Snuggles skrev 2011-05-11 11:31:44 följande:
Jag får nästan aldrig ögonkontakt med henne tycker jag. Tittar på henne mycket när vi byter blöja, ler och försöker prata om allt och inget. När jag ammar så försöker jag få mycket kontakt med henne och då händer det att hon tittar på mig, men upplever inte att vi får någon speciellt bra ögonkontakt egentligen.
Är vi ute och går med vagnen så somnar hon såklart, men när hon är vaken och tittar så ler jag mycket, vinkar och pratar med henne men aldrig fått någon respons.
BVC brukar var noga med att hålla koll på det. Jag tror faktiskt inte du ska oroa dig i onödan. Din dotter är ju så gammal att din BVC-sköterska t.ex. kollat om hon fäster blicken (oftast med röd boll), och det har hon ju gjort om din BVC-sköterska inte kommenterat detta. Vad gäller ögonkontakt så kan det här vara bra att ha i åtanke:
"Ett av barnets första utvecklingssteg är att kunna fästa och fixera blicken. Detta inträffar när barnet är drygt en månad och han eller hon kan då fixera blicken på cirka tre decimeters avstånd. Ska du få uppmärksamhet och kontakt är det därför lämpligt att du håller ditt ansikte på ett avstånd på cirka 20-30 centimeter från barnets ansikte."