Hemgjord barnmat- när kan man börja med mjölk/grädde i?
Hur gör ni för att få er hemmagjorda barnmat att bli lite såsigare som den köpta. Kan man börja göra egen vitsås på mjöl och mjölk och blanda i maten?? Min kille är 8 mån.
Hur gör ni för att få er hemmagjorda barnmat att bli lite såsigare som den köpta. Kan man börja göra egen vitsås på mjöl och mjölk och blanda i maten?? Min kille är 8 mån.
Det gjorde jag när min tjej var 8 månader, men om det är rätt vet jag inte... Hon älskade fiskgratäng som jag gjorde med sås i ugnen, och gör det fortfarande. Jag brukade oxå blanda i lite mjölk för att få potatisen lösare när jag mosade den.
Så har jag gjort i alla fall... Undrar hur andra gör..
Ja just det och så gjorde jag stor sats med tomatsås (med typ basilika, lite vitlök osv) som jag frös in i istärningslådor som hon fick till tex frikadeller och ibland blandade jag den med typ creme fraiche.
hur gjorde du tomatsåsen då? Tog du färska tomater och skållade av skalet och mosade eller använde du tomat på burk?
Använder mjölk och grädde i Linneas mat, enligt mina bvc broschyrer är det ok från 6 mån, ge mjölk som dryck ska man väl vänta med.
JAg har också förstått det så (utifrån mina böcker om barnmat) att det är ok med lite mjölkprodukter från 6mån, men att man inte ska ge mjölk som måltidsdryck etc. förrän efter ett år.
enl bvc:s böcker å bvc sköterskan så e de helt okej att blanda mjölkprodukter i maten....man behöver bara koka all mat fram till ca 8mån sen akn man bryna maten lite lätt
man kan blanda i alla kryddor utom salt pga njurarna
starkare kryddor lite svagt bara...alla örtkryddor e okej.
ja gjorde en fisk gryta häromdagen som sonen tokälska
gjorde en vit grundsås som fanns i bvc broschyren å tillsatte dill,persilja,citron+ fiskbluljonen som ja sparade från fisk koket
(fisken kokade ja me vitpepparkorn,lagerblad,persiljekvistar,morötter,purjolök)
mixa fisken som ja kokade tillsatte nykokta ärtor,morötter,purjolök.
mixade potatis å sen tillslut mixa ja ihop allt sås,fisk å potatis...mums tom ja tyckte de va samskens
har även gjort en köttgryta som va populär
imorrn tänkte ja göra nån kycklinggryta ska bara fundera på vad ja ska ha i å så...blir nog me lite broccoli å nån go sås å pasta eller potatis
ja fryser all mat i barnmatsburkar som vi sparat från dom gånger han ätit sånna när vi varit borta eller nått sånnt de är kanon....tips fyll inte ända upp när ni stoppar dom i frysen då kan dom explodera när dom fryser å de är mycket vatten-vätska i maten så expanderar de å kan explodera
ja sparar en bit upp till kanten å fryser först maten innan ja sätter på locket
min son e 6 mån kanske ja ska tillägga å äter ett mål mat om dagen till lunchen
några tips kanske hjälper någon
kärleksbarn 05:
Gjorde kycklinggryta till Saga förra veckan. Hon är 6 månader på onsdag.
Kokade upp morötter, paprika, purjolök i grädde. Hade i lite curry. Sen ner med kycklingen. Den blir ju färdig ganska snabbt. Det sista jag gjorde var att låta majs och ärtor koka med sista minutrarna.
Mixade detta tillsammans med ris. Saga älskade det.
Ett tips kanske.
Läste någonstans att det ska vara standardmjölk och inte typ lättmjölk till barn. Har gjort sås på vit sås (marg. mjöl, mjölk ) med dill i och min son älskade den. Han är 8 månader.
Lycka till i köket!!
åhh tack för alla bra tips. Tar gärna emot fler tips och bra recept.....
lisamarie: de där lät ju riktigt smarigt så får de nog bli tackar
"Puffar" för mera recept.