• Analoga

Praktiserar ni utegångsförbud?

Jag har märkt att åtminstone ett par av grannarna praktiserar utegångsförbud för sina barn när de varit "olydiga" på något sätt. Nu pratar jag barn som är mellan 5 - 10 år.

Vi har aldrig kört med utegångsförbud för vår dotter, snart 7 år. Tycker det känns som en otrevlig maktkamp, som bara föder ilska och revanschlust hos barnet. Tycker även att det är kränkande.

När vår dotter gör något dumt så är vi däremot noga med att prata med henne, och tillrättavisa henne för att hon ska förstå att hon gjort fel. Det tycker jag räcker långt.

Skulle aldrig kunna hålla henne inne med tvång för att straffa henne!

Hur tänker ni kring utegångsförbud?

• Svar på tråden Praktiserar ni utegångsförbud?
  • VirrigaVerna

Det har nog hänt någon gång men oftast så har vi valt att dra in privilegier istället.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • CallGirl

ja om händelsen är relaterad till att vara ute vilket har bara hänt en gång då hon stack iväg och var borta utana tt berätta vart hn gick.

• Bonanza

Nej, det gör vi inte. Men äldsta barnet är ju bara sex år också så jag ser det som rätt omöjligt att ha infört utegångsförbud för ett så litet barn, även om man nu tycker att det är en bra metod.

Jag tror inte på utegångsförbud per se, men däremot kanske det kan komma situationer där man faktiskt inte kan ha barnet springandes fritt av någon anledning. Men det ser jag inte som utegångsförbud heller.

• Birgitta2

Jag har gjort det vid två tillfällen. En när dottern sa nåt grovt till mig (12 år gammal), 2 dgrs utegångsförbud. Och en gång när hon kom hem dyngfull 15 år gammal kl 24.00. Den gången var några dagar efter skolavslutningen i juni, och hon fick utegångsförbud HELA sommaren efter kl 20.00. Hon begrep varför och inte en enda gång under de två månaderna förbudet gällde, försökte hon kringgå det.

• lövet2

Jag har inte gjort det hittills, men jag skulle kunna tänka mig situationer då jag skulle se det som nödvändigt.

• Analoga
    lövet2 skrev 2011-05-11 11:20:09 följande:
    Jag har inte gjort det hittills, men jag skulle kunna tänka mig situationer då jag skulle se det som nödvändigt.
    Vad är nödvändigt för dig? 
  • MiScHoOo
    Analoga skrev 2011-05-11 10:57:29 följande:
    Jag har märkt att åtminstone ett par av grannarna praktiserar utegångsförbud för sina barn när de varit "olydiga" på något sätt. Nu pratar jag barn som är mellan 5 - 10 år.

Vi har aldrig kört med utegångsförbud för vår dotter, snart 7 år. Tycker det känns som en otrevlig maktkamp, som bara föder ilska och revanschlust hos barnet. Tycker även att det är kränkande.

När vår dotter gör något dumt så är vi däremot noga med att prata med henne, och tillrättavisa henne för att hon ska förstå att hon gjort fel. Det tycker jag räcker långt.

Skulle aldrig kunna hålla henne inne med tvång för att straffa henne!

Hur tänker ni kring utegångsförbud?
    Jag har inga levande barn. Men jag har en fråga till dig. Hur kommer det säg att du tycker att det är kränkande, varför ser du det inte som en uppfostran. Nu är din dotter liten, men om hon var äldre och började smyg röka och pratet hjälper inte. Skulle du inte ge henne utegångsförbud?! Eller skulle du tillåta henne röka även om hon kanske är 13?

En uppfostan med utegångsförbud skadar ingen utan barnen kommer lära sig av sina misstag och att inte göra om det. Ingen skadas av att vara inomhus och dem har sina grejer hemma. Bättre än förr där föräldrarna slog sitt barn som var olydiga.
  • Bonanza
    MiScHoOo skrev 2011-05-11 11:31:26 följande:
    Jag har inga levande barn. Men jag har en fråga till dig. Hur kommer det säg att du tycker att det är kränkande, varför ser du det inte som en uppfostran. Nu är din dotter liten, men om hon var äldre och började smyg röka och pratet hjälper inte. Skulle du inte ge henne utegångsförbud?! Eller skulle du tillåta henne röka även om hon kanske är 13?

En uppfostan med utegångsförbud skadar ingen utan barnen kommer lära sig av sina misstag och att inte göra om det. Ingen skadas av att vara inomhus och dem har sina grejer hemma. Bättre än förr där föräldrarna slog sitt barn som var olydiga.
    Men vad har utegångsförbud med rökning att göra? Om mina barn röker så får de inga pengar, vilket gör att de får svårare att köpa cigg (sedan kan de självklart låna av kompisar etc, men då har jag gjort vad jag kan).
  • Goa frun

japp det gör vi, funkar bra!!!

mamma till 4
  • MiScHoOo
    Bonanza skrev 2011-05-11 11:37:16 följande:
    Men vad har utegångsförbud med rökning att göra? Om mina barn röker så får de inga pengar, vilket gör att de får svårare att köpa cigg (sedan kan de självklart låna av kompisar etc, men då har jag gjort vad jag kan).
    ja, det var ett ex. jag har inga barn att säga om ett annat ex. så tog jag cigg istället. men jag menade i allmänhet.
  • Analoga
    MiScHoOo skrev 2011-05-11 11:31:26 följande:

Nu pratade jag mindre barn, 5-10 år. Går inte riktigt att jämföra med tonåringar tycker jag.  Fast även med tonåringar känner jag mig tveksam till utegångsförbud, fast jag ska inte säga något - är ju inte där ännu

Men det känns som att man som förälder kommer längre ifrån sitt barn om man kör med sån maktutövande uppfostran som att tvinga ett barn, stort el litet, att hålla sig inomhus mot sin vilja.

Hellre då, som någon ovan nämnde, att dra in några "privilegier" istället.
  • Analoga

...och inte att förglömma:

prata med barnen!

"Slå i" dem vad som är rätt och fel.

Slår de dövörat till när du försöker prata,  så gå ut en promenad, köp en glass, sätt er på en bänk och prata om lite allt möjligt, så kan du samtidigt komma in på det "heta" ämnet. Eller ta en biltur eller liknande.

• lövet2
    Analoga skrev 2011-05-11 11:21:58 följande:
    Vad är nödvändigt för dig? 
    För några år sedan hade vi polska bärplockare här en hel sommar. Många av dem var unga snygga killar, flera av dem var gifta. En hel hög av våra lokala flickor var stjärnögda och förälskade i dessa 24-25-åringar. Några av tjejerna var bara 11-12 år, och om jag hade haft en 12-åring med i det gänget, så är det möjligt att jag tagit till utegångsförbud som en sista utväg. Cigaretter, öl och sex är inte riktigt vad jag vill att en 12-åring ska ägna sig åt ...
  • RainMan1x7x

Ja, men bara några dagar. Med ett undantag. Min dotter får alltid åka till sånglektioner. Det älskar hon för mycket.

A quitter never wins and a winner never quits
  • Analoga
    lövet2 skrev 2011-05-11 12:05:04 följande:
    För några år sedan hade vi polska bärplockare här en hel sommar. Många av dem var unga snygga killar, flera av dem var gifta. En hel hög av våra lokala flickor var stjärnögda och förälskade i dessa 24-25-åringar. Några av tjejerna var bara 11-12 år, och om jag hade haft en 12-åring med i det gänget, så är det möjligt att jag tagit till utegångsförbud som en sista utväg. Cigaretter, öl och sex är inte riktigt vad jag vill att en 12-åring ska ägna sig åt ...
    Ok; ja jag hade inte heller velat att min dotter (om jag hade en i den åldern) skulle ägna sig åt sånt..

Men kan nämna ett exempel på vad grannens dotter, 10 år, fick utegångsförbud för igår. Hon hade tagit en sparkcykel av sin lillebror fast lillebrodern ville ha den.....ja typ såna triviala saker
  • volvo244

Hej!

Jag tycker inte att det är okej med utegångsförbud. Det är ju rent frihetsberövande! Är det lagligt? Det är väl bättre att prata om saker och ting än att ta till straff, det visar bara att man inte kan prata om saker. ( tycker jag ). Det är rent av ynkligt!  

• Mats 282

Ja, är det lagligt? Någon som kan referera till lagen? Jag har försökt hitta svar på detta. Man skall ju förstås vara försiktig med alla sorters inskräkningar som även kan få motsatt effekt.

Svar på tråden Praktiserar ni utegångsförbud?