• Mamma1988

Sjukskriven, hur många timmar får sonen vara på dagis?

Hej!

Har blivit sjukskriven pga att jag är gravid med diskbråck. Har även foglossning och en spricka i svanskotan men blev sjukskriven enbart för diskbråck.
    Går in i vecka 32 på torsdag.

Sonen går på dagis, eller ja håller på att skolar in honom. Räknar med att jag kan lämna honom helt själv på torsdag eller fredag..
    Men nu när ja pratade me dagis om hur många timmar som ja får ha honom så säger dom att ja bara får ha honom 15timmar/vecka.
    Enligt mig låter de helt sjukt. Ja blev ju sjukskriven för att jag inte kunde jobba på ett äldreboende, hur ska ja då kunna ta hand om ett barn?
    Ja har varit tim vikarie på äldreboendet..

Jag förstår inte, har ja bara rätt till 15 timmar/vecka eller gör min kommun fel? (Borgholms kommun på Öland)..

När min syster blev sjukskriven med andra barnet så fick hon inte hämta eller lämna på dagis ens. Då fick dom rätta sig efter pappans jobbar tider. Hon fick inte byta blöja eller något enligt f-kassan..

Snälla kan någon hjälpa mig?? Blir galen snart..

Okej nu står ja som ensamstående till sonen men ja har ju fortfarande en sambo.. (han är ej pappa till sonen)..
    Om vi ska gå efter hans inkomst så ska man ju gå efter de när de gäller sjukskrivenheten också.

Hoppas ni fattar va ja menar.. Någon som kan hjälpa mig??

• Svar på tråden Sjukskriven, hur många timmar får sonen vara på dagis?
  • Zäta

Här fick dottern vara på dagis de tiderna som min sambo jobbade.. vet inte om det alltid är så, men hoppas för din skull!

Och min sambo är inte pappa till min dotter heller :)

Lycka till! 

• Alvi

Här i Ljungby kommun tror jag vi har det som du - vilket är sjuuuukt... Samma för förtidspensionerade föräldrar. Puckoregler, men försök överklaga.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • She is Me

Kolla kommunens hemsida, men generellt brukar man få ha dem som om man jobbar och ibland med vissa restriktioner som tex mellan 8 och 15

• Jessica82

ring och kolla med rektor eller kommunen... när jag var sjukskriven heltid fick jag ha sonen där heltid,  nu blev det aldrig att jag hade honom där så mycket men vissa dagar var värre än andra och då kunde han vara en hel dag.. kände jag mig bättre hämtade jag hem tidigare.. det var aldrig några problem

• vikarien

Han hade ju haft 15 timmar/vecka om du inte varit sjukskriven också, eftersom du inte har fast jobb.
    Men har du jobbat mycket fram tills nu? borde ju gå lite efter det kan man tycka, men många regler är orättvisa när man "bara" jobbar på timmar...

• She is Me

Tittade på hemsidan, borgholms, och där står klart och tydligt att vid sjukskrivninfg får barnet vara enligt inlämnat schema.

• Mamma1988
    Zäta skrev 2011-05-10 21:38:26 följande:
    Här fick dottern vara på dagis de tiderna som min sambo jobbade.. vet inte om det alltid är så, men hoppas för din skull!

Och min sambo är inte pappa till min dotter heller :)

Lycka till! 
    Okej, ska kolla upp de.
    Självklart vill ja ha sonen hemma så mycke som möjligt. Men man ska ju orka oxå. + att man inte vill göra fel mot f-kassan..
  • Mamma1988
    Alvi skrev 2011-05-10 21:42:33 följande:
    Här i Ljungby kommun tror jag vi har det som du - vilket är sjuuuukt... Samma för förtidspensionerade föräldrar. Puckoregler, men försök överklaga.
    Okej, men de låter ju helt sjukt för de e ju inte f-kassan nöjd med.
    Min mamma är förtidspensionerad och hon får inte vara barnvakt åt sina barnbarn ens. Hon får inte tvätta eller laga mat åt min pappa eller min bror..
    Ska försöka överklaga när ja fått godkänt från f-kassan..
  • Mamma1988
    Jessica82 skrev 2011-05-10 21:46:05 följande:
    ring och kolla med rektor eller kommunen... när jag var sjukskriven heltid fick jag ha sonen där heltid,  nu blev det aldrig att jag hade honom där så mycket men vissa dagar var värre än andra och då kunde han vara en hel dag.. kände jag mig bättre hämtade jag hem tidigare.. det var aldrig några problem
    Nä men de e ju så ja vill ha de. Mår ja bättre en dag så hämtar ja ju honom tidigare..
  • Zäta

Jag var sjukskriven och sängliggande.. hade inte varit snällt mot varken mig, dottern eller bebisen som då låg i magen att ha storasyster hemma. 

Klart man vill ha barnen hos sig massor, men är man sjuk så går det ju inte alltid :)

Kolla med kommunen hur det är och berätta vilka restriktioner eller så du fått från läkaren. Känns ju helt sjukt om du ska klara av att ha ett barn hemma om du inte ens kan ta hand om digsjälv.  

Svar på tråden Sjukskriven, hur många timmar får sonen vara på dagis?