag ansett vara rimligt för vår egen och våra barns del. Min 4 åriga son var borta 4 nätter i rad förra året (då var han alltså 3) och den sista natten var tuff, så för hans del har det verkligen stämt.
    ok det var väl en ganska bra tumregel om man vill lämna bort barnet?!
  • Pia och Elna

Jag valde någon timme för aldrig känns inte rimligt. Jag har inte haft barnvakt till min dotter då hon var så liten men jag har lämna henne till mormor eller annan anhörig när jag har duschar vilat m.m. eller så ha någon tagit henne på en promenad.

Vi har inte haft tillräckligt täta kontakter med vare sig mina eller makens föräldrar för att det ska ha varit möjligt med barnvakt. Men hade de bott så nära att barnet och de hade setts tillräckligt ofta ser jag inga problem med att ha barnvakt.

• tahira

Det beror på. Min mamma t.ex. var hos oss varje dag när sonen var bebis. (Vi har en otroligt nära relation och innan jag flyttade utomlands träffades vi varje dag (förutom vid sjukdom/resa) efter att jag flyttat hemifrån).

Min son kände sin mormor nästan lika väl som han kände sina föräldrar. Hon visste vad han tyckte om, hur olika saker skulle hanteras, när han var trött, hungrig och så vidare.

Därför kände jag mig bekväm med att lämna honom med henne några timmar från att han var ca 3 månader. För att sova, för att plugga, för att shoppa (!), för att bara ligga på en filt i gräset.

Däremot hade jag inte "lämnat bort" honom till t.ex. farbror eller faster, eftersom han inte hade någon fast anknytning till dem, just då.

• Tant Green

Min dotter träffade mormor ofta från att hon föddes, och när hon var ca 3 månader hade jag inga problem att lämna henne där några timmar (vid 4 månader sov hon där en natt).

• lövet2

För mig skulle svaret vara "Inte alls om det inte gäller något akut och nödvändigt". En timme möjligen om det gäller en person som faktiskt bor i hushållet och ingår i familjen (ett storasyskon t ex).

• Kattflickan

Några timmar. Beror på omständigheterna.

• Anghammarad

Det här är Familjeliv. En mamma får inte lämna ifrån sig sitt barn ens för en sekund, inte ens till pappan.

• redneck girl

jag har ammat alla mina...men har lämnat till deras pappa och deras mormor för några timmar. har då aldrig varit längre bort än att de kunnat ringa om det skulle uppstå akut hungersnöd. min gubbe fixar det där lika galant som mig. han är delaktig i sina barn. sen har de fått lära sig ta flaska utifall att det skulle behövas.när de närmat sig året så har vi kunnat lämna ett par dagar till mormor och morfar. jag skulle inte lämna till någon barnet inte känner väldigt väl.

Jag vet just ingenting om sex.Jag har ju varit gift mest hela tiden;)
  • Boothwalker

Hur länge man vill. Det är helt upp till en själv.

Själv skulle jag kunna tänka mig några timmar kanske ett dygn...

♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • leiasmamms

Oj! Helt plötsligt känner jag mig väldigt speciell...och konstig... Min dotter sov över hos mormor första gången när hon va ca 4 månader... Och sen dess (hon är snart 2 år nu) har hon sovit över hos moster, farmor och hennes storebrors mamma...Hos moster och mormor har hon sovit massor med gånger själv! Och det har aldrig varit några problem! Så länge man litar på barnvakten så ser jag inga problem med att lämna bort henne. Tvärt om!

Svar på tråden hur länge kan man lämna bort sin bebis?