• Krake

10 månader - vägrar plötsligt...

Undrar om någon har något tips. Vi har satt vår som på toa sedan han föddes i princip, och särskilt bajset har det funkat väldigt bra med. Vi har inte ambitionen att han ska vara blöjfri, men det är praktiskt att slippa bajsblöjor och han brukar gilla det.

Nu är han dock 10 månader och sedan ca 1-2 månader tillbaka tokvägrar han. Han skriker, gråter och vrider sig om man försöker.

Vi har mer eller mindre gett upp, för om han inte vill vill vi ju inte tvinga honom förstås. Men samtidigt känns det lite synd för vi var ju på så bra väg, tyckte vi.

Han vägrar sitta på pottan också, bajsar däremot gärna på golvet om han får gå utan blöja... 

Tips? 

Moster, inte monster.
  • Svar på tråden 10 månader - vägrar plötsligt...
  • kixan

Jag var mer envis än ungen när hon vägrade sådär (fast hon var helt blöjfri och jag vägrade börja med blöjor då när hon varit utan i flera månader). Det var väl några veckor det var bråk varje toabesök, men sen gick det över.

A -03, F -05, V -10
  • sahara sahara

För oss har det gått i vågor hur bra det har gått och hur intressant det har varit. Barnet har dock haft blöja, så när det har varit strul har vi släppt det. Vill hon inte sitta på toa - fine, då slipper hon.

Däremot har det ofta hjälpt att göra någon förändring. Jag tror att det var runt tio månader som vi ställde ut pottan i vardagsrummet, till exempel, och då blev det genast roligare.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Cocco

Jag har hört att det är många EC-bebisar som inte vill sitta på pottan i den åldern.

• Krake

Hm, ok. Nu blir det ju sommar sa vi kan ju lata honom kissa och bajsa ute en del och se om det gar över. Pottan har han aldrig bajsat pa, han verkar vara rädd för den av nagon anledning. Helst vill han sitta pa knä och bajsa, svart att fa till det pa toan eller pottan...

Moster, inte monster.
  • Ecorelle

Ja, det där känner jag igen. Jag har haft två blöjfria barn tidigare som inte alls tycker att det är speciellt kul att kissa/bajsa ungefär i den åldern de börjar krypa. Här har det varit en period från ca 8 mån - 1 år som det blivit många pölar på golvet istället; . De har inte velat och vridit sig och protesterat, och när jag satt ner dem på golvet har de kissat *suck*. Ibland har det gått om jag provat olika ställen, duger inte pottan försöker jag med toaletten, duger inte den får de kissa i rabatten etc. Men det går över, tack och lov.
      Nu har jag tvillingar som är 10 månader och ja, det går lite upp och ner, . Jag fångar mycket mer kiss och bajs än jag trodde att jag skulle göra med två små krypande bebisar, men ja, det ålas och vrids och protesteras emellanåt och blir små pölar här och var, . Men jag vet ju att det går över den här gången också, .

Jag har kört diverse små knep, att de får hålla i en leksak när de ska kissa, eller att jag ammar när de kissar ( så gör jag på natten annars är de bara arga ) eller att ett storasyskon gör roliga saker framför dem, .
    Lycka till!

• vittra

Minns inte exakt i vilka åldrar nu för det var ett tag sen, men vi hade några bakslag eller vad man ska säga med dottern också. Det är liksom inte mycket att göra åt, jag kopplade ofta detta till utvecklingsfaser och lika snabbt som det började så gick det över igen och då gick det hur bra som helst helt plötsligt!

Det är nog olika på olika barn, men för vår del gäller det att räkna med upp- och nedgångar. Så även med vår andra som nu är 9 månader, har kissat och bajsat på pottan sedan hon var 6 veckor

• vittra

Tips, ta det med ro och låt han gå med blöja. Erbjud pottan men vill han inte så vill han inte. Det kommer vända

Svar på tråden 10 månader - vägrar plötsligt...